AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg har sett litt på Høgskulen i Volda de siste ukene, og vurderer å søke meg dit til neste år. Jeg er bare så utrolig usikker! Dersom noen her har studert/bodd der, eller kanskje kjenner noen som har, hadde jeg satt stor pris på om dere ville svare! 1) Kan det føles for lite? Jeg leste noe sånt som at det er 9000 innbyggere i Volda, hvor 3000 av dem er studenter. Høres jo lite og intimt ut, hvert fall for meg som er vant til "storbylivet" i Bergen. Dette er ikke ment negativt, men jeg lurer på hvordan dette oppleves. 2) Hva kan man finne på i fritiden? Det virker som at Volda er ypperlig for å gå fjelltur, jobbe som frivillig eller drikke øl på den ene(?) baren de har. Er det noe annet? Hehe. 3) Hvordan var studentene? Forstår jo at det varierer fra linje til linje og slike ting, men dersom du kommer på noen stereotyper hadde det vært morsomt å høre om. 4) Hvordan var "utelivet"? Forstår det som at det var kun 1 (eller 2?) bar der, så hva gjør man når man skal feire skikkelig? Samme stedet hver gang, eller går det i hjemmefester eller hva? 5) Er det en bra skole? Jeg har lest at spesielt journalistutdanningen der blir sett veldig positivt på fra arbeidsgivere, noen som vet om dette stemmer? Er skolen bra ellers? Hvis dere har noe annet å tilføye generelt blir jeg veldig glad! Vil gjerne vite så mye som mulig om Volda! Anonymous poster hash: 2a933...547
Neutral90 Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Hei, jeg har pendlet til Volda (som deltidsstudent) så kan ikke si så mye om utelivet osv, utenom at det virker som at de fleste er veldig fornøyde. 1. Det er faktisk flere studenter i Volda enn i Ålesund (25000 innb). Det er derfor et stort og bra sosialt liv ved høyskolen. Byen har alt man trenger, men det er jo en liten by... Derimot er Ålesund bare litt over en time unna 2. Masse studentopplegg, klubber, sport osv. Volda har det meste som en by har å tilby. 3. Har inntrykk av at det er mange raddiser og små-hippier, kall meg gjerne fordømmende nå 4. Dunno 5. Det er en bra skole! Følte dog på min linje at de tok inn for mange studenter/lærerne brukte Volda som et springbrett. Men de som underviste visste absolutt sitt fag, og Volda er veldig profesjonell sånn sett, samtidig så er det lite nok til at man får god kontakt med fakultetet. Skolen i seg selv er ypperlig for meg (lærerfag), byen er jeg ikke noe fan av. Men jeg kommer til å studere der neste år basert på hvor faglig god Volda er. Noen venner som studerte der i fire år var veldig fornøyde, får jeg legge til
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 1) Selvsagt kan det føles for lite. Men det blir hva du gjør det til. Hvor mye du ønsker å delta sosialt har mye å si. Volda har svært mye å by på, og det er mange studenter - det skorter ikke på ting å ta del i. Langt ifra. Det er jo gjerne de samme menneskene, men sånn er det uansett hvor man er. Noen er aktive som frivillige og lignende, mens andre ser du kanskje bare 2 ganger iløpet av et helt år. 2) Det er mye å gjøre i Volda. Jobbe som frivillig på Rokken (en av to utesteder) er noe jeg vil anbefale på det sterkeste. Man får mange nye venner og det er gøy å jobbe! Det er også mulig å jobbe for studentavisa (peikestokken) som virkelig har blitt en fin studentavis de siste åra. Ellers er StudentTV eller StudentRadio veldig spennende det også. Det er også en naturgruppe kalt Natura som arrangerer flotte turer. I tillegg til disse tingene arrangeres det festivaler gjennom hele året. x2-festivalen, Den Norske Dokumentarfilm Festivalen, Animation Volda, Veka og flere andre mindre som jeg kanskje ikke ville karakterisere som festival. Mer sosiale sammenkomster. Det er hvertfall aldri mangel på ting å delta i. Å være frivillig er supergøy!! Er konserter på Rokken gjennom hele året, og det er ålreite artister som kommer. De fleste forteller at Volda er et av de beste stedene å spille fordi publikum gir så mye og de ansatte på Rokken (frivillige studenter) er så ålreite. 3) Volda inneholder virkelig alle folkeslag og stereotyper. Du finnes garantert noen du liker å være med. 4) Det blir en salig blanding. Nå kommer det dog helt ann på hva du legger i "feire skikkelig". Men når jeg har "feiret skikkelig" i Volda har det gjerne vært et heidundranes vorspiel, en tur til Rokken eller Det Grøne Treet for så å avslutte med et nachspiel. Det er noe for enhver smak. Hjemmefester er også vanlig, da mange studenter deler større hus og gjerne har mye plass. Spesielt vår / sommer er det mye hjemmefester. 