Gjest Aqua Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Er det flere enn meg som er skeptiske til denne løsningen? I mine øyne sikrer den kun kjøper, og er derfor uaktuell å bruke for meg hvis jeg selger en vare. Eller? Fra FINN sine egne info-sider: Hvordan fungerer FINNs betalingsgaranti? 1. Kjøper og selger blir enig om å bruke FINNs betalingsgaranti 2. Kjøper trykker på ”Kjøp sikkert” i annonsen 3. Selger må bekrefte at det er fylt inn riktig informasjon i avtalen. 4. Kjøper blir bedt om å sette inn penger. 5. Selger får bekreftelse på at pengene er kommet inn til PayEx og at det nå er trygt å sende varen. 6. Kjøper får varen og sjekker at den samsvarer med annonsen på FINN.no 7. Selger får pengene om det ikke er registrert en klage innen 10 dager. 8. Handelen er avsluttet
Marie90 Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Ja, FINNs betalingsgaranti favoriserer kjøper. Jeg har hatt problemer med dette to ganger. Første var det delvis egen feil at jeg ble svindlet - jeg sendte pakken for raskt og hun kunne trekke seg ut i tide uten å betale, hvilket hun gjorde (og selvsagt aldri svarte igjen). Andre gang sendte jeg en pakke og kjøper godkjente aldri slik at jeg fikk pengene utbetalt, og returnerte heller ikke pakken. Da jeg kontaktet Finn var det null - da mener jeg null - hjelp å få. De stiller seg helt utenfor alle konflikter, og har du en skvis er det ikke annen løsning enn at en av partene gir seg. Hverken Payex eller Finn tar ansvar for å ordne opp eller er villige til å utbetale pengene, selv om du har bevis på forsendelse, mottak osv. Den andre delen av det er at når kunder faktisk godkjenner tar det vanvittig lang tid å få pengene. Det er egentlig ingen løsninger som er gunstig for begge parter, med unntak av postoppkrav (hvilket er umulig for meg da jeg bor i utlandet). En del ganger har kunder rett og slett sendt penger til min konto og stolt på at jeg sender. Det gjør jeg jo alltid, og det er null problem og enklest for meg. Men det kan man selvsagt ikke forvente. Endret 13. oktober 2014 av Marie90
Gjest Aqua Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Ja, FINNs betalingsgaranti favoriserer kjøper. Jeg har hatt problemer med dette to ganger. Første var det delvis egen feil at jeg ble svindlet - jeg sendte pakken for raskt og hun kunne trekke seg ut i tide uten å betale, hvilket hun gjorde (og selvsagt aldri svarte igjen). Andre gang sendte jeg en pakke og kjøper godkjente aldri slik at jeg fikk pengene utbetalt, og returnerte heller ikke pakken. Da jeg kontaktet Finn var det null - da mener jeg null - hjelp å få. De stiller seg helt utenfor alle konflikter, og har du en skvis er det ikke annen løsning enn at en av partene gir seg. Hverken Payex eller Finn tar ansvar for å ordne opp eller er villige til å utbetale pengene, selv om du har bevis på forsendelse, mottak osv. Den andre delen av det er at når kunder faktisk godkjenner tar det vanvittig lang tid å få pengene. Det er egentlig ingen løsninger som er gunstig for begge parter, med unntak av postoppkrav (hvilket er umulig for meg da jeg bor i utlandet). En del ganger har kunder rett og slett sendt penger til min konto og stolt på at jeg sender. Det gjør jeg jo alltid, og det er null problem og enklest for meg. Men det kan man selvsagt ikke forvente. Nettopp slike problemstillinger jeg ser for meg kan skje. Synd det skjedde deg Det mest trygge for begge parter må nesten være at kjøper forhåndsbetaler det det koster å sende i postoppkrav? edit: forresten helt utrolig at verken finn eller payex løftet en finger for å hjelpe deg!! Endret 13. oktober 2014 av Aqua
GammelKaktus Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg pleier å få pengene på konto før jeg sender pakken. Da gjør vi det slik at hvis varen koster 300 så setter de over kanskje 250 så sender jeg pakken, når de mottar så setter de over de resterende 50+hva frakten koster. Da baserer vi oss på gjensidig tillit Sender ikke noe til over 95 i frakt eller over 500 i verdi. Da må det eventuelt bli postoppkrav. Foreløpig har det ikke vært problematisk å gjøre det slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå