Summers Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Hva er galt om jeg løfter hælen ved knebøy når jeg skal ta knebøy. Eventuelt må jeg krumme ryggen. Eksempelvideoer: Bøyer hælen https://www.youtube.com/watch?v=NMAUPxtaK-M&feature=youtu.be Må holde noe for å holde balansen: https://www.youtube.com/watch?v=XbkKe9s1xYo Endret 13. oktober 2014 av Summers
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 Litt vanskelig å forstå hva du mener. Spørsmålet er uklart formulert. Anonymous poster hash: 0c068...a6e
Gjest Herr Heftig Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 Ser ut som om du (?) har litt for "perfekt" teknikk. Prøv å sette bena litt lenger fra hverandre og med større vinkel. Og så er det faktisk ikke verdens undergang om krærne går litt lenger ut enn tærne.
punkyB Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 Det er viktig å ha tyngden bak også slik at du ikke vipper. Sanns. har du dårlig mobilitet - finn øvelser på dynamisk oppvarming. Du kan prøve å sette et par skiver under hælene bak. Du kan også prøve frontbøy - evnt. ikke ta slike øvelser i det hele tatt hvis du ikke har mobilitet nok. Finnes mye info om dette på nett - prøv på fitnesbloggen.no om du ikke har vært der. 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 Enig med de over her. Sett beina bredere. Sjekk ut sumo squat. Begynn å tøye og trene opp mobiliteten i legger, lår og rumpe. Varm godt opp før du tar knebøy. Sett skiver under helene. Anonymous poster hash: 7e16e...187 2
Supraspinatus Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Hva er galt om jeg løfter hælen ved knebøy når jeg skal ta knebøy. Eventuelt må jeg krumme ryggen. Eksempelvideoer: Bøyer hælen https://www.youtube.com/watch?v=NMAUPxtaK-M&feature=youtu.be Må holde noe for å holde balansen: https://www.youtube.com/watch?v=XbkKe9s1xYo Du har for lite bevegelighet i ankelleddet. Du ser veldig tydelig på videoene at leggene dine er for vertikale. I full knebøy kommer knærne over tærne. Det er slik det skal være og det er helt uproblematisk når hofteknekken kommer under toppen av knærne (dype knebøy). Skjærekreftene er størst før du bryter parallell mellom lårbein og gulv. Sumo squat er bare tull. Det inviterer til at knærne skal kollapse innover. For de aller aller fleste er det best å satse på en standard atletisk knebøy. Også kalt olympisk knebøy eller "high bar squat". Den gir mest vertikal rygg (utenom frontbøy da, men det er en annen øvelse), og gjør det lettest å drive kraften gjennom lårene. Det er også knebøyen som har mest overføringsverdi til annen idrett. Når det gjelder knebøy uten vekt så er det ikke så farlig om du krummer ryggen. Dyp sittende knebøy uten vekt er trossalt en hvileposisjon. Og hvis du noen gang reiser til Asia vil du se at folk sitter slik når de venter på bussen, spiser, osv. Det er en helt uanstrengt posisjon. Vi som sitter mye i stol gir fra oss den mobiliteten. Alle er født med den, bare se på små barn, men få beholder den. Det å bare sitte med hælene i bakken i knebøy mens du holder deg fast i en stol vil gi deg bedre bevegelighet etter hvert. Samtidig bør du se disse vidoene: https://www.youtube.com/watch?v=_Gwgm3s2EQ0 https://www.youtube.com/watch?v=lbozu0DPcYI Endret 14. oktober 2014 av Supraspinatus 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Ser ut som om du (?) har litt for "perfekt" teknikk. Prøv å sette bena litt lenger fra hverandre og med større vinkel. Og så er det faktisk ikke verdens undergang om krærne går litt lenger ut enn tærne. Det har faktisk ingenting å si. Knær over tær er en missforstått myte.Anonymous poster hash: d9923...d62 1
Wonderbitch Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Jeg har begynt å sitte mye sånn som folk fra Asia og synes det har hjulpet mtp knebøy og hælende i gulvet. Endret 14. oktober 2014 av Wonderbitch 1
anybody Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Plant ankelen din i gulvet, og gjør ballet grand plies. (første minuttet av denne videoen) Det virker sikkert tullete og teit når en er gutt, men her får du virkelig øvd bevegelighet, balanse og du får jobbet med kontakt med hele benet. Endret 14. oktober 2014 av anybody 2
