Gå til innhold

Sterke smerter - men smertestillende virker ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har erfaring med å ha sterke smerter eller et sterkt ubehag/uro som ikke lindres med smertestillende? Vil veldig gjerne høre andres historier rundt dette.
Hva slags sykdom hadde du?

Skriver på vegne av min venninne. Hun har tatt alle undersøkelser (blodprøver, MR, CT, Røntgen, Ultralyd osv) men fastlege klarer ikke å finne ut av hva som feiler henne.

Hun er fast bestemt på at ubehaget er fysisk, men legen mener det er psykisk.

Ibux, Paracet virker ikke. Ei heller sterkere smertestillende som bla. Oxycodone.

Hun nekter å ta antidepressiva (da hun mener dette IKKE er psykisk). Men opplever at Sobril roer ned ubehaget. Det er det eneste som virker.

Jeg trenger ikke spesifikke medisinske råd (da vil tråden bli stengt), men gjerne høre deres erfaringer rundt dette. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor får hun alle disse medikamentene fra, om ikke fra legen?

• Liker 1
Skrevet

Om smertestillende ikke funker, men Sobril funker, så er det nok psykisk. Sobril er vel lett muskelavslappende og i tillegg svært angstdempende..... Det burde jo være bevis nok for at legen har rett. Da er svaret: Smertestillende funker ikke fordi hun ikke har vondt / placebo hjelper ikke på henne.

Anonymous poster hash: 0b22f...ddb
  • Liker 1
Skrevet

Hvor er det hun har så vanvittig vondt? Hode, mage, rygg,.....

Anonymous poster hash: 4523b...507

Skrevet

Hvor har hun vondt da?

Skrevet

Her foreligger det ingen diagnose, men hun selvmedisinerer seg med A- og B-preparater? Det er vanskelig fra det du skriver, å se noe annet enn at hun har fått tak i disse medikamentene illegalt. Det løser ingen ting.

Jeg har svært vanskelig for å tro at slike medikamenter er skrevet utav en lege når det ikke er positive kliniske funn. Du bør oppfordre henne til ikke å bli narkoman, for det virker som om det er det hun holder på å rettferdiggjøre.

Anonymous poster hash: 3adaa...3bb

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fysiske smerter som smertestillende ikke fungerer på.

I beste fall lindres de verste toppene, men smertefri har jeg ikke vært på mange år.

Da jeg prøvde morfin fungerte det slik at jeg ble ruset av medisinen, slik at jeg ikke gadd bry meg med smerten, men borte ble den ikke.

Jeg kjenner flere som har fysiske smerter som ikke lindres av smertestillende.

Anonymous poster hash: 6cb25...83b
Skrevet

Mener å ha lest at det er vitenskapelig bevist at det er vanskeligere å takle langvarig og eller kraftig smerte når psyken er litt frynsete. Merket det selv også da kneet mitt hovnet kraftig opp innenfra. Følte ikke at ibux hjalp noe som helst, men hadde kanskje litt mer med graden av smerte å gjøre. Poenget mitt er at jeg opplevde at smertene var sterkere når psyken var litt frynsete (som var forårsaket av smertene og søvnmangel pga dette). Det betyr ikke at det egentlig ikke var så vondt som jeg skulle ha det til, men at psyken har innvirkning på hvordan man takler det og hvor mye mental energi man bruker på at man har vondt.

Anonymous poster hash: 937f2...0a5
Skrevet

Hvilken diagnose /sykdom har denne venninnen?

Jeg er kronisk smertepasient og har litt erfaring med smertebehandling osv

Skrevet

TS her.
Hun får alle medisiner fra sin fastlege, det er ikke noe hun har skaffet selv.
Men vi er på et punkt der t.o.m fastlege sliter med å finne ut av hva dette er.
Ubehaget er så voldsomt at hun vurderer å ta sitt eget liv om vi ikke kommer noen vei.

