Gå til innhold

Dere som har barn, kunne dere flyttet rundt termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Vi er så heldige at vi får overta en leilighet etter et vennepar av oss. De har kjøpt seg hus og overtar dette med eller mindre samtidig som de har termin. Det er en viss mulighet for at hun blir igangsatt tidligere. På papiret overtar vi deres leilighet ca. halvannen uke senere og må også være ute av våre leiligheter samme dato.

De har for lengst begynt å pakke ned tingene sine og mener derfor at det burde gå relativt greit med selve flyttingen. Vi har også mulighet til å være ganske fleksible siden vi kjenner hverandre og det gjør ingenting om det står igjen litt ting som er deres, men om det blir mye, kan det bli litt problematisk.

Jeg på min side mener at med et lite barn så er det så mye som er usikkert at vi må planlegge med at planene våre går i vasken. Vi skulle gjerne ha hjulpet dem med å flytte tingene deres, men det er såpass usikkert om vi har kapasitet at jeg har derfor sagt at de ikke kan regne med dette.

Jeg hadde helst sett at de allierte seg med en venn som var deres backup og flyttet for dem om de ikke har mulighet. Burde jeg kanskje presse litt hardere på for det?

Anonymous poster hash: a747c...a2f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan også nevne at vi overtar deres seng og lar våre gamle stå i gjen der vi bor nå. De skal kjøpe ny til det nye huset. Har derfor spurt om de kan flytte sovesofaen til sist/selge den til sist slik at vi har et sted å sove om alt skjærer seg.

Skrevet

Dersom det er en mulighet for at alt skjærer seg hadde jeg ikke gjort det, men hvorfor tenker du at det kan skjære seg?

• Liker 1
Skrevet

Tenker at det kan bli for mye for dem med flytting pluss et bittelite spedbarn og at ingenting blir flyttet. De har fryktelig mye å gjøre utenom barnet som kommer også og det må også gjøres like før termin. Jeg har inntrykk av at de planlegger at alt skal gå etter planen, mens jeg mener at man ikke kan regne med at alt går på skinner med fødsel og spedbarn. Vi er jo gode venner og skal alltids finne en løsning, men tenker at det hele hadde vært litt enklere om vi hadde hatt noen backup-planer, for eksempel at noen hjelper dem med å flytte. Eller kanskje jeg bare krisemaksimerer? Ingen av oss har barn fra før av, så vi vet ikke helt hva det går i. Er den første tiden så slitsom for mange at man ikke har overskudd til slikt? Tenker vel så mye på deres situasjon i det nye huset og at de kanskje kan trenge litt hjelp for å komme i orden. Ønsker jo at de skal ha det bra også og ikke leve i et evig flyttekaos. Jeg har mest lyst til å si til dem at de har tatt seg vann over hodet og trenger hjelp, men naturligvis i et litt annet ordelag :)

Vi kommer til å overta leiligheten uansett.

Vet ikke helt hva jeg ville med innlegget, lufte litt tanker kanskje?

Skrevet

De har tatt vann over hodet ja. Regner med hun ikke er i siste trimester enda? Virker ganske optimistisk ;)

Anonymous poster hash: 504d6...22e

• Liker 1
Skrevet

De har tatt vann over hodet ja. Regner med hun ikke er i siste trimester enda? Virker ganske optimistisk ;)

Anonymous poster hash: 504d6...22e

Joda, siste trimester:)

Skrevet

Jeg kunne godt ha flyttet når lillegutt var baby, men nå hadde jeg et problemfritt svangerskap og en drøm av en fødsel alt gikk slik som det skulle, og jeg fikk en energi boost uten like :). Hadde det vært venninna mi så hadde det ikke funket, 28 timer med rier, hastesnitt, ammetrøbbel, betennelse i såret osv. Og ikke en følelse av normalitet før gutten hennes ble 6 måneder.

Så det hele spørs jo på hva slags fødsel hun får, om baby en er rolig eller om det blir en runde med kolikk osv.

Men det går nok bra, så lenge alle er innstilt på det. :) Hun kan jo ta seg av babyen alene å så kan mannen flytte tingene med en kamerat eller no.

Skrevet

Vi flytta rett før termin, og det gikk greit. Men BARE fordi mannen sto på som en helt! Han hadde full oversikt og jeg trengte ikke tenke på noe.

Jeg tenker at løsningen for dere kan være å bestille flyttebyrå som tar seg av flyttingen for dem. Hvorfor gjør de ikke dette? Det koster ikke såå mye, og da flytter mennene alt på en dag, mens de kan sitte i den nye leiligheten med babyen.

Anonymous poster hash: 6662a...e79

• Liker 2
Skrevet

Vi flyttet også rett før termin. Det gikk helt fint, men vi hadde jo så klart sikret oss slik at ting hadde ordnet seg om det hadde oppstått problemer (innen rimelighetens grensen, selvfølgelig).

Skrevet

Vi har nettopp flyttet. Dagen vi overtok nytt hus var dagen jeg gikk ut i permisjon, vi allierte oss med venner i tilfelle fødselen skulle skje den helgen, da vi måtte være ute av leiligheten i løpet av 5 dager. Den gang ei, her kom lille mann en uke før vi overtok. Det gikk overraskende bra, men vi har brukt nettverket vårt for å hjelpe med å flytte alt. Vi skulle ha med oss alt fra leiligheten, lot ingenting stå igjen, så hjelp måtte vi hatt uansett.

