Gå til innhold

Pris pr. deltaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver en spesiell hobby. (kunstrelatert)

Jeg har blitt bedt om å holde kurs. Dette vil skje i lokale tilknyttet forretningen som selger hobbyting.

Det er en litt dyr hobby, og jeg skal bruke mine ting på denne kvelden. Noe som er dyrt i innkjøp.

Nå har jeg blitt spurt om hvilke betaling jeg skal ha. Der kommer tvilen min inn.

Totalt regner jeg med fire timer på dette. Hun antydet at det ville komme mellom 8-10 personer.

Hva pleier man å ta for en kurskveld?

Anonymous poster hash: ac19a...a75
Skrevet

Kanskje du kan be dem om å stå for varene du trenger? På den måten kan du ta deg betalt for kun tiden. Jeg aner ikke hva man tar for sånt, men det varierer vel veldig også. Kanskje du kan google og se hva tilsvarende kurs koster å delta på?

Jeg tror nok ikke at jeg hadde tatt mer for 10 personer enn for 8 personer, men kanskje mer for 10 enn for 3. Det kommer an på om du gjør den samme jobben uansett antall.

Anonymous poster hash: 653c5...849
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville satt ned å skrevet et regnskap over hvor mye matrialene koster osv, delt pr pers og litt ekstra for tiden

Endret av Aella
Skrevet

Jeg regner med at denne butikken uansett er interessert i å holde kurset fordi de selger varene. Om det kommer noe i tillegg (som du må ha med deg) er det vel vanlig at deltagerene betaler for materiell i tillegg. Dette tror jeg kanskje du må avtale med butikken. Jeg tror også jeg ville rådført meg med dem ang lønn om du stoler på dem. De har kanskje hatt kurs tidligere?

Anonymous poster hash: 653c5...849
  • Liker 1
Skrevet

Nå har de ikke materialene som skal brukes. Dette blir en introduksjon for å lodde interessen.

Senere skal butikken evt ta inn disse varene.

Mine arbeider er utstilt, og en del solgt. Folk har betalt ganske dyre priser også.

Varene får jeg fra Østerike, Tyskland. Og noe i Sverige.

Dere som har vært på andre kurs, hva betalte dere?

Skrevet

Vil være enklere å komme med en pris om du sir hvilken hobby det er :-)

Anonymous poster hash: 11cef...e2a

• Liker 2
Skrevet

Spiller ikke noen rolle hvilke hobby det er. Jeg lurte bare på kurspris. Det er så mange ulike kurser som går, og kanskje noen her inne har vært på kurs

Sier jeg hva det er, så vil alle her vite hvem jeg er , for å si det slik

Skrevet

Det spiller faktisk en rolle hva slags hobby det er, fordi det avgjør prisen på kurset.

Dersom du skal holde matriell f.eks. så er det viktig å vite hva slags hobby det er snakk om for å kunne anslå pris...

Ulike hobbyer har ulike kostnadsnivåer på materialene.

• Liker 6
Skrevet

Kan jo ta et eksempel, jeg har vært på en del kurs med min hobby, da betalte jeg 3-400 kroner for kurs på ca tre timer og materialet inkludert (her hadde også kursleder brukt litt tid i forkant for å gjøre klar materialene).

Uansett dette var scrapping, jeg antar msterialkostnader lå i området pluss/minus 50 per person + at det var en del lån av utstyr og noe man selv måtte ta med.

Men dette kurset ble holdt i butikklokaler, dermed fikk de en del salg (de fleste ble jo inspirert og handlet).

Kort sagt, regn ut materialkostene dine og pluss feks på 500,- (hvis du er så anerkjent innen faget så vil jeg tro dette er en akseptabel pris).

Anonymous poster hash: 2956f...eb9

Skrevet

Først må du regne ut materialkostnadene per person. Deretter må du plusse på et fornuftig beløp for tidsbruk osv.

Jeg tror ikke jeg hadde betalt noe særlig mer enn 600-700 kr inkl. materiale. Du kan jo for eksempel ha en pris som er inkludert et bilde. Dersom de ønsker å male flere, koster det x kroner. (nå tok jeg bare et eksempel på en hobby)

Så kjekt at du skal holde kurs!! Lykke til :)

Anonymous poster hash: 0deac...a53
Gjest Haaploes
Skrevet

Materialpris + timelønn.

Rådspør andre som driver med samme hobby - hva tar de betalt for en tilsvarende kveld?

Skrevet

Spiller ikke noen rolle hvilke hobby det er. Jeg lurte bare på kurspris. Det er så mange ulike kurser som går, og kanskje noen her inne har vært på kurs

Sier jeg hva det er, så vil alle her vite hvem jeg er , for å si det slik

Folk er villig til å betale ulikt etter hva det er. Tilbud og etterspørsel og alt det der.

Altså: folk lokalt har betalt 800,- for et cupcake-kurs på et par timer. Så det går åpenbart fint å ta ublu summer for noe folk kan lære via youtube på en helg, bare det du driver med er in. Folk har også tatt 1500-2000 for et knivlagerkurs. Men da fikk deltagerne med seg en selvsmidd kniv hjem. Flott julegave og ikke ublu når bare en kniv koster over 1000. Det spiller, helt åpenbart, en rolle. Det er din viktigste variabel.

Men når en hopper bukk over dette: du må avtale på forhånd hvilke materialer du kjøper inn, og høre om butikken eller deltagerne skal belastes (eller om butikken selv ønsker kjøpe inn). Om butikken ønsker kunder er det nok de som burde betale. Og så får du sette en pris per pers eller kurs som gir deg en ok timelønn. Tar det 1/2 time å forberede seg + 2 timer i kurs og 15 min i reisetid blir det naturlig et billigere kurs enn om du trenger 5 timer til å forberede materialet, 2 timer på reising og så skal holde kurs 6 timer.

Og så kommer den siste vurderingen: ønsker du å drive med slike kurs? I så fall bør du vurdere å prise deg inn i markedet og få interessen opp før du tar en sum som dekker stort mer enn utgiftene. Om å holde flere kurs er revnende likegyldig for deg så trenger du ikke ta den variabelen med i beregningen.

Anonymous poster hash: ae0a2...7c6

• Liker 1
Skrevet

Sett opp budsjett over utgifter. Del utgiftene på antall deltakere og pluss deretter på timelønn.

Dersom butikken vurderer å ta inn varene, kan du spørre om de har mulighet til å bestille prøver/få rabatt?

Skrevet

Folk er villig til å betale ulikt etter hva det er. Tilbud og etterspørsel og alt det der.

Altså: folk lokalt har betalt 800,- for et cupcake-kurs på et par timer. Så det går åpenbart fint å ta ublu summer for noe folk kan lære via youtube på en helg, bare det du driver med er in. Folk har også tatt 1500-2000 for et knivlagerkurs. Men da fikk deltagerne med seg en selvsmidd kniv hjem. Flott julegave og ikke ublu når bare en kniv koster over 1000. Det spiller, helt åpenbart, en rolle. Det er din viktigste variabel.

Veldig godt poeng!

Anonymous poster hash: 0deac...a53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...