Gå til innhold

Celleprøve under narkose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skulle inn til sjekk hos gynekolog da min fastlege ikke fant ut hva som var galt.

Etter å ha ligget der å vist fram min "helligdom" i en halvtime, ble det bestemt at det også skulle taes celleprøve i tilfelle de andre "stikk" prøvene ikke viste noe.

Var nok en biopsi som ble tatt av deg da, ikke vanlig celleprøve. En biopsi tas ved at man "klipper/klyper" av små biter av livmortuppen for å analysere de.

Celleprøve skaper ikke sår på noen måte, men kan gi ørlite blodspor og smerter. (Får selv veldig vondt av celleprøve, men biopsi er noe annet og som gir sår som blør i ettertid.)

Anonymous poster hash: bebc2...636

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre. Men jeg kan som flere andre her fortelle at jeg ikke har blødd noe etter å ha tatt celleprøve.

Skrevet

Jeg har tatt mange celleprøver og aldri har jeg blødd noe i etterkant. Ikke gjort spesielt vondt heller. Men etter biopsi har det gjort vondt og jeg har blødd en del.

Anonymous poster hash: 95a64...02e

Skrevet

Jeg blør alltid en god del etter celleprøve. Sist var gynokologens hender fulle av blod. Men det gjorde ikke vondt

Skrevet

Det handler vel mer om hvor trenet og "lett på hånden" legen er, og hvor lett personen som får tatt celleprøven blør, enn om hvor man er i cyklusen?

Anonymous poster hash: 18f88...962

Det har faktisk mer med hvor man er i cyklusen enn hvor flink legen er. Er det like før menstrasjonen så har man lettere for å blø samt rett etter mens.

Anonymous poster hash: 52cbc...26b

Skrevet

Jeg har selv aldri opplevd å blø etter celleprøve, men dette er individuelt.

Dessverre (heldigvis?) har jeg ikke egne erfaringer rundt celleprøve under narkose. Men det er ikke uvanlig i forbindelse med undersøkelser i underlivet når man har traumer/overgrepshistorikk.

De du treffer av helsepersonell på avdelingen, er nok informert om din situasjon når du kommer. Du kommer sannsynligvis til å få ha på deg nattøy og dyne helt til du er sovnet, men da må dynen fjernes. Jeg håper og tror du kommer til å bli godt ivaretatt. Det kommer til å gå fint!

Ønsker deg lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Tenk deg om, å få tatt celleprøve i narkose, innebærer jo at du ikke vet noe som helst om hva de gjør med kroppen din.

Har jobbet med tunge utviklingshemmede. En av dem ble lagt i narkose for å få underlivsundersøkelse. Det var ikke mulig å forklare vedkommende noe som helst, hun ble tatt med tidlig på morgenen etter å ha fått sløvende medikamenter.

Da hun kom tilbake på ettermiddagen og de påfølgende dagene var det veldig mye utagering. -----Hun visste nok at noe var gjort med underlivet hennes..-----

Kan du ikke heller få dett gjort med "bare" beroligende tabletter eller sprøyte, og ha med deg en person du stoler på? Jeg tror dette vil gi deg en langt større følelse av kontroll.

Anonymous poster hash: 18f88...962

Uthevet: Hun visste neppe at de hadde vært akkurat i underlivet. Hun var sannsynlig urolig pga alt som skjedde før og etter, og evt pga bivirkninger av medisiner.

Jeg har hatt gynekologisk operasjon i narkose, hvor en svulst i livmoren ble fjernet via instrumenter som ble ført gjennom livmorhalsen. Livmorhalskanalen måtte utvides til 1 cm pga instrumentene.

Jeg var helt tildekket og lå på vanlig operasjonsbord til jeg var i narkose. Benholdere og alt ble ordnet mens jeg sov. Jeg våknet på pasientrommet etterpå, og kunne ikke kjenne at noe hadde skjedd i underlivet. Jeg hadde litt blødning, mye mindre enn mens.

Siden celleprøve kan gjøres på noen få minutter tipper jeg de gir kortvarig "narkose" med propofol intravenøst. Jeg har aldri blødd etter celleprøve.

Narkose betyr at det vil være flere personer i rommet. De har egne oppgaver og står ikke og kikker på underlivet, men jeg tenker at det kanskje likevel kan føles som et stressmoment.

Har du prøvd å gjøre gyn. undersøkelse og måttet avbryte? Hvis du har en lege du har tillit til er det kanskje forsøket verdt å prøve å få det til på vanlig måte, evt med en beroligende tablett og en venninne med (eller på venterommet). Så kan du avlyse narkosetimen hvis det går greit, og "feige ut" hvis det blir for tøft. Kanskje det går hvis du vet at du kan kontrollere prosessen selv. Celleprøve er oftest bare rutine, men det kan bli flere anledninger senere i livet der du vil ha mer trygghet hvis du vet du kan mestre en undersøkelse, f.eks ved plager, svangerskap og fødsel mm.

Anonymous poster hash: b6181...086

• 10 år senere...
Skrevet
Soleklart skrev (På 14.10.2014 den 19.21):

Jeg har fått innvilget å ta celleprøve fra livmortuppen under narkose på grunn av tidligere overgrep. Er det noen her inne som har vært gjennom noe av det samme? Vil gjerne høre andres erfaringer om hvordan dere taklet dette psykisk. Er redd for at jeg skal få panikk for å miste kontrollen.

Gikk fint for meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...