Gå til innhold

Hvordan lage flammer i ulike farger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lage en fakkel med f.eks grønne eller blå flammer. Jeg finner amerikanske sider som beskriver hvordan å gjøre det, men de bruker produkter som ikke finnes i Norge. Er det noen som vet hvordan å gjøre dette med produkter som man får tak i her?

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilke ingredienser du er ute etter, men spør på apoteket. Min erfaring er at det meste kjemiske kan de skaffe for deg. Enkelte ting har ikke privatpersoner lov til å kjøpe, men det skader ikke å spørre.

Skrevet

Du kan jo prøve salter med rubidium eller cesium. Disse stoffene avgir blå flamme når de utsettes for varme. Aner ikke hvor du kan få tak i det, men det går vel ann som nevnt av Soleklart å spørre på apoteket.

Skrevet

Gå på apoteket.

Anonymous poster hash: 31fe4...97c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lyst til å lage en fakkel med f.eks grønne eller blå flammer. Jeg finner amerikanske sider som beskriver hvordan å gjøre det, men de bruker produkter som ikke finnes i Norge. Er det noen som vet hvordan å gjøre dette med produkter som man får tak i her?

Kobber skal gi grønne flammer, så vidt jeg husker. Bordsalt gjør flammer oransje.

Jeg fant en side om hvordan man lager farger i fyrverkeri. Prinsippet er det samme, selv om en del av disse tingene kanskje ikke er hverken egnet eller tilgjengelig.

http://chemistry.about.com/od/fireworkspyrotechnics/a/fireworkcolors.htm

Blåfarger får man fra flere kobberforbindelser, og det meste av det virker relativt harmløst.

Skrevet

**

Er det noko du ikkje har kunnskap om, Mann 42?

• Liker 1
Skrevet

Gå på apoteket.

Gjerne det, men det hadde hjulpet om jeg visste hva å spørre etter.

Skrevet

Du kan jo begynne med magnesium. Dette er ungdomsskolepensum.

Skrevet

Gjerne det, men det hadde hjulpet om jeg visste hva å spørre etter.

Mener du at du ikke vet hva stoffene heter på norsk? Da kan du jo søke på navnet i f.eks Wikipedia, og så bytte språk i artikkelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...