Hun har vondt i øvre høyre region av kroppen. Hovedsaklig lever/galle-området men også bryst og høyre side av ryggen. Har ingen diagnose. Enda hun har vært under undersøkelser i snart 7 mnd.

Hun er virkelig på bunnen, voldsomt deprimert, lav vekt (15 i bmi), ingen matlyst og symptomer på angst. Så at psyken gjør smertene værre er jeg sikker på.

Personlig kan jeg ikke tror at et menneske kan ha det så voldsomt jævlig 24 timer i døgnet pga. angst. Men hva vet vel jeg...jeg er ikke lege. Det er derfor jeg gjerne vil høre andres historier.

AB...83b, du som sier du har fysiske smerter som smertestillende ikke virker på: Hvilken diagnose har du?

Skrevet

Er du sikker på at venninnen din forteller deg alt?

BMI på 15 høres forresten veldig lavt ut. Har man forsøkt med næringsdrikker eller lignende?

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Hun får alle medisiner fra sin fastlege, det er ikke noe hun har skaffet selv.

Men vi er på et punkt der t.o.m fastlege sliter med å finne ut av hva dette er.

Ubehaget er så voldsomt at hun vurderer å ta sitt eget liv om vi ikke kommer noen vei.

Hun har vondt i øvre høyre region av kroppen. Hovedsaklig lever/galle-området men også bryst og høyre side av ryggen. Har ingen diagnose. Enda hun har vært under undersøkelser i snart 7 mnd.

Hun er virkelig på bunnen, voldsomt deprimert, lav vekt (15 i bmi), ingen matlyst og symptomer på angst. Så at psyken gjør smertene værre er jeg sikker på.

Personlig kan jeg ikke tror at et menneske kan ha det så voldsomt jævlig 24 timer i døgnet pga. angst. Men hva vet vel jeg...jeg er ikke lege. Det er derfor jeg gjerne vil høre andres historier.

AB...83b, du som sier du har fysiske smerter som smertestillende ikke virker på: Hvilken diagnose har du?

Her virker det definitivt som at din venninne ikke forteller deg hva diagnosen er.

Om hun har en BMI på 15 er det ikke det minste rart at hun ikke føler seg frisk. Jeg har vondt for å tro at slike medikamenter du beskriver forskrives uten en diagnose i bunnen.

Om din venninne ikke vil fortelle deg hva hun lider av, kan du heller ikke hjelpe henne når hun klager over at smetestillende ikke "virker." Jeg formoder at hun har vanskelig for å akseptere det legen forteller henne, og kommer til deg for å få trøst, uten at hun forteller hele historien. Dette kan ikke vi hjelpe deg med på nett.

• Liker 1
Skrevet

Vi er veldig nære, så ja, jeg har fått et grundig innblikk i hennes tilstand. Har vært med til lege, sykehus, psykiatri osv.

Hun har fått resept på næringsdrikker, men tåler dem ikke så godt. Generellt tåler hun mat veldig dårlig.
Hun opplever at ubehaget/smertene blir kraftigere etter at hun har spist og etter at hun har tatt medisiner. Derfor klarer hun ikke å gå opp i vekt.

Skrevet

Vi er veldig nære, så ja, jeg har fått et grundig innblikk i hennes tilstand. Har vært med til lege, sykehus, psykiatri osv.

Hun har fått resept på næringsdrikker, men tåler dem ikke så godt. Generellt tåler hun mat veldig dårlig.

Hun opplever at ubehaget/smertene blir kraftigere etter at hun har spist og etter at hun har tatt medisiner. Derfor klarer hun ikke å gå opp i vekt.

Hun vil med andre ord ikke ha den diagnosen hun har, men legge skylden på en somatisk årsak, når grunnen til hennes somatiske plager er den diagnosen hun ikke vil vedkjenne seg.

Vi skjønner hva dette handler om, ts. Du hjelper henne ikke ved å opprettholde fornektelsen hennes.

• Liker 1
Skrevet

Kan forresten skjønne at folk synes dette er underlig. Det har virkelig vært et helvete for oss hun har nær, samt alle leger vi har vært borti. At hun er ærlig rundt sin tilstand er jeg 100% sikker på. Men det ser ut til å være fullstendig uforklarlig. Det er derfor jeg ber om erfaringer her. Jeg forstår det slik at div. medikamenter fungerer forskjellig avhengig av hvor smerten kommer fra (psykisk smerte, fysisk smerte, nevrologisk smerte).

Jeg er ikke ute etter å stille en diagnose over nett (det er dette vi har leger til), men erfaringer rundt uforklarlige smerter.

Skrevet

Kan forresten skjønne at folk synes dette er underlig. Det har virkelig vært et helvete for oss hun har nær, samt alle leger vi har vært borti. At hun er ærlig rundt sin tilstand er jeg 100% sikker på. Men det ser ut til å være fullstendig uforklarlig. Det er derfor jeg ber om erfaringer her. Jeg forstår det slik at div. medikamenter fungerer forskjellig avhengig av hvor smerten kommer fra (psykisk smerte, fysisk smerte, nevrologisk smerte).

Jeg er ikke ute etter å stille en diagnose over nett (det er dette vi har leger til), men erfaringer rundt uforklarlige smerter.

Og jeg mener at dette kan ingen her hjelpe deg med. Jeg tror ikke venninnen din er så ærlig som du liker å tro. Det er ikke spesielt uforklarlig at hun opplever en god del smerter med en så lav kroppsvekt. Den medisineringen du beskriver, rimer absolutt ikke med det du beskriver.

Dette kan vi ikke hjelpe deg med.

• Liker 1
Skrevet

Hun vil med andre ord ikke ha den diagnosen hun har, men legge skylden på en somatisk årsak, når grunnen til hennes somatiske plager er den diagnosen hun ikke vil vedkjenne seg.

Vi skjønner hva dette handler om, ts. Du hjelper henne ikke ved å opprettholde fornektelsen hennes.

Dette kan være en årsak, ja. At psykisk smerte kan manifistere seg som fysisk smerte har vi blitt fortalt, og at lav psykisk tilstand er med på å gjøre smerter værre er også sant.

Erfaringer rundt dette vil jeg også gjerne høre.

P.S, Som sagt jeg er ikke ute etter å stille en diagnose på min venninne! Jeg orker ikke utlevere hele hennes sykdomshistorie på nett heller.

Jeg ber ikke om hjelp, jeg ber om historier og erfaringer. Det er flere som sliter med smerter i ulik form, så jeg vet at det er mennesker med historier rundt sin behandling, som de kan dele hvis de vil.

Skrevet

Anoreksi.

Anonymous poster hash: 947d1...62d
Skrevet

Dette kan være en årsak, ja. At psykisk smerte kan manifistere seg som fysisk smerte har vi blitt fortalt, og at lav psykisk tilstand er med på å gjøre smerter værre er også sant.

Erfaringer rundt dette vil jeg også gjerne høre.

P.S, Som sagt jeg er ikke ute etter å stille en diagnose på min venninne! Jeg orker ikke utlevere hele hennes sykdomshistorie på nett heller.Jeg ber ikke om hjelp, jeg ber om historier og erfaringer. Det er flere som sliter med smerter i ulik form, så jeg vet at det er mennesker med historier rundt sin behandling, som de kan dele hvis de vil.

Du skal ikke utlevere historien hennes på nett. Men samtidig kan du heller ikke trekke veksler på noens erfaringer uten at de vet hva dette dreier seg om. Jeg tror du er oppriktig i din vilje til å hjelpe - men jeg er redd du går i veien fordi det er aspekter her du enten ikke vet om, eller ikke klarer å se.

Dette handler ikke primært om smerte. Det tror jeg du skjønner også.

• Liker 1
Skrevet

Mc Crohns med leddbetennelser.

Smertestillende hjelper på smertene fra leddbetennelsene, men ikke på magesmertene.

Anonymous poster hash: 6cb25...83b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...