Hadde det samme skjedd når første mann ble født hadde det nok ikke gått så bra, da han slet med magen i to uker etter fødsel og formen min var langt fra den beste og slet veldig med bekkenløsning etter fødselen også. Nå denne gangen fikk vi heldigvis en sove gutt og formen min kunne ikke vært bedre,bekkenløsningen forsvant heldigvis denne gangen med en gang babyen ble født.

Anonymous poster hash: f4b4a...eaf
Skrevet

Vi flyttet 3 uker før termin så hadde jo enda litt god tid, selvom man aldri vet når ting starter. Det gikk naturligvis ganske greit for meg ettersom jeg ikke fikk løfte tunge ting og ta så hardt i. Vi fikk hjelp av mine og hans foreldre for å få på plass de største tingene, mens jeg brukte de 3 siste ukene før termin til å få på plass sånne småting.

Det gikk fint, men vi hadde jo masse hjelp. Om planen er å klare alt på egenhånd tror jeg de har tatt seg vann over hodet. Man vet jo aldri hvordan fødselen blir og hvordan tiden i etterkan arter seg. Greit å ha backup.

Skrevet

Vi flyttet dagen etter termin og det gikk veldig fint. Nærfamilien hjalp oss og alt kom på plass veldig fort. Etter et horribelt svangerskap og grusom bekkenløsning så trudde jeg at flyttingen kom til å ødelegge meg helt, men det gikk over all forventing! :-)

Anonymous poster hash: 3b685...9e1

Skrevet

Jeg hadde IKKE orket å flytte rundt termin. :)

Anonymous poster hash: 3ef7b...58e
Skrevet

Vi flyttet med baby på to uker. Det gikk helt fint, men mannen måtte jo gjøre sånn ca alt, og vi hadde venner og familie som stilte opp.

• Liker 1
Skrevet

Vi flyttet inn her vi bor nå ca. en uke før termin, og Minsten kom dagen etter termin. Hadde i tillegg ei jente på 15 måneder. Mannen min, samt familie og venner stod på som helter, og takket være dem gikk det helt fint, selv om jeg hadde bekkenløsning og ikke fikk lov til å gjøre noe. Så det avhenger av fryktelig mange faktorer, men burde ikke være noe i veien for at det skal gå bra :)

Skrevet

Et vennepar av oss flyttet rett etter termin - en uke el.l. De ville nemlig føde først, for de skulle flytte langt uti gokk der det var et bittelite sykehus, og ville heller føde i storbyen og flytte rett etterpå.

Det gikk, men da hadde de leid inn flyttebyrå, organisert med hjelp til alt mulig, og flyttevask etc var også satt bort til byrå. Ellers hadde det blitt svært strevsomt...

Anonymous poster hash: 75d5d...2f0
Skrevet

Må man så må man, det er klart det går. Hvis ikje får man bare leie inn hjelp da... Ikke noe å lage problemer av...

Anonymous poster hash: 74a29...36c

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke valgt det selv, men tenker samtidig at det går sikkert bra.

De kommer jo sannsynligvis til å bo i kaos noe lenger enn planlagt, men selve flyttingen bør ikke være noe problem.

Så lenge de har mer enn en dag å flytte på, så er det lite sannsynlig at hun er på sykehuset og føder akkurat når det skal flyttes.

Så da er det vel bare å legge hele belastningen på far, og så flyttes en stol til mor, TV/Ipad/data, barneseng/vugge, nødvendig babyutstyr for en dag, og stellebord først. Slik at mor kan ordne baby mens far flytter.

I tillegg bør han jo få litt hjelp.

Men hvis de kaller inn venner og familie, så bør det gå ganske så fort. :)

Og så spanderer man pizza og brus på flyttehjelperene, før de forlater huset.

Kanskje en av de nybakte bestemødrene også kan være der, og hjelpe mor med baby og å få nødvendige babyting på plass?

Da kan jo hun inneha litt "nybakt pappa" rollen, med å varte opp mor og barn, så mor får ro, og baby får det den trenger.

Skrevet

Hei, TS her. Takk for innspill. Jeg har tenkt litt over saken og grunnen til at jeg henger meg litt opp i det er ikke fordi vi skal flytte inn, men fordi de er vennene mine og jeg bryr meg om dem og nå tenker jeg at de kanskje bør be om litt hjelp for deres egen del. For det er akkurat det de ikke gjør, de skal klare alt selv og er veldig "flink pike". Det skal nok gå på et vis, men jeg får bare sette av så mye tid som mulig til å hjelpe til :) I tillegg er jeg kanskje ikke spesielt optimistisk anlagt og har lett for å tenke at alt går galt.

Skrevet

De må leie seg flyttebyrå. Og dere må få utsatt utflyttingsfristen deres med et par uker. Dersom hun går i fødsel dagen før den store flyttedagen, så kommer de ikke til å flytte før det har gått minst to-tre uker.

Anonymous poster hash: 8864e...0db
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...