AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Suppa på 2 år har de siste 3 ukene tisset i badevannet(det er det første hun gjør før hun setter seg ned☺ vi har derfor prøvd å sette henne på do Før vi bader med der resultat at hun tisser stående på gulvet etter at hun har gått av do😊 tips til hva vi kan gjøre for å treffe blink med tisser så hun får erfart sammenhengen mellom tids og do=masse skryt☺Anonymous poster hash: 7bd9f...5f1
minister-mio Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 La henne sitte litt på doen med en badebok, Personlig ville jeg unngått for mye skryt og belønning (og iallefall straff og kjeft) i forhold til do-trening. Å gå på do er bare noe man gjør og ikke noe man trenger belønning for.
Teriyaki Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 La henne sitte litt på doen med en badebok, Personlig ville jeg unngått for mye skryt og belønning (og iallefall straff og kjeft) i forhold til do-trening. Å gå på do er bare noe man gjør og ikke noe man trenger belønning for. Hvorfor det? Ros og belønning er en kjempegod motivasjonsfaktor. I barnehagen vår har de f.eks klistermerkesystem hvor de får klistremerke når de går på do. For de som er i dotreningsfasen. Kjeft og straff skal man så klart unngå. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Min erfaring er at ros funker veldig bra som motivasjon for toåringer. De er gjerne opptatt av å skjønne hva som er riktig og galt, og ikke så opptatt av å gjøre det motsatte av hva foreldrene vil. Treåringer derimot... Der kan overdreven ros for "normale" ting heller ha motsatt effekt. Dette er bare min erfaring!Anonymous poster hash: ce6cb...cee 1
Teriyaki Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 Min erfaring er at ros funker veldig bra som motivasjon for toåringer. De er gjerne opptatt av å skjønne hva som er riktig og galt, og ikke så opptatt av å gjøre det motsatte av hva foreldrene vil. Treåringer derimot... Der kan overdreven ros for "normale" ting heller ha motsatt effekt. Dette er bare min erfaring!Anonymous poster hash: ce6cb...cee Kan ikke si jeg har merket det med min egen (nesten) treåring. Dvs. han blir bare veldig stolt og glad når han får ros for å ha gått på do. Vi roser han ikke i skyene hver gang han tisser lenger da, men når han bæsjer får han mye ros da han enda har mange uhell. Men ja, akkurat det med at han kan være opptatt av å gjøre det motsatte av hva vi foreldre vil, DET har jeg jo merket. Bare ikke i forhold til at han ikke responderer på ros.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 I bhg vår fraråder de å belønne, fordi da motivasjonen risikerer å kun komme "utenfra", mens den bør komme innenfra - altså et innvendig ønske, ikke noe man gjør for å få noe. Ellers blir det visstnok flere uhell og lengre tilvenning. Lettere sagt enn gjort! Jeg ble så innmari glad første gang hun tisset at jeg utbrøt "nå blir det godteri!!!" med det resultat at hun nå forlanger noe godt hver gang. Hun er fornøyd med rosiner, heldigvis, men lell...ikke akkurat eksemplariske foreldre Annen motivasjon vi bruker er at hun får gå med fine truser innimello -med prinsesser, kaniner, pusekatter og lignende på. Slik "store jenter" gjør. Da er hun veldig stolt, og nekter å ha på seg bukse, hihi. Anonymous poster hash: 41414...db6
minister-mio Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 Kan ikke si jeg har merket det med min egen (nesten) treåring. Dvs. han blir bare veldig stolt og glad når han får ros for å ha gått på do. Vi roser han ikke i skyene hver gang han tisser lenger da, men når han bæsjer får han mye ros da han enda har mange uhell. Men ja, akkurat det med at han kan være opptatt av å gjøre det motsatte av hva vi foreldre vil, DET har jeg jo merket. Bare ikke i forhold til at han ikke responderer på ros. Jeg opplever det også sånn for mange barn, men for en god del blir det mye stress og mas. Det blir litt sånn "nå går jeg på do får da får jeg klistremerke og mamma blir glad". Dette er forøvrig noe mange er uenige med meg i, men det er fortsatt min mening at man trenger ikke rose eller premiere do-gåing. Selvfølgelig ikke kjefte ved uhell, men det er jo de fleste enige i.
Teriyaki Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg opplever det også sånn for mange barn, men for en god del blir det mye stress og mas. Det blir litt sånn "nå går jeg på do får da får jeg klistremerke og mamma blir glad". Dette er forøvrig noe mange er uenige med meg i, men det er fortsatt min mening at man trenger ikke rose eller premiere do-gåing. Selvfølgelig ikke kjefte ved uhell, men det er jo de fleste enige i. Ja, det er vel ulike ting barn responderer på. For vår del så sluttet han så og si med alle tisseuhell etter en kort periode 1-2 uker med belønningssystem, så her gikk det veldig greit i alle fall. Som sagt har han enda uhell med bæsj i trusa da, så der prøver vi å unngå at det blir noen form for press på han, og gi han ros når han bæsjer i do. Ser på han at han blir veldig stolt. Samtidig fokuserer vi på hvor mye bedre det blir for hans egen del når han bæsjer i do. Det er jo tross alt ubehagelig å ha bæsj i trusa. Det ser i alle fall ut til å ha bedre effekt enn å fokusere på det at bæsj ikke skal i trusa, men i do. Jeg er verken enig eller uenig med deg, jeg bare lurer.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Men nå er det også stor forskjell på å gi klistremerke og å rose, da. Å anerkjenne at det var riktig å tisse på do er noe annet enn å gi premie for det.Anonymous poster hash: ce6cb...cee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå