AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Her i familien har vi gifte, skilte, og de er spredt rundt omkring. Noen barn bor hos far, og noen hos mor. Både far og mor til disse barna har vært lenge i familien, og vi regner de fortsatt som en del av familien, selv om de er skilte. Eks. bursdager så sendes det kort til de, og en liten presang til de også til jul, sammen med gavene til barna. Ungene er fra 7- 16 år. 7, 12, 16....og en bitteliten mellom der Når det sendes bursdagspresanger, så kommer det tekstmelding eller en tlf fra foreldrene, hvor de takker for gaven. Kan hende de sier ut i rommet: Kom det er x i tlf, så kan du takke for gaven. Man hører protestene. De unnskylder ungene med at de ikke liker å snakke i tlf. Nå hadde en av foreldrene rund dag, og min mor sendte en liten ting til en av disse. Det samme gjorde min svigerinne og mann. Og jeg. Fikk tlf, hvor vedkommende sier i tlf...hils x og x og si tusen takk for gaven. Det samme skjedde til jul. Jenta på 16 var mye på besøk da hun var mindre. Siden flyttet hun og det ble mindre kontakt,men den har vært opprettholdt ved bursdager, jul med gaver. Hører aldri noe. (hun er ikke datter av foreldre beskrevet ovenfor) I fjor ble hun konfirmert. Pga flere konfirmasjoner i familien var vi ikke der, men sendte en ganske stor pengegave. Det kommer takkekort i posten skrevet av mor. Hva syns dere? Anonymous poster hash: b2d06...e1e
Viktualia Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Det har vel mer med oppdragelse enn alder å gjøre. 2
umwar Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 At en selv takker for gaver fra en er rundt 3-4 år. Jeg har blitt oppdratt i en streng "takke-kultur" fra jeg var liten av. Dette er noe som bør være viktig i oppdragelsen! 2
Harlekin Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Klart det har med oppdragelse å gjøre, og om foreldrene selv er flinke å takke. Men her takker jo åpenbart foreldrene, og ber ungene takke, hvorfor vil de ikke da? Jeg synes jo før en lærer å takke, jo bedre. Min datter, 5 år, er av og til flink å takke, av og til glemmer hun det. Men det holder å si "og hva sier du nå?", så takker hun med en gang. Hun vet godt hva det er å takke og at man skal takke for det man får, men det er work in progress. 2
minister-mio Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 7-16? Det burde de klare fra dem er 3
Millimani Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 Takkekort skal være skrevet av konfirmanten selv! Alternativt går det fint an å lage takkekort med all teksten "forhånds-påskrevet" slik at det bare er å skrive på konvolutten. Men det er fortsatt konfirmantens oppgave Det går nok mye på oppdragelsen. Jeg ser jo ganske lett at noen barn er veldig flinke til å takke, mens andre ikke er det. Jeg fikk alltid reaksjoner fra bestemor hvis jeg ikke takka for noe, men for mamma og pappa var det kanskje ikke så nøye før jeg ble "mye" eldre. Mener å huske det sånn faktisk, jeg var ikke flink til å takke når jeg var liten. Man bør klare å lære barna opp til å være høflige gutter og jenter.
*lilly* Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg har en veldig bestemt 3 åring som fint klarer å takke hvis hun selv vil. Med andre ord, noen ganger gjør hun det mens andre ganger er det helt umulig. Vi har virkelig prøvd å forklare at det er noe man skal gjøre, hvorfor det er viktig osv. men det er ikke alltid så lett å få en 3 åring til å gjøre som vi vil - og det håper jeg folk skjønner.. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Vår på snart to år sier takk (tatt) når hun får noe. Skjønner kanskje ikke betydningen av å takke, men det er noe som bør læres fra ung alder. Anonymous poster hash: 38700...459 3
mara2012 Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg forsto ikke helt problemet.. Hvordan noen velger å takke, er vel individuelt. Jeg er ikke noe glad i å snakke i tlf jeg heller, så til de jeg ikke kjenner så godt, sender jeg en sms. Og det at dere fikk takkekort etter konfirmasjonen er vel ganske vanlig? Nå er vel barna voksne nok til takk for gaver når de er i samme rom som den de fikk gaven av, så tidlig de kan snakke eller fra 3-4 år. Men det var flere barn i min familie som synes det var litt flaut å takke, eller si det på tlf. Men der har vel med oppdragelse å gjøre.
Tropic Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg forventer ikke at alle skal ringe meg etter jul for å takke for gaven, skal man virkelig tvinge en 5 åring til å takke på tlf til gud og hvermann ved jul da ungen kanskje får 10-15 gaver? Har ikke barn selv, er VELDIG for å takke og kommer nok til å oppdra ungene mine til det, men kommer ikke til å tvinge de til å takke for 15 gaver på juleaften PÅ telefon 1
Susa Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 Gutten min på 2 år takker, men må ofte be han om det da. Sier tatt eller så nikker han. Jeg syns det er viktig å lære seg å si takk!
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #12 Skrevet 14. oktober 2014 Wow.. Trodde dette dreide seg om små barn. Min 4-åring takker for alt han får, det er han oppdratt til. Han har gjort det hvertfall to år allerede. Er ikke det helt normalt?! Anonymous poster hash: 81ab5...5f4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå