Gå til innhold

Fedrekvoten fra 14 uker, ned til 10..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og det er jo dumt, eller? Vil det totale antallet permisjonsuker mor og far kan fordele mellom seg det samme? Eller har det blitt ferre uker totalt med de blåblå?

Anonymous poster hash: 5741d...df4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror antallet uker er likt.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Det eneste de har endret er fedrekvoten. Var veldig for det før jeg ble gravid, men kjenner nå som vi venter en liten en at det egentlig er veldig trist, iallefall her hjemme hvor far er meget engasjert, selv i svangerskapet

• Liker 2
Skrevet

Det har jo ingenting å si hva fedrekvoten er, om forholdet er noenlunde likestilt (som det bør være når man er gift/får barn sammen). Man bestemmer jo bare mer på egenhånd hvem som skal ha fri og når.

• Liker 1
Skrevet

Det eneste de har endret er fedrekvoten. Var veldig for det før jeg ble gravid, men kjenner nå som vi venter en liten en at det egentlig er veldig trist, iallefall her hjemme hvor far er meget engasjert, selv i svangerskapet

Hvorfor tar ikke far bare flere uker da? Dere har jo maaaange uker dere kan fordele som dere vil...

Anonymous poster hash: 4c227...c24

• Liker 4
Skrevet

Det har jo ingenting å si hva fedrekvoten er, om forholdet er noenlunde likestilt (som det bør være når man er gift/får barn sammen). Man bestemmer jo bare mer på egenhånd hvem som skal ha fri og når.

Mye mer papirarbeid og søking for å få det til på den måten, derfor enkelte fedre kanskje dropper hele greia - har jeg hørt... Enklere å bare ktysse i "pappapermboksen".

• Liker 2
Skrevet

Mye mer papirarbeid og søking for å få det til på den måten, derfor enkelte fedre kanskje dropper hele greia - har jeg hørt... Enklere å bare ktysse i "pappapermboksen".

Dette, og mange vanskelige arbeidsgivere som vil lage "trøbbel" dersom far vil ta mer enn akkurat hva han "må".

Anonymous poster hash: 02b6c...e49

• Liker 5
Skrevet

Hvordan blir det mer papirarbeid?

Anonymous poster hash: e905a...15f

Skrevet

De minuttene som går med til å fylle ut ekstra skjema tar man igjen i de 4 ukene med permisjon...

• Liker 1
Skrevet

Det er jo fullt mulig å dele fellesdelen av permisjonen slik man vil (og de minuttene det tar ekstra er vel ikke så mye å bråke om...).

Men jeg synes det er synd, og enda verre at det kanskje blir en utvidet mulighet til å overføre fars del av kvoten til mor. Hvorfor? Fordi erfaringene fra Danmark viser at det som i realiteten skjer er at fedre tar langt mindre når fedrekvoten fjernes. Og hvis vi ser bort fra alle fine ord om likestilling- hvor mange er det som tror at far får en stor del av en for eksempel 80%-permisjon når han tjener langt mer enn mor? Jeg synes dette er tre skritt tilbake i likestillingssammenheng. Godt mulig at fedrekvoten på sikt kan fjernes, og fedre fortsetter å ta ut en del av permisjonen, men jeg tviler på at vi har kommet så veldig mye lengre enn Danmark slik situasjonen er nå. Resultatet blir at mange menn får mindre tid med barna sine, og at kvinner i 20- og 30-årene blir sett på som mer ustabil arbeidskraft enn menn. Hurra for det... :ironi:

• Liker 7
Skrevet

Det er jo fullt mulig å dele fellesdelen av permisjonen slik man vil (og de minuttene det tar ekstra er vel ikke så mye å bråke om...).

Men jeg synes det er synd, og enda verre at det kanskje blir en utvidet mulighet til å overføre fars del av kvoten til mor. Hvorfor? Fordi erfaringene fra Danmark viser at det som i realiteten skjer er at fedre tar langt mindre når fedrekvoten fjernes. Og hvis vi ser bort fra alle fine ord om likestilling- hvor mange er det som tror at far får en stor del av en for eksempel 80%-permisjon når han tjener langt mer enn mor? Jeg synes dette er tre skritt tilbake i likestillingssammenheng. Godt mulig at fedrekvoten på sikt kan fjernes, og fedre fortsetter å ta ut en del av permisjonen, men jeg tviler på at vi har kommet så veldig mye lengre enn Danmark slik situasjonen er nå. Resultatet blir at mange menn får mindre tid med barna sine, og at kvinner i 20- og 30-årene blir sett på som mer ustabil arbeidskraft enn menn. Hurra for det... :ironi:

Så enig.

Men det med papirarbeid er faktisk et poeng. Man må for eksempel sende inn dokumentasjon på at mor er i arbeid hvis far skal ta mer enn fedrekvota. Det virker rett og slett som om alt er tilrettelagt for at mor skal ta all permisjon bortsett fra de 10/14 ukene. Det burde være så enkelt som at man fylte inn hvor mange uker mor skulle ha (minimum 10) og hvor mange far skulle ha (minimum 10) og ferdig med det. Vet med meg selv at vi sikkert hadde gått for en litt annen fordeling hvis det var enklere, men gadd ikke alt papirarbeidet for bare ei uke eller to ekstra til far.

Skrevet

Når må de papirene sendes inn? Her har far fått noen uker av fellesdelen, men ikke fått noe spørsmål fra nav om det.

Skrevet

Når må de papirene sendes inn? Her har far fått noen uker av fellesdelen, men ikke fått noe spørsmål fra nav om det.

Sikkert innen din permisjon er ferdig.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Her har far tatt mer permisjon enn fedrekvoten hver gang. Husket at det irriterte meg at fars permisjon måtte skilles på fedrekvote og ikke fedrekvoten.

Syntes det burde holde at vi delte det i mors og fars permisjon. Så skjemaet var ille, og en forenkling har absolutt noe for seg.

En mann som ikke ønsket å ta ut permisjon, ville jeg uansett ikke valgt å få barn med.

• Liker 3
Gjest Solstråla88
Skrevet

Hvorfor tar ikke far bare flere uker da? Dere har jo maaaange uker dere kan fordele som dere vil...

Anonymous poster hash: 4c227...c24

Fordi vi taper penger på det. Han tjener en god del mer enn meg når man tar med alle tillegg.
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo bare å ta ut de samme antall ukene. Skjønner ikke hvorfor det er trist?

Det er jo bare lagt opp til at man kan bestemme mer selv som par, og jeg syns det er bra.

Anonymous poster hash: befde...60e

Skrevet

Fordi vi taper penger på det. Han tjener en god del mer enn meg når man tar med alle tillegg.

Og hva har det med endring av fedrekvoten å gjøre?

Gjest Solstråla88
Skrevet

Og hva har det med endring av fedrekvoten å gjøre?

Var en ab som spurte hvorfor ikke far fikk fler uker av fedrekvoten, har ingenting med endringene og gjøre
Gjest Solstråla88
Skrevet

Det er jo bare å ta ut de samme antall ukene. Skjønner ikke hvorfor det er trist?

Det er jo bare lagt opp til at man kan bestemme mer selv som par, og jeg syns det er bra.

Som par ja, men arbeidgiverene er ikke like fleksible. Men, det er slik det har blitt, og da får vi ikke endret det
  • Liker 1
Gjest AllisHagtorn
Skrevet

Forskningen støtter ikke utsagnet ditt.

Faktum er at dess lavere fedrekvoten er, desto mindre permisjon tar fedre.

Med de ukene pluss opparbeidet ferie får far i vårt tilfelle omtrent like mye som jeg fikk.

Han kunne i sin jobb tatt det uansett, men jeg kjenner mange andre som jobber i bransjer(både kvinner og menn) hvor det negative presset ifht permisjon ikke er så enkelt å ignorere. Fast kvote gjør at de får tid uten å kunne presses av arbeidsgiver.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...