Gå til innhold

Burde jeg skjerpe meg, er dette flaut? Datovarer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver hardt å være økonomisk fornuftig og sparsom, man kommer liksom ikke så veldig langt med min nåværende halvtidsstilling og jeg sparer og spinker på kronene for å få det til å gå rundt.

Nå som det nærmer seg juletider prøver jeg å legge av penger til å gi vekk litt finere gaver i tillegg til det jeg lager selv, som konfekt, kaker, kjeks osv.

Dermed kjøper jeg veldig mye på halvpris, datovarer som snart går ut eller går ut samme dagen.

Kjøper gjerne alt i hylla om det først er noe jeg liker, feks kjøttdeig, pølser, pålegg, ost, alt mulig sånt, hjemme deler jeg det fint opp og fryser det ned, takk gud for stor og romslig fryser, for en investering!

Men i dag traff jeg en gammel venninne på butikken, hun så i handlekurven min og rynket på nesa, bortsett fra melk, brød og sånne ting så hadde jeg funnet masse på tilbud og til halvpris, holdningen hennes fortalte meg at det var flaut å handle så masse datovarer og billigting...

Kiwi har vi ikke her jeg bor, så jeg er ikke en sånn datojeger, bare ser hva de har i "halvprisdisken".

Anonymous poster hash: 1308c...d28
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, herregud. Hun burde heller skjerpe seg:)

• Liker 37
Skrevet

Nei, det er flaut av henne å oppføre seg slik.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

syns flere burde gjøre sånn jeg. tenk så mye flott mat som kastes bare fordi det står et datostempel på. det kan da fryses og er like fint når man tiner det opp om det så er en mnd senere.

Skrevet

Det er ikke flaut å ha dårlig råd. Venninna di mener antakelig at varene du kjøper skulle vært kastet isteden. Jeg mener det er forkastelig å ha sånne meninger i et samfunn der vi allerede kaster altfor mye mat som fint kunne vært spist.

• Liker 16
Gjest Lille-pus
Skrevet

Vel... alle typer mennesker med litt økonomisk sans og med fryser tenker nøyaktig som deg.

Selv har jeg ikke ett problem i verden med å kjøpe 2 stk reinsdyr inderfièt eller bryst av Stangekylling som går ut på dato dagen etter, - og hive dem i frysen når jeg kommer hjem og bruke dem i løpet av ikke så alt for lang tid.

Veldig mye bra varer som havner i den hyllen innimellom.

Så gjelder det jo å avbalansere hvor mye du vet du kommer til å bruke i løpet av skapelig tid, og hvor mye du tar med deg.

• Liker 4
Gjest BabyBlue
Skrevet

Synes ikke det er flaut, tenk så mye svinn butikken hadde fått om alle hadde hatt en slik snobbeholdning angående mat som venninna di? Når det er merket og lagt frem for halv pris er det ikke et problem i det hele tatt, er verre med de som bevisst gjemmer unna varer slik at de kan komme tilbake om noen dager og kreve halv pris. Er noen datojegere som er helt på tur, men du er ikke en av de.

Skrevet

Prøv å tenk mer at du er fornuftig og miljøvennlig enn at du er gjerrig.

Hvis du møter henne i en sosial setting kan du prøve å dreie samtaleemnet over til at det er dumt at så mye mat kastes bare fordi det har gått ut på dato. Den er jo helt fin fortsatt. Si at du liker at butikken setter ned prisen på mat som er i ferd med å gå ut på dato, for da tjener du jo tilogmed penger på å være miljøvenlig. Det er jo også veldig betryggende å ha litt mat i fryseren, for da slipper du å bekymre deg for mye hvis du skulle bli syk eller brekke beinet.

Anonymous poster hash: 3ae51...970
  • Liker 6
Skrevet

Jeg prøver hardt å være økonomisk fornuftig og sparsom, man kommer liksom ikke så veldig langt med min nåværende halvtidsstilling og jeg sparer og spinker på kronene for å få det til å gå rundt.

Nå som det nærmer seg juletider prøver jeg å legge av penger til å gi vekk litt finere gaver i tillegg til det jeg lager selv, som konfekt, kaker, kjeks osv.

Dermed kjøper jeg veldig mye på halvpris, datovarer som snart går ut eller går ut samme dagen.

Kjøper gjerne alt i hylla om det først er noe jeg liker, feks kjøttdeig, pølser, pålegg, ost, alt mulig sånt, hjemme deler jeg det fint opp og fryser det ned, takk gud for stor og romslig fryser, for en investering!

Men i dag traff jeg en gammel venninne på butikken, hun så i handlekurven min og rynket på nesa, bortsett fra melk, brød og sånne ting så hadde jeg funnet masse på tilbud og til halvpris, holdningen hennes fortalte meg at det var flaut å handle så masse datovarer og billigting...

Kiwi har vi ikke her jeg bor, så jeg er ikke en sånn datojeger, bare ser hva de har i "halvprisdisken".

Anonymous poster hash: 1308c...d28

Joda det er sånne venninner gamle Norge vil ha, der vi hiver tonnevis med fullstendig brukbar mat hvert år, fordi det har gått over en "magisk dato". Jeg skjemmes av slike folk, må de tilbringe et år på Jan Mayen med mugla brød som eneste proviant.

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes det er spennende å se om det ligger noe godt i halvpriskurven når jeg går i butikken.

Anonymous poster hash: 2754c...c31
  • Liker 4
Gjest daisydaisy
Skrevet

Nei, det er ikke flaut. Jeg synes det er beundringsverdig.

• Liker 3
Skrevet

Hvilke butikker er det som har halvpriskurv? Har aldri sett det før, men alltid kjekt å spare noen kroner!

Skrevet

Det er supert! Du bidrar også til at mindre mat kastes, bare bra det!

Gjest The damned
Skrevet (endret)

Kanskje hun er en av de overhysteriske som kaster alt på dato og gjerne noen dager før for å være helt sikker.

Jeg gjør det samme som deg. Har funnet så mye bra. Andebryst, kylling fra stange, biff og alt mulig. Hiver det i fryseren og føler meg veldig fornøyd jeg :)

Endret av The damned
Skrevet

Gjør akkurat det samme selv!! Ikke bry deg, du er bra :laugh:

Anonymous poster hash: cb7c2...08f
  • Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Jeg kikker alltid og handler med meg når det er kjøtt. Jeg vet melkeprodukter kan fryses men det tør jeg ikke prøve på. Posesupper, andre tørrvarer og gjerne shampoo/balsam og dusjsåpe.

Sparer en god del penger på det!

Skrevet

Dårlig råd eller ikke, så er det bra å være bevisst på økonomien.

Jeg tipper venninna di er ei sånn som ser to helt like klesplagg, men kjøper det som koster fem ganger så mye på grunn av en merkelapp.

Det er sånne som henne som havner på Lukusfellen, ikke du. Heia deg! :)

Anonymous poster hash: 92d23...77e
  • Liker 3
Skrevet

En kr her, en kr der, penger spart ^^

Men så er jeg også en sånn person som har fryseren og kjøleskapet og matskap full av mat, kikker inn og tenker "hvorfor har jeg ikke mat...suuulten!" xD

Skrevet

Hvilke butikker er det som har halvpriskurv? Har aldri sett det før, men alltid kjekt å spare noen kroner!

Coop Obs har egne frysere eller kjølebokser hvor 50% varene ligger.

På Rimien min står 50% varene i kjøledisken med store gule lapper på. I både Obs og Rimi og hos Ica ligger det ofte 50% ikke kjøle/frysevarer i handlevogner rundt om kring i butikkene.

Jeg gikk nylig på kjøpesenteret for å kjøpe Pierrie Robert ull til 40 %, men skulle først innom Obsen, og der fant jeg en stor restekasse med massevis av med ullvarer fra fjorårets sesong til 29.90. Inne på Ica etterpå så jeg at det jeg hadde kjøpt på Obsen var det samme de nå hadde fått inn for denne sesongen og til mange ganger så høy pris. Noe var litt annerledes i fargene men sorte strømpebukser og sokker er da sorte strømpebukser og sokker.

Masse fin middagsmat, like god når den blir frosset selv om den går ut på dato neste dag. Å se rart på deg, meg og alle andre som sparer miljøet for søppelberg, ikke kaster penger ut vinduet på ordinære varer når vi kan kjøpe billigere varer det sier mer om vedkommende enn om oss.

Det er og spennende å se hva som er mulig å finne når en alikevel er i butikken. Og har vi ikke bestemt middagen så kan dette løses ved å finne noe med gule lapper på.

Anonymous poster hash: 0138d...6aa

• Liker 2
Skrevet

Coop Obs har egne frysere eller kjølebokser hvor 50% varene ligger.

På Rimien min står 50% varene i kjøledisken med store gule lapper på. I både Obs og Rimi og hos Ica ligger det ofte 50% ikke kjøle/frysevarer i handlevogner rundt om kring i butikkene.

Jeg gikk nylig på kjøpesenteret for å kjøpe Pierrie Robert ull til 40 %, men skulle først innom Obsen, og der fant jeg en stor restekasse med massevis av med ullvarer fra fjorårets sesong til 29.90. Inne på Ica etterpå så jeg at det jeg hadde kjøpt på Obsen var det samme de nå hadde fått inn for denne sesongen og til mange ganger så høy pris. Noe var litt annerledes i fargene men sorte strømpebukser og sokker er da sorte strømpebukser og sokker.

Anonymous poster hash: 0138d...6aa

Tusen takk! Tydelig at jeg bør utvide horisonten litt når det kommer til matbutikker :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...