Gå til innhold

Naboer stengte av offentlig sti/gangvei!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er litt usikker på hva jeg skal/bør gjøre med dette. Saken er som følger:

Vi bor i et stort boligområde som er skjermet fra en stor bilvei med et stort gjerde (støyskjermer) som kommunen har satt opp. Langs dette store og høye gjerdet er det flere stier/smutthull, de er asfalterte og står tegnet inn på kommunale kart, og vi som bor i boligfeltet bruker dem når vi skal f.eks. gå til nærbutikken, som ligger på den andre siden av den store bilveien.

Da jeg sist skulle gå til butikken med barna, så jeg at smutthullet nærmest oss var avstengt med en grind med hengelås! Materialene var ikke samsvarende med gjerdet, dette er nok et privat stengsel, de som bor der vil kanskje ikke at folk skal gå forbi der for å komme til butikken?

Det er snakk om flere leiligheter i et kompleks ved dette smutthullet, de har kanskje gått sammen om dette, og har selv nøkkel. Men dette kan da ikke være lov?!

Er det en mulighet til å spørre kommunen anonymt om dette, har IKKE lyst til å starte nabokrangel, men samtidig misliker jeg at folk tar seg sånn til rette.

Anonymous poster hash: be28d...2d3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start med å spørre kommunen om det faktisk er offentlig vei/grunn - at det er tegnet inn på kartet betyr ikke at det ikke kan være privat.

Skrevet

Dette er jo den klassiske ferdselstvisten som oppstår i svært mange boligfelt men kommunen er den eneste instansen som kan gi dere ett riktig svar på om disse veiene er fri for bruk eller om noen har tatt seg litt for mye til rette.

• Liker 1
Skrevet

Ringte byggesakskontoret nå, men ingen svar. Det gjelder altså ikke hull i gjerdet pga et par løse planker, men ordentlige utformede utganger, åpninger i støyskjermeren med asfaltbelagte stier under. Disse utgangene er regelmessige i støyskjermeren, kanskje en per 200 m el.l. Men pga byggefeltets gatenett, blir det veldig tungvint for oss om vi må gå til et annet smutthull, da blir det lange omveier.

Anonymous poster hash: be28d...2d3
Skrevet

Ringt til kommunen og spør om det faktisk er en offentlig sti/vei og om det er de som har satt opp gjerdet. Det gjør ingenting å oppgi navn når du ringer til de om dette.

Hvis det ikke er offentlig, kan du spørre kommunen hvilken rettigheter du/dere har til å bruke veien. Kan jo hende at det er en veirett, selv om den ikke er offentlig.

Hvis det er offentlig/dere har veirett, så kan du sende en mail/ringe styre i borrettslaget og gjøre de oppmerksomme på at veien har blitt stengt igjen, og at det trolig er fra en av beboerne. Så kan de ta det opp videre.

Skrevet

Kanskje det er en grunn til at f.eks kommunen har stengt den, kanskje det er noe som må fikses, kanskje noe farlig. Vanskelig å gjette når man ikke har sett det. Skjønner godt at det er frustrerende å måtte gå en omvei pga dette. Ring kommunen igjen i morgen!

Anonymous poster hash: c2a4a...04b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...