5) Journalistutdanningen er super. Flere av de som nå jobber i NRK, DB, VG, VGTV, Tv2 (sporten bl.a) er det voldastudenter som ble ferdig for et års tid siden. Som Neutral90 skrev over, man får god kontakt med fakultetet. Lærer gjerne de som underviser å kjenne (kanskje ikke på typ sosionom der det er så mange) og det tror jeg mange drar nytte av. De er riktignok fryktelig treige på ting. Men sånn er det uansett hvilken skole man velger. Lenge leve byråkratiet. De fleste jeg kjenner elsker Volda. Andre synes det er helt pyton. Det kommer ann på deg. Volda prøver hvertfall å by seg frem og gi deg det du vil ha. Anonymous poster hash: 00a49...ee6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg har sett litt på Høgskulen i Volda de siste ukene, og vurderer å søke meg dit til neste år. Jeg er bare så utrolig usikker! Dersom noen her har studert/bodd der, eller kanskje kjenner noen som har, hadde jeg satt stor pris på om dere ville svare! 1) Kan det føles for lite? Jeg leste noe sånt som at det er 9000 innbyggere i Volda, hvor 3000 av dem er studenter. Høres jo lite og intimt ut, hvert fall for meg som er vant til "storbylivet" i Bergen. Dette er ikke ment negativt, men jeg lurer på hvordan dette oppleves. 2) Hva kan man finne på i fritiden? Det virker som at Volda er ypperlig for å gå fjelltur, jobbe som frivillig eller drikke øl på den ene(?) baren de har. Er det noe annet? Hehe. 3) Hvordan var studentene? Forstår jo at det varierer fra linje til linje og slike ting, men dersom du kommer på noen stereotyper hadde det vært morsomt å høre om. 4) Hvordan var "utelivet"? Forstår det som at det var kun 1 (eller 2?) bar der, så hva gjør man når man skal feire skikkelig? Samme stedet hver gang, eller går det i hjemmefester eller hva? 5) Er det en bra skole? Jeg har lest at spesielt journalistutdanningen der blir sett veldig positivt på fra arbeidsgivere, noen som vet om dette stemmer? Er skolen bra ellers? Hvis dere har noe annet å tilføye generelt blir jeg veldig glad! Vil gjerne vite så mye som mulig om Volda! Anonymous poster hash: 2a933...547 1. Ja, det kan føles veldig lite, men det kan jo både være positivt og negativt. 2. Som student er det jo litt å finne på, men ikke sånn altfor mye. Man kan jobbe frivillig, være med i diverse studenlag, trene, friluftsliv og feste. 3. Er ganske mange ulike mennesker, så du finner nok alle slags folk der. 4. Ja, det blir stort sett Rokken, som er studenthuset der. De har jo endel konserter og ting som skjer, så for min del var det mer fristende å gå der. Ørsta ligger like ved, men der er det ingenting. Hvis man ikke vil sitte og drikke med alkisene pæ hverdagene. 5. Journalistutdanningen har jo rykte på seg for å være veldig bra. Jeg valgte skolen, fordi jeg hadde hørt så mye positivt om den, men jeg synes ikke at denvar så bra. Ble ikke voldsomt imponert og synes at lærerne var ganske uengasjerte og treige. Ville aldri ha gått der hvis jeg visste at det var slik.Anonymous poster hash: 4a51b...a1b
Tibbie Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg har ikke studert der selv, men har ei venninne som nettopp har startet der. Hun var som deg like før hun dro dit. Veldig skeptisk på grunn av størrelsen. Av det jeg har hørt henne fortelle meg, er hun ikke dritbegeistret over de hun studerer med, og hun synes det er vanskelig å få venner utenom, siden plassen er så liten. Men hun har bare vært der noen få måneder, og det er mange elever på skolen hun fortsatt kan bli kjent med. Så hun depper ikke av den grunn. Om du er en person som lett kommer i intriger med andre, er ikke dette en plass for deg. Små plasser går ryktene og det er ikke dritmange nye venner å velge mellom. Man kjenner liksom alltid én person som kjenner den nye personen du møter. Selv har jeg hørt veldig mye bra om skolen. Det er gode lærere og gode program. Elever er visst svært fornøyde med å ha tatt utdanningen sin ved denne skolen. Venninna mi er ikke det største skolelyset, så skal ikke basere for mye på hennes erfaringer Før hun dro, sa hun at hun skal være der ut første semester. Trives hun ikke, flytter hun studieplass etter jul. Nå har hun bestemt seg for å være der minst til sommeren. Så så ille kan det ikke være Vet ikke om du følte dette hjalp, men det er i hvert fall det jeg vet om skolen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå