Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva har mine foreldre rett til å bestemme over meg når jeg er 17 år?

Anonymous poster hash: ada35...6ba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på noe spesielt?

Anonymous poster hash: 7d04f...9ff
Skrevet

Ja, du er ikke myndig før du er 18 år, men bor du fortsatt hjemme når du er 18 år så må du fortsatt følge deres husregler

Anonymous poster hash: fe4b5...aa2
Skrevet

Det kommer an på hva det gjelder, men tommelfingerregelen er at du er myndig først når du er 18, og at du må fortsette å følge deres regler frem til du flytter hjemmefra.

Skrevet

Hvis foreldrene dine ikke bor sammen kan du velge hvem du vil bo hos.

Du kan gjøre hva du vil med penger du har tjent selv, men for enkelte banktjenester, f.eks å opprette en ny konto eller få bankkort kan banken kreve foresattes godkjenning.

Helsepersonell har taushetsplikt ovenfor foreldrene dine fra du er 16, så hvis du går til legen eller helsesøster får ikke foreldrene dine vite noe hvis du ikke vil. Dersom lege eller helsesøster mener foreldrene dine bør vite noe kan de oppfordre deg til å si det eller la dem si det, men du kan nekte. Dersom de mistenker omsorssvikt eller alvorlige overgrep kan de kontakte barnevernet, men ikke foreldrene dine.

De kan ikke bestemme at du skal praktisere en bestemt religion, og dersom du ønsker å praktisere en religion kan de ikke nekte deg. Du står også fritt til å melde deg selv ut og inn i foreninger og politiske organisasjoner.

Du kan selv bestemme hvilken utdanning du skal ta.

Du er fortsatt ikke myndig, så foreldrene dine har plikt til å forsørge deg. De kan også sette regler om innetider etc og gi deg plikter å gjøre hjemme, så lenge det ikke går utover skolegangen. Du har rett til å bli hørt dersom du mener foreldrene dine har urimelige regler.

Dette ble ganske generelt, men hvis du kan si akkurat hva det er du lurer på om de kan bestemme kan du få et bedre svar.

Anonymous poster hash: 2759a...4b1
Skrevet

Leggetid?

Styrer jeg over egen helse? , de ikke kan nekte meg å gå i butikken av og til og kjøpe usunne ting

Skrevet

Leggetid?

Styrer jeg over egen helse? , de ikke kan nekte meg å gå i butikken av og til og kjøpe usunne ting

De kan bestemme når du skal legge deg. Du kan prøve å få til en prøveordning med en senere leggetid dersom du kan vise at du fortsatt vil få 8 timer søvn hver natt med den leggetiden. Hvis du snakker fornuftig med dem kan det være de går med på å prøve i to uker, men hvis du forsover deg eller tung å få opp om morgenen må du akseptere deres leggetid uten å klage til du er 18. De er ikke nødt til å gå med på det, men hvis du legger forslaget frem på en god måte, og viser til at du har rett til å bli hørt i saker som angår deg, kan det være de aksepterer. Det er viktig at det er et godt forslag, for hvis du skal på skolen kl 8 må du legge deg før midnatt.

Du styrer over din egen helse. Penger du har tjent selv eller fått kan du bruke som du vil, innenfor rimelighetens grenser, så du kan kjøpe usunn mat for dem. Foreldrene dine kan ikke stoppe deg. Det er mulig foreldrene dine kan stoppe deg fra å sløse store summer, f.eks på masse klær og godteri, men da snakker vi store beløp, av typen konfirmasjonsgaver eller arv. Hvis du vil kjøpe boller og brus for noen hundre i uka kan de ikke stoppe deg hvis det er dine penger.

Det de kan gjøre er å nekte å gi deg goder som lommepenger eller internett dersom du spiser mye boller og brus eller legger deg sent. De har ikke plikt til å gi deg lommepenger eller tilgang til internett (men de bør gi deg tilgang for internett til skolearbeid).

Foreldrene dine har rett til å bekymre seg over deg hvis du gjør ting som de er redd for at skal ha negative konsekvenser for deg. De har ikke rett til å gripe inn før det får alvorlige konsekvenser for deg. Foreldrene dine vil at du skal legge deg tidlig for at du skal være opplagt til skolen så du får gode karakterer og en enklere framtid. Foreldrene dine vil ikke at du skal bruke penger på usunn mat fordi de vil at du skal være sunn og frisk og spare penger så du har egenkapital til å komme inn på arbeidsmarkedet. Du har rett til å ignorere deres bekymringer.

Forstår du hva jeg prøver å komme fram til? Foreldrene dine er glade i deg og ønsker at du skal ha det bra, og derfor prøver de å gjøre slik at du får det best mulig på lang sikt. Du er i ferd med å bli voksen og ønsker å bli selvstendig, men du har ikke erfaringen til å se veldig langt fram i tid. Du kjenner at du trenger å bestemme over ditt eget liv, og loven gir deg mer rett til det etterhvert som du blir eldre. Foreldrene dine skulle ønske at du var et lite barn de kunne beskytte fra den farlige verden. Prøv å snakk med dem, uten å rope, skrike eller slamre med dører, og det kan være at dere finner en løsning alle aksepterer. Det vil også hjelpe foreldrene dine med å forstå at du begynner å bli voksen og må få mer frihet.

PS: Jeg vet veldig godt hvor plagsomt det er som 17 å bli jagd i seng 21.30, når TV-programmet jeg ville se varte til 22. Jeg vet også at for meg som måtte stå opp kl 6 om morgenen var det nødvendig å legge meg så tidlig hvis jeg skulle få nok søvn. Det hindret meg ikke fra å lese til middnatt, selv om jeg gjespet meg gjennom neste dag.

Anonymous poster hash: 2759a...4b1

Skrevet

Leggetid?

Jo, alt dette kan de styre.

Skrevet

Jo, alt dette kan de styre.

ikke helse

fra 16 år bestemmer du over egen Helse

Skrevet

ikke helse

fra 16 år bestemmer du over egen Helse

Ja, det stemmer. Jeg tror vel egentlig ikke den loven var ment å brukes som unnskyldning for å kjøpe godis midt i uken, men det er klart den kan brukes til å slå i bordet med. Jeg anbefaler dog å jobbe litt med deg selv. Hvis du ønsker å oppfattes som et voksent menneske, må du også oppføre deg som et. Det innebærer å ta gode avgjørelser på egne vegne, samt å vite hvilke kamper som er verdt å kjempe. Foreldre pleier å løsne tøylene litt etter litt ettersom de opplever at barnet (ungdommen) er klart for å styre selv. Hvis dine foreldre fortsatt er strenge på ting som leggetid og pengebruk, er det mulig de ser at du ikke er moden nok til å få styre dette helt selv.

Har du prøvd å prate på en skikkelig måte med foreldrene dine om hva de forventer av deg og hvorfor de setter de grensene de gjør? Da vil du sannsynligvis også få en mulighet til å presentere dine ønsker og argumenter for å få styre selv, og så har du startet en potensielt fruktbar dialog.

Skrevet

Har ikke noe problem, har leggetid på 23 00

Bare lurte på hva foreldre kan bestemme over en 17 åring

Og det har jeg fått svar på nå

Skrevet

Hør på foreldrene dine,. Du ser det ikke nå, du er for ung, men de har som oftest rett!

Anonymous poster hash: daaa6...f33
Skrevet

Gjør det jo fra før

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...