electric_trond Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 en god øvelse for å gå bort fra neiing som du gjør i den første videoen er å stå inntil en vegg som en øvelse for å lære bevegelsen er dette kjempebra. Du vil sikkert oppleve at du er for stiv i hofta til å komme dypt nok komfortabelt. Denne øvelsen tillater ikke at knærne går utenfor tærne, det er noe du må finne ut av selv etter du begynner med vekter. Jeg trente i mange år med nermest vertikale legger, som forøvrig var en fryktelig dårlig bøy fordi jeg ikke var mobil nok i hofta til å bøye på den måten. Etter å ha blitt mer bevisst på det har jeg funnet en mellomting som funker for meg. som innebærer bred benstilling, lav stang og knær langt frem. 1
FantasDick Skrevet 14. oktober 2014 #12 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg må skikkelig ut med rumpa/strekke ryggen for å holde meg på hælene, ser lamt ut, men 2
Gjest Stining Skrevet 14. oktober 2014 #13 Skrevet 14. oktober 2014 En liten funfact: Om du løfter hælen under knebøy, da kommer all vekt på fremsiden av foten. Da vil du bruke musklene på fremsiden av låren istedenfor de på baksiden. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #14 Skrevet 14. oktober 2014 En liten funfact: Om du løfter hælen under knebøy, da kommer all vekt på fremsiden av foten. Da vil du bruke musklene på fremsiden av låren istedenfor de på baksiden. Shocking news, det visste ingen! Anonymous poster hash: 1d5d0...de4 1
KajsaSueReturns Skrevet 14. oktober 2014 #15 Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Du skyver ikke hoftene dine bakover. Du prøver å gå rett ned. Strutt med ræva, gutt. En annen ting er at du burde stå litt bredere med beina. Ca skulderbredde, gjerne litt bredere, og vend tærne litt utover. Når du går ned skal du spre knærne dine så langt du kan å forsøke å holde de ut gjennom hele bevegelsen. Hvis de trekkes innover er det enkelt og greit fordi du er litt for svak i lårene enda. Ha gjerne armene dine rett ut foran deg for å hjelpe til med balanse. Du kan ikke regne med at du skal klare å bryte parallell med engang, du trenger å gjøre det en stund til du er mobil nok til å gå ned under parallell. Bruk gjerne en manual ellr noe annet moderat å ha foran deg som du kan lene deg mot for å gjøre en frontbøy å for å kjenne hvordan dybden skal kjennes ut på hoftene. Endret 14. oktober 2014 av KajsaSueReturns 2
KajsaSueReturns Skrevet 14. oktober 2014 #16 Skrevet 14. oktober 2014 For de aller aller fleste er det best å satse på en standard atletisk knebøy. Også kalt olympisk knebøy eller "high bar squat". Den gir mest vertikal rygg (utenom frontbøy da, men det er en annen øvelse), og gjør det lettest å drive kraften gjennom lårene. Det er også knebøyen som har mest overføringsverdi til annen idrett. Ville bare kommentere denne, spesielt siden så mange jenter bøyer for å utivkle rumpa. Det er faktisk lowbar som utvikler rumpa mest og er mest hensiktmessig i forhold til de målene kvinner har, selv om jeg ser de fleste velger highbar fordi det gjør det lettere for dem å gå dypt. 1
Supraspinatus Skrevet 14. oktober 2014 #17 Skrevet 14. oktober 2014 Ville bare kommentere denne, spesielt siden så mange jenter bøyer for å utivkle rumpa. Det er faktisk lowbar som utvikler rumpa mest og er mest hensiktmessig i forhold til de målene kvinner har, selv om jeg ser de fleste velger highbar fordi det gjør det lettere for dem å gå dypt. Du har rett at lowbar med bred benstilling er mer bakside-orientert, men det er minimal forskjell i hvor mye rumpe du bygger. Rumpen er ikke ekstremt aktiv under knebøy uansett. Til det er utfall mye bedre. Hva som gir den beste knebøyen er litt individuelt og noen trives nok bedre med low bar. Spesielt om de vil konkurrere i styrkeløft, eller dersom de begynner å trene den varianten fra starten av. Jeg anbefaler uansett alle nybegynnere å kjøre high bar slik at de får overføringsverdien til frontbøy, og alle power-øvelser som power clean, push press og jerk. I tillegg vil den forsterke den atletiske posisjonen for løping og de fleste andre idretter. Men nå er dette en liten avsporing i forhold til trådemnet. Bredere fotstilling vil bare kreve bevegelighet et annet sted som den sikkert ikke finnes. Og det å vri tærne mer utover skaper forhold for valgus kollaps dersom glut med ikke ser tilstrekkelig sterk. Noe som sjeldent er tilfelle hos knebøy nybegynnere. Jeg støtter full mobilisering i forkant av trening. De videoene linket til er hofte og ankel mobilisering pluss noe for bakre kjede. Brystrygg kan også være et poeng å mobilisere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå