vanskapning Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg er student og er ferdig til våren. Jeg har en deltidsstilling der jeg jobber når det passer med skolen, så har ikke noen fast stillingsprosent. Rundt mars begynner jeg med bacheloroppgave og har ikke noe skole, så regner med jeg får jobbet en del ved siden av da. Jeg er også nesten garantert 100% stilling der jeg jobber nå når jeg har studert ferdig. Jeg og samboeren har veldig lyst på barn, men vil vente slik at det økonomiske er i orden. Jeg vil også begynne å jobbe og være sikker på at jeg har fast stilling der. Når vil dere si det er fornuftig å begynne å prøve? Når vil jeg ha rett på foreldrepenger? Jeg har hatt noen betennelser i underlivet og er derfor ikke sikker på om jeg kan bli gravid med en gang, tror det er litt derfor jeg stresser litt med dette og helst vil begynne så fort som mulig også.. Før Nav endret nettsidene sine fant jeg at det sto at dersom du var ferdig student og begynner i jobb og blir gravid, vil den årsinntekten du skulle hatt i jobben være foreldrepengegrunnlaget, selv om du ikke har jobbet mer enn noen måneder. Er det noen som har vært borti dette og vet om det stemmer? Blir så forvirret av det jeg finner når jeg googler så tenkte kanskje noen her kan hjelpe
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 For å ha rett på foreldrepenger må man ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før termin. Årsinntekten må også ha vært på minst en 1/2 G. Ved varierende inntekt vil det bli beregnet et snitt. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Foreldrepenger.347653.cms Anonymous poster hash: 3a01a...9a0
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 Du vil få det du gjennomsnittlig har tjent de siste 10 mnd før du går ut i permisjon som er 3 uker før termin, og du må ha tjent over 45.000kr tilsammen tror jeg det er (kan hende at jeg bommer på sum). Du må ha vært i jobb i minst 6 av de siste 10 mnd. Om du lurer på mer og er på Facebook så spør NAV på ved å sende de en mld i chatten via siden deres som heter NAV Foreldrepenger. Jeg har spurt de om mye selv Anonymous poster hash: 43dff...967
lykkelige.meg Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 For å ha rett på foreldrepenger må man ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før termin. Årsinntekten må også ha vært på minst en 1/2 G. Ved varierende inntekt vil det bli beregnet et snitt. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Foreldrepenger.347653.cmsAnonymous poster hash: 3a01a...9a0 I forslaget til det nye statsbudsjettet skal det fra 1.januar 2015 minimum årsinntekt på 1G.
vanskapning Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter #5 Skrevet 13. oktober 2014 Takk for svar! Så om jeg får barn i 2015 vil det være årsinntekten fra 2014 som gjelder, eller? Så om jeg har tjent under 1g i 2014 vil jeg ikke få foreldrepenger i 2015?
lykkelige.meg Skrevet 13. oktober 2014 #6 Skrevet 13. oktober 2014 Takk for svar! Så om jeg får barn i 2015 vil det være årsinntekten fra 2014 som gjelder, eller? Så om jeg har tjent under 1g i 2014 vil jeg ikke få foreldrepenger i 2015? Uten å være 100 % sikker mener jeg de regner utvikling fra de beste av 6 av de 10 siste mnd før fødsel. Så blir lønnen du da har fått ganget opp til årsinntekt for å se om du kommer over grensen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå