AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Hva kan man gjøre med risen så den blir litt fancy? Vet om gurkemeie, men noe annet man kan ha i så det blir litt smak? Vi bruker riskoker. Tenker ikke på stekt ris eller noe sånt der den må tilberedes ekstra. Anonymous poster hash: 097ef...30e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 Koriander, lime, chilli.... Anonymous poster hash: 6d9ae...671
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 Bland den med sprit. Anonymous poster hash: c27cb...104
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 Koriander, lime, chilli.... Anonymous poster hash: 6d9ae...671 Kan man bare ha det oppi før det begynner å koke? Ja jeg er litt grønn på matlaging.. Anonymous poster hash: 097ef...30e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #5 Skrevet 13. oktober 2014 Bland den med sprit.Anonymous poster hash: c27cb...104 Det får du gjøre med din ris Anonymous poster hash: 097ef...30e 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #6 Skrevet 13. oktober 2014 Pleier som regel å blande det inn etterpå risen er kokt! Men jeg bruker ikke riskoker da... Anonymous poster hash: 6d9ae...671
Wonderbitch Skrevet 13. oktober 2014 #7 Skrevet 13. oktober 2014 Hvis du steker litt løk blank først? Jeg synes det gir veldig god smak. Vet ikke hvordan det blir med riskoker da. Ellers kan man jo koke den i buljong, og safranris er jo også godt. Evt litt hakket gulrot?
Kvist Skrevet 13. oktober 2014 #8 Skrevet 13. oktober 2014 Sånne frosne spinatputer og hakkede urter. Jeg bruker ikke riskoker, så vet ikke hvordan det funker. Men jeg legger spinatputene frosne oppå risen når den koker, så dampes spinaten på den måten. Når risen er ferdig rører jeg det sammen og får grønn ris med "innebygde" grønnsaker. Veldig godt til ovnsbakt laks f.eks.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #9 Skrevet 13. oktober 2014 Takk for alle tips Husker at foreldrene mine pleide å kjøpe en spesiell type "buljong" som jeg tror var for ris, vi brukte de iallefall i risen. Ga masse god smak, den ene hadde chillismak og en annen karri tror jeg. Selges de ennå? Anonymous poster hash: 097ef...30e
Sølvrosen Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 Anisfrø kokt i risen gir en god smak som passer veldig godt til indisk mat
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 Når jeg koker ris så bruker jeg ofte gurkemeie og safaran.. og noen ganger biryani krydder(fås kjøpt på utlandkse butikker) Anonymous poster hash: 2bc04...71f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #12 Skrevet 14. oktober 2014 Majs og buljong. Nå vet jeg ikke hvordan det funker med riskoker.. Ha litt olje i gryta, hiv oppi en hønsebuljong, når hønsebuljongen har smeltet i oljen hiver du oppi majs, så hiver du oppi risen, la den steke lit og tilslutt tilsetter du vann. Anonymous poster hash: 9e9d5...ab1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #13 Skrevet 14. oktober 2014 Majs og buljong. Nå vet jeg ikke hvordan det funker med riskoker.. Ha litt olje i gryta, hiv oppi en hønsebuljong, når hønsebuljongen har smeltet i oljen hiver du oppi majs, så hiver du oppi risen, la den steke lit og tilslutt tilsetter du vann. Anonymous poster hash: 9e9d5...ab1 Du mener mais?Anonymous poster hash: 097ef...30e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #14 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg tror egentlig ikek at riskoker fungerer til særlig mye annet enn vanlig ris med evt litt krydder/farge. Men det er veldig godt med finhakket paprika, tomat (fjern kjernen), aubergine osv sammen med friske urter. Jeg pleier å frese dette sammen med risen når den er ferdig sammen med litt olivenolje. Anbefaler ikke å tilsette slike ting i en riskoker uten videre. For det første blir koketiden feil og for det andre skal vel riskokeren stå lukket og i fred og har som regel en beholder som er veldig lett å ripe opp og ødelegge om man rører mye. Anonymous poster hash: 1c058...a94
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #15 Skrevet 16. oktober 2014 Legg noen frosne, grønne erter på toppen av risen det siste minuttet eller så av koketida, og rør inn når risen er ferdig kokt. Overraskende godt sammen med omelett, for eksempel. Anonymous poster hash: 5cafa...f2f
skruf Skrevet 16. oktober 2014 #16 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg bruker ikke riskoker, men koker ris i kjele. Uansett, jeg bruker å legge en terning grønnsaksbuljong i kokevannet, blir kjempegodt! Lager stekt ris til middag av og til, da steker jeg løk, hvitløk, purreløk, spissrotpaprika og raspet gulrot. Tilsetter den ferdigkokte risen og blander alt godt sammen. Tar i et egg på slutten av steketiden og rører godt rundt sånn at egget stivner i risen. Veldig godt og enkelt! Du kan og ta i noe kjøtt som f.eks skinke også, eller skalldyr for de som spiser det.
Minya Skrevet 16. oktober 2014 #17 Skrevet 16. oktober 2014 En halv brikke grønnsaksbuljong (Knorr sin smaker best synes jeg) i stedet for salt, gir risen en svak gulaktig farge og veldig god smak!
Tabris Skrevet 16. oktober 2014 #18 Skrevet 16. oktober 2014 Vi pleier å steke litt løk og hvitløk i gryta også koke risen i det. Gir skikkelig god smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå