Gå til innhold

Celleprøve under narkose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått innvilget å ta celleprøve fra livmortuppen under narkose på grunn av tidligere overgrep. Er det noen her inne som har vært gjennom noe av det samme? Vil gjerne høre andres erfaringer om hvordan dere taklet dette psykisk. Er redd for at jeg skal få panikk for å miste kontrollen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt slik celleprøve uten narkose, og det er så absolutt ikke det beste jeg har vært med på altså!
Var "heldigvis" ikke forberedt på at jeg skulle ta celleprøve, så hadde liksom ikke tid til å reagere eller å bli spesielt engstelig.

Sånn rent psykisk så fikk jeg meg en liten støkk. Blødde noe voldsomt etter at prøven ble tatt, så sykepleieren rådet meg til å droppe skolen resten av dagen. Ellers ble jeg rådet til å ta paracet/Ibux ved behov og ligge høyt med beina en stund.
... Når man ikke er forberedt på at noe sånt skal skje, så reagerer man jo litt forskjellig. Jeg reagerte med litt sjokk/forvirring. Ble noen timer i sofaen med tårer og slikt.

Men skjønner godt at du kanskje engster deg noe ekstra, med tanke på det du nevner over her.
Under narkose skal man da vel strengt tatt ikke kjenne noe? Har ligget i narkose tre ganger, og da er man jo helt borte?

Du kan jo snakke med legen/gynekologen som skal utføre inngrepet? Da kan det jo hende du blir litt mer beroliget, og samtidig får du jo luftet tankene og følelsene dine rundt dette :)

Håper det ordner seg for deg! :hug:
Hvis det er noe du lurer på må du bare sende PM.

Skrevet

Jeg har tatt slik celleprøve uten narkose, og det er så absolutt ikke det beste jeg har vært med på altså!

Var "heldigvis" ikke forberedt på at jeg skulle ta celleprøve, så hadde liksom ikke tid til å reagere eller å bli spesielt engstelig.

Sånn rent psykisk så fikk jeg meg en liten støkk. Blødde noe voldsomt etter at prøven ble tatt, så sykepleieren rådet meg til å droppe skolen resten av dagen. Ellers ble jeg rådet til å ta paracet/Ibux ved behov og ligge høyt med beina en stund.

... Når man ikke er forberedt på at noe sånt skal skje, så reagerer man jo litt forskjellig. Jeg reagerte med litt sjokk/forvirring. Ble noen timer i sofaen med tårer og slikt.

Men skjønner godt at du kanskje engster deg noe ekstra, med tanke på det du nevner over her.

Under narkose skal man da vel strengt tatt ikke kjenne noe? Har ligget i narkose tre ganger, og da er man jo helt borte?

Du kan jo snakke med legen/gynekologen som skal utføre inngrepet? Da kan det jo hende du blir litt mer beroliget, og samtidig får du jo luftet tankene og følelsene dine rundt dette :)

Håper det ordner seg for deg! :hug:

Hvis det er noe du lurer på må du bare sende PM.

Hva mener du med at du ikke var forbered eller sånn? Trodde man selv måtte be om det, og fikse time hos lege/gynekolog...? Og at man bare får en mer "generell" innkalling i posten, som minner mest om en påminnelse om at det kan være lurt å ta prøven...
Skrevet

Jeg har fått innvilget å ta celleprøve fra livmortuppen under narkose på grunn av tidligere overgrep. Er det noen her inne som har vært gjennom noe av det samme? Vil gjerne høre andres erfaringer om hvordan dere taklet dette psykisk. Er redd for at jeg skal få panikk for å miste kontrollen.

Tenk deg om, å få tatt celleprøve i narkose, innebærer jo at du ikke vet noe som helst om hva de gjør med kroppen din.

Har jobbet med tunge utviklingshemmede. En av dem ble lagt i narkose for å få underlivsundersøkelse. Det var ikke mulig å forklare vedkommende noe som helst, hun ble tatt med tidlig på morgenen etter å ha fått sløvende medikamenter.

Da hun kom tilbake på ettermiddagen og de påfølgende dagene var det veldig mye utagering. Hun visste nok at noe var gjort med underlivet hennes..

Kan du ikke heller få dett gjort med "bare" beroligende tabletter eller sprøyte, og ha med deg en person du stoler på? Jeg tror dette vil gi deg en langt større følelse av kontroll.

Anonymous poster hash: 18f88...962

Skrevet

Blodet er en del av grunnen. Sist jeg tok prøven gikk alt greit, helt til jeg gikk på do for å tørke meg. Fikk umiddelbar reaksjon på synet av blod. Gråt i tre dager og var deppa i tre mnd etterpå. Har utsatt det en stund nå, men gikk endelig til legen for å høre om det var noen andre muligheter som gjorde det lettere for meg, og ble da anbefalt dette. Fikk innkallingen i dagens post, og nå begynner jeg å få kalde føtter.

Skrevet

Hva mener du med at du ikke var forbered eller sånn? Trodde man selv måtte be om det, og fikse time hos lege/gynekolog...? Og at man bare får en mer "generell" innkalling i posten, som minner mest om en påminnelse om at det kan være lurt å ta prøven...

Jeg skulle inn til sjekk hos gynekolog da min fastlege ikke fant ut hva som var galt.

Etter å ha ligget der å vist fram min "helligdom" i en halvtime, ble det bestemt at det også skulle taes celleprøve i tilfelle de andre "stikk" prøvene ikke viste noe.

Skrevet

Tenk deg om, å få tatt celleprøve i narkose, innebærer jo at du ikke vet noe som helst om hva de gjør med kroppen din.

Har jobbet med tunge utviklingshemmede. En av dem ble lagt i narkose for å få underlivsundersøkelse. Det var ikke mulig å forklare vedkommende noe som helst, hun ble tatt med tidlig på morgenen etter å ha fått sløvende medikamenter.

Da hun kom tilbake på ettermiddagen og de påfølgende dagene var det veldig mye utagering. Hun visste nok at noe var gjort med underlivet hennes..

Kan du ikke heller få dett gjort med "bare" beroligende tabletter eller sprøyte, og ha med deg en person du stoler på? Jeg tror dette vil gi deg en langt større følelse av kontroll.Anonymous poster hash: 18f88...962

Du kan ikke akkurat sammenlikne en psykisk utviklingshemmet med ts. Ts vet jo hvorfor hun vil ha narkose. Det er det ikke sikkert den du omtaler skjønte. Pasienter i narkose behandles like respektfullt som alle andre pasienter.

Anonymous poster hash: 4c25a...337

• Liker 1
Skrevet

Blodet er en del av grunnen. Sist jeg tok prøven gikk alt greit, helt til jeg gikk på do for å tørke meg. Fikk umiddelbar reaksjon på synet av blod. Gråt i tre dager og var deppa i tre mnd etterpå. Har utsatt det en stund nå, men gikk endelig til legen for å høre om det var noen andre muligheter som gjorde det lettere for meg, og ble da anbefalt dette. Fikk innkallingen i dagens post, og nå begynner jeg å få kalde føtter.

Dette vil du jo kunne oppleve etterpå selv med narkose. Når celleprøven blir tarr, så blir det et sår på livmorhalsen og dette kan blø.

Skrevet

Dette vil du jo kunne oppleve etterpå selv med narkose. Når celleprøven blir tarr, så blir det et sår på livmorhalsen og dette kan blø.Anonymous poster hash: 18f88...962

Jeg vet, og det er derfor jeg ville høre fra andre som har vært i samme situasjon.

Skrevet

Jeg kan skjønne de grunnene du oppgir, men det jeg ikke skjønner er det synet av blod. Hvordan er det da for deg under mens?

Anonymous poster hash: 4c25a...337

Skrevet

Helt greit. Det er noe som kommer en gang i mnd., og ikke er forbundet med stress, engstelse eller smerte.

Skrevet

Det er ikke normalt å blø mengder etter en vanlig celleprøve. Litt ja, men ikke mengder.

Det brukes en liten børste og skraper forsiktig på livmorhalsen.

Ved en biopsi derimot så kan man blø en del og i flere dager.

Anonymous poster hash: 467fd...dd2
  • Liker 1
Skrevet

Men nå vil du jo være forberedt på at det vil kunne komme litt blod etter prøven, så vil det da bli like ille denne gangen? Du risikerer jo å blø etter å ha vært i narkose også, og det høres jo ut som om det ikke er selve undersøkelsen som er hovedproblemet, men det at du risikerer å blø etterpå. Dette vil jo ikke bli noe bedre av narkosen. Jeg har ikke problemer med skjønne at personer som har opplevd overgrep har problemer med en slik undersøkelse og ønsker narkose, men i ditt tilfelle høres det jo ikke ut som om narkosen vil løse noe.

Personlig så har jeg aldri blødd etter en celleprøve, så man er jo ikke garantert å blø heller. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg skulle inn til sjekk hos gynekolog da min fastlege ikke fant ut hva som var galt.

Etter å ha ligget der å vist fram min "helligdom" i en halvtime, ble det bestemt at det også skulle taes celleprøve i tilfelle de andre "stikk" prøvene ikke viste noe.

Huff, seriøst, hvordan kan de klare å bruke en hel halvtime der nede?? Har fått gynekologisk undersøkelse et par ganger, men det har heldigvis gått veldig fort. Sist gruet jeg meg sånn at jeg var mest lettet over å få sette meg i stolen, og få vite hva som evt. var galt. Det er faktisk verre å gå rundt å frykte ting, enn å få gjennomført en litt awkward undersøkelse. :P

Skrevet

Men nå vil du jo være forberedt på at det vil kunne komme litt blod etter prøven, så vil det da bli like ille denne gangen? Du risikerer jo å blø etter å ha vært i narkose også, og det høres jo ut som om det ikke er selve undersøkelsen som er hovedproblemet, men det at du risikerer å blø etterpå. Dette vil jo ikke bli noe bedre av narkosen. Jeg har ikke problemer med skjønne at personer som har opplevd overgrep har problemer med en slik undersøkelse og ønsker narkose, men i ditt tilfelle høres det jo ikke ut som om narkosen vil løse noe.

Personlig så har jeg aldri blødd etter en celleprøve, så man er jo ikke garantert å blø heller. :)

Jo mer jeg tenker på det, jo mer høres det feil ut for meg. Rett etter legen foreslo dette, hørtes det greit ut. Nå er jeg ikke sikker lenger.

Skrevet

Huff, seriøst, hvordan kan de klare å bruke en hel halvtime der nede?? Har fått gynekologisk undersøkelse et par ganger, men det har heldigvis gått veldig fort. Sist gruet jeg meg sånn at jeg var mest lettet over å få sette meg i stolen, og få vite hva som evt. var galt. Det er faktisk verre å gå rundt å frykte ting, enn å få gjennomført en litt awkward undersøkelse. :P

Jeg aner egentlig ikke! Men de skjønte ikke virkelig ikke hva det var for noe.. I tillegg til gynekologen, var det også to sykepleiere og en student som glante meg rett mellom føttene! Følte meg en smuuule liten og veldig utsatt.

Vanligvis syns jeg slike undersøkelser er ganske greit, men etter den der episoden har jeg "merkelig" nok blitt mer skeptisk.. :fnise:

Skrevet

Jeg har bevisst unngått celleprøve pga. redsel for flashbacks osv., men har ikke visst at legen kunne søke om narkose under prøvetakelsen. For meg er ikke blod ekkelt, men det at andre skal se meg nedentil og "holde på med meg" :P . Jeg var i narkose under to utblokkinger av urinrøret, og det er jo et svært lite inngrep...

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er ikke vanlig å blø mye etter celleprøve. Jeg har aldri blødd noe i det hele tatt. Sikkert vanlig at det kan komme litt blod, men å fossblø er IKKE vanlig. Hvis det er evt blødning etterpå som er problemet, vil jo ikke narkose hjelpe. Du vil jo sannsynligvis bli lagt i lett narkose, og da våkner man på vei ut av operasjonsstua.

Selve prøven tar ikke lang tid å gjennomføre, et par minutter.

Kan ikke helt skjønne hvorfor det å evt skulle blø etter celleprøve er verre enn mensen? Du vil jo være forberedt på at det KAN skje. Og som sagt vil det sannsynligvis bli lite eller ingenting.

Skrevet

Jeg tok celleprøve for noen uker siden. Blødde ingenting. Dette har kanskje noe med hvor i sykluser du er?

Anonymous poster hash: 0e314...442

Skrevet

Jeg tok celleprøve for noen uker siden. Blødde ingenting. Dette har kanskje noe med hvor i sykluser du er? Anonymous poster hash: 0e314...442

Det handler vel mer om hvor trenet og "lett på hånden" legen er, og hvor lett personen som får tatt celleprøven blør, enn om hvor man er i cyklusen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...