Gå til innhold

Hvor mye skal jeg betale i leie hos han ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par som skal bli samboere. Vi begge har kjøpt leilighet, og nå har vi bestemt at jeg skal leie ut min leilighet, for så å leie hos han. Spørsmålet er; Hvor mye skal jeg betale i leie hos han? For å gjøre dette mest mulig rettferdig, har jeg tenkt at halvparten av gevinsten (etter betalt mine faste utgifter) blir leiesummen hos han. Ett eksempel; Mine faste utgifter (fellesgjeld og renter på lån) kr20000. Leilighet blir utleid for kr18000 etter skatt. Betaler da kr2000 fra egen lomme på min egen leilighet som jeg ikke skal bo i.Dvs en "gevins" på kr16000. Summen jeg da betaler han i leie blir kr8000. Høres dette ok ut ? Fellesutgifter som fellesgjeld, strøm, internett osv hos han blir da dekket.

Anonymous poster hash: 835b3...505

Anonymous poster hash: 66dd0...1af

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Siden dere begge eier deres egne leiligheter står dere jo ganske likt, så dere kan jo betale deres egne lån, renter og fellesgjeld og så betaler du han 9000 som er halvparten av hva dere til sammen sparer på å bo sammen.

Endret av Herr Heftig
Skrevet

Jo, ja. Men igjen så tar jeg risikoen med å plutselig stå uten leietaker. Eller i verste tilfelle at noe skulle skje med leiligheten. Betaler jeg han halvparten av leieinntektene, sitter jeg å betaler på to leiligheter, når jeg kun bor i den ene ?! Der jeg "vinner" kr 7000, og han kr 2000 mer...Blir ikke det litt feil ?

Skrevet

Nå er jeg veldig for felles økonomi, og vi har helt felles økonomi.

Så det jeg tenker er:

- dine utgifter

- hans utgifter

+ dine leieinntekter

= total boligkostnad

Total boligkostnad delt på to

Skrevet

Og hva hvis han allerede har betalt lånet sitt, og ikke har noen utgifter på renter feks å betale ? Skal en da begynne å tenke på verdi av bolig, og renter av lån deretter ?

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jo, ja. Men igjen så tar jeg risikoen med å plutselig stå uten leietaker. Eller i verste tilfelle at noe skulle skje med leiligheten. Betaler jeg han halvparten av leieinntektene, sitter jeg å betaler på to leiligheter, når jeg kun bor i den ene ?! Der jeg "vinner" kr 7000, og han kr 2000 mer...Blir ikke det litt feil ?

Den tid du ikke har leietager synes jeg du skal få bo gratis hos ham.

Hvis du "bare" skal skal gi ham 8000, så sparer du 10000 (-20 000 + 18 000 - 8000) på å flytte sammen, mens han bare sparer 8000 (de han får av deg) på at dere flytter sammen.

Det virker som om du prøver å telle de 2000 du ikke får dekket av leieinntekt to ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...