ini Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Dette er min første høst i en leilighet med vannbåren gulvvarme - og jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer. Altså - jeg mener ikke det tekniske med det, men jeg har en slik en "bryter" på veggen hvor jeg kan stille inn på temperatur, og jeg skjønner at det er denne som styrer varmen. Jeg har innbilt meg at når man har vannbåren varme i gulvet er gulvet varmt (som med varmekabler), men dette stemmer kanskje ikke? Har stilt inn temperaturen på 23 grader, og tenkte at det da ville bli temperaturen i leiligheten - men det stemmer kanskje heller ikke? Som sagt - dette er helt nytt for meg.
ekkoet Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 Det er riktig det du sier, mann har varmt vann i gulvet istedenfor elektriske varmekabler. I teorien er det også slik at om du har en sensor på veggen som du stiller til en temperatur så skal du få denne temperaturen i rommet, Du får prøve å stille den enda høyere, sette inn et termometer i rommet og se om innstillingene stemmer.
Nevian Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 Du kan jo også sjekke at bryteren på veggen ikke er påvirket av sol eller andre ting.
lykkelige.meg Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Vi har gulvføler på gulvvarmen, så varmen kutter når gulvet er tilstrekkelig varmt. Dette fordi vi ønsker å bruke varmepumpen til hovedoppvarming.
PoisonIwy Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 Vannbåren varme går på fjernvarme, og den kjører ikke full temp inn på vannet nå, siden det ikke er vinter. Du vil derfor oppleve og måtte skru termostaten høyere på sommeren og høsten for å få tilfredsstillende varme i gulvet.
lykkelige.meg Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 Vannbåren varme går på fjernvarme, og den kjører ikke full temp inn på vannet nå, siden det ikke er vinter. Du vil derfor oppleve og måtte skru termostaten høyere på sommeren og høsten for å få tilfredsstillende varme i gulvet. All vannbåren varme går ikke på fjernvarme... 1
ekkoet Skrevet 15. oktober 2014 #7 Skrevet 15. oktober 2014 Vannbåren varme går på fjernvarme, og den kjører ikke full temp inn på vannet nå, siden det ikke er vinter. Du vil derfor oppleve og måtte skru termostaten høyere på sommeren og høsten for å få tilfredsstillende varme i gulvet. Dette kommer an på boksen du har på veggen, om du har en termostatstyrt sender så skal 23 grader være 23 grader uansett. Det mange har (inkludert meg) er en boks som bare sender hvor stor åpningen på regulatoren skal være. Det vil gi forskjell på gulvvarmen utfra miljøtemperatur og temperaturen på vannet som kommer inn. At det er forskjell på temperaturen fra leverandøren fra sommer til vinter visste jeg ikke om, jeg synes det høres rart ut, men vet som sagt ikke noe om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå