Gå til innhold

Jeg trenger hjelp med å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg trenger rett og slett hjelp. Jeg trenger å lære, av andre og ikke se på alt jeg har lest, fordi alt går om en annen og jeg blir ikke noe klokere på det.

Jeg er ei jente på atten år, jeg er ganske lav og veier oppi mot 70 kg. Jeg ville personlig ha lugget litt under 60 kg, helst 55 kg kanskje, ettersom jeg er 159-161 cm høy. Men jeg spiser ikke regelmessig, og jeg føler det uansett er vanskelig når jeg ikke har peiling på hva jeg burde spise, hvor mye osv. Jeg blir utrolig frustrert og føler ikke lenger at jeg vil vise meg ute. Jeg ser jo for meg at jeg er mye større enn alle andre, selv tenker jeg ikke over at andre har noe mer på kroppen, men alt fokus blir på at jeg ikke er sånn jeg vil være. i tillegg har jeg veeldig mye sosial angst, føler meg ofte nedstemt og det gjør jo ikke saken noe lettere. Det å komme seg ut er kjempe vanskelig for meg, og jeg kan ikke huske sist jeg gikk ut uten at jeg skulle til psykolog, så trening uten om hjemme blir vanskelig.

Så da lurer jeg på, om noen kunne ha hjelpet meg med en slags type matplan?

og etterhvert en treningsplan? ser for meg at jeg vil ha kostholdet på plass før jeg begynner å trene, fordi jeg ser på maten i seg selv og spise regelmessig som ganske vanskelig i seg selv. Men jeg vil virkelig dette, jeg trenger bare litt hjelp, fordi alle andre jeg snakker med sier bare at jeg burde godta meg som den jeg er og hele den regla der, men jeg vet at jeg aldri kommer til å bli fornøyd og føle meg bra når det er sånn som dette. Så derfor lurer jeg på om noen kan vær så snill å hjelpe meg?

Håper ikke at dette ble alt for rotete skrevet

Anonymous poster hash: 2c8c0...490
Videoannonse
Annonse
Gjest earlgrey
Skrevet

Vet du ca hvor mange kalorier du spiser iløpet av dagen da?

Du kan jo trene hjemme, men hadde vært supert om du kom deg ut på en liten tur, men hvis det er vanskelig så er det ikke noe problem å trene hjemme heller, finnes masse bra filmer på youtube du kan se. Anbefaler brukeren Blogilates på youtube!

Så er det jo mulig å gå ned i vekt uten å trene da, men det tar jo litt lengre tid. Viktigste er at du spiser sunn, men nok mat! Du skal ikke være sulten når du går ned i vekt. Hvis du orker og har tid kan du laste ned appen som heter lifesum, der kan du legge inn det du spiser iløpet av en dag, og den regner ut hvor mye kalorier det er. Du bør ligge på rundt 1500 kalorier om du skal ned et halvkilo i uka, og 1200 kalorier om du skal ned ett kilo, men da bør du trene i tillegg :)

Skrevet

Du kan jo trene hjemme, men hadde vært supert om du kom deg ut på en liten tur, men hvis det er vanskelig så er det ikke noe problem å trene hjemme heller, finnes masse bra filmer på youtube du kan se. Anbefaler brukeren Blogilates på youtube!

Så er det jo mulig å gå ned i vekt uten å trene da, men det tar jo litt lengre tid. Viktigste er at du spiser sunn, men nok mat! Du skal ikke være sulten når du går ned i vekt. Hvis du orker og har tid kan du laste ned appen som heter lifesum, der kan du legge inn det du spiser iløpet av en dag, og den regner ut hvor mye kalorier det er. Du bør ligge på rundt 1500 kalorier om du skal ned et halvkilo i uka, og 1200 kalorier om du skal ned ett kilo, men da bør du trene i tillegg :)

Jeg har faktisk ikke peiling, dessuten spiser jeg kanskje 2 ganger om dagen, men i det siste har jeg faktisk spist fler ganger, kanskje 4 ganger om dagen :) Kunne ha prøvd å kommet meg på noen turer når jeg vet at det er lite folk ute selv om det gjør meg veldig "redd", må nesten utfordre meg med angsten også, fordi det blir jo ikke bedre om jeg bare sitter inne. Skal sjekke ut youtube kanalen!:)

Problemet er bare at jeg føler at jeg gjør alt feil både matveien og hvordan jeg trener, jeg er liksom konstant redd for at jeg spiser for mye, og at jeg skal trene feil så jeg gjør det for ingen nytte. Kan vel finne litt nytte i trenigsvideoer da :) Kunne ha tatt å laste den ned, høres jo ut som en smart app :) da får jeg jo mer kontroll over hva og hvor mye jeg får i meg.

Skrevet

Jeg blir litt redd for at du skal havne i uføre fordi du viser noen usunne tendenser, men jeg skal gi deg noen tips uansett. Generelt må du huske at du spiser for å ha en velfungerende kropp og sinn. Du må få i deg mat som er god for deg. Det vil si en god balanse mellom kjøtt/fisk/proteinrike grønnsaker, vitaminrike grønnsaker og fiber fra grovbakst. I tillegg er det viktig for velværen å nyte maten og fokusere på måltidet i stedet for f.eks. TVen.

Du har noen kilo for mye, men ikke mange. Målet du har satt deg er iflg BMI fornuftig. Da er neste steg å finne måten du skal ned i vekt på. Gitt at du har en normal sunn kropp uten sykdommer vil du gå ned i vekt av kaloriunderskudd. En kilo tilsvarer 7000 kilokalorier. For å gå ned i vekt på en sunn og fornuftig måte bør du sikte på å gå ned en halvkilo i uka, dvs. 3500 kilokalorier. For deg vil det bety at du skal spise 500 kalorier mindre hver dag enn hvis du skulle holde vekten du har i dag.

Jeg synes earlgrey gir deg litt lite kalorier per dag, så jeg vil si at du bør sikte på 1800 kcal (kilokalorier) per dag. Selv om kaloriunderskudd er måten å gå ned på, så betyr ikke det at du skal spise minst mulig. Du skal fremdeles ha en sunn og fungerende kropp.

Hvordan oppnå kaloriunderskudd? 1. spise færre kalorier, 2. trene sånn at du forbrenner kalorier. Du kan få kontroll på hvor mange kalorier du spiser med den geniale appen MyFitnessPal. Da må du være flink og registrere alt du spiser en periode, men den er veldig enkel i bruk og har mange norske matvarer registrert. De fleste velger en kombinasjon av å spise færre kalorier og trene, for trening er uansett godt for deg. Det er flere filosofier på hvilken mat som fungerer best. Min erfaring er at jeg ikke blir motivert av å nekte meg selv enkelte matvarer (sjokolade!), men at det går fint hvis jeg spiser mindre (sjokolade!).

Jeg håper du finner en god måte å finne trivselsvekten på samtidig som du jobber med angsten din for å gå ut. Lykke til!

Anonymous poster hash: 25bbd...dd3
Skrevet

Støtter denne altså! Den jenta er super :)

Jeg har faktisk ikke peiling, dessuten spiser jeg kanskje 2 ganger om dagen, men i det siste har jeg faktisk spist fler ganger, kanskje 4 ganger om dagen :) Kunne ha prøvd å kommet meg på noen turer når jeg vet at det er lite folk ute selv om det gjør meg veldig "redd", må nesten utfordre meg med angsten også, fordi det blir jo ikke bedre om jeg bare sitter inne. Skal sjekke ut youtube kanalen! :)

Problemet er bare at jeg føler at jeg gjør alt feil både matveien og hvordan jeg trener, jeg er liksom konstant redd for at jeg spiser for mye, og at jeg skal trene feil så jeg gjør det for ingen nytte. Kan vel finne litt nytte i trenigsvideoer da :) Kunne ha tatt å laste den ned, høres jo ut som en smart app :) da får jeg jo mer kontroll over hva og hvor mye jeg får i meg.

Cassey Ho (Blogilates) har en nettside og der har hun laget en treningskalender som man kan følge! Veldig nyttig. Dette er månedens kalender: http://www.blogilates.com/blog/2014/09/30/lets-rocktober-get-the-password-by-signing-up-for-my-free-newsletter/ Som hun skriver er det lurt å melde seg på nyhetsbrevet på epost og da får du også passordet til kalenderne og annen info. Passordet for denne måneden er: pumpkinsrock om du vil sjekke den ut! Kan ikke si noe om resultater ettersom dette er første måneden jeg følger en av hennes kalendere, men har kjent det på musklene og synes jeg ser litt forskjell allerede. Jeg er på ingen måte en ernæringsekspert, men når det kommer til mat har jeg noen tips som har hjulpet meg:

1. Jeg drikker bare vann og har kuttet ut brus/andre sukkerholdige drikker helt (med unntak av juice som jeg bruker i smoothier da!) Du kan jo drikke melk også dersom du synes det er godt, men det drikker jeg heller ikke. Også viktig å drikke nok vann, just don't overdo it.

2. Kutt ut ting som du "vet" er usunt. For eks. pizza med masse ekstra ost og bytt det ut med sunnere alternativer (hjemmelaget pizza med grovbunn og masse grønnsaker, pitapizza) Vil også anbefale cheap clean eats på blogilates-kanalen der hun ofte viser sunne versjoner av ting :)

3. Ikke spis usunt i uken, men spis hva du vil i helgen. Jeg spiser sunt hele uken, på fredag skeier jeg litt ut, og på lørdag spiser jeg godteri, potetgull og hva jeg vil.

4. Mange sier at man ikke skal spise etter klokken 9 på kvelden, vet ikke om dette er sant, men synes det er veldig greit uansett fordi man ikke bør spise mye i timene før man legger seg.

5. FÅ NOK SØVN! Dette er viktig uansett, men regelmessig og nok søvn fører til bedre forbrenning.

I første omgang kan du jo prøve ut kalenderen og endre litt på kostholdet (godteri bare i helgen og kutte ut brus). Kalenderen er veldig grei fordi du da har noe å forholde deg til. Hver dag er ca. 1 time trening, høres kanskje mye ut men i det lange løp er det ikke det. Våkne opp litt tidligere for eksempel, men husk da også å legge deg tidligere slik at du får nok søvn ;)

Som sagt er ingen ekspert, men har gått ned et par kilo siden jeg innførte "kostholdsendringene". Lykke til :)

Anonymous poster hash: 6f8a7...7b0

Skrevet (endret)

Ja, jeg trenger rett og slett hjelp. Jeg trenger å lære, av andre og ikke se på alt jeg har lest, fordi alt går om en annen og jeg blir ikke noe klokere på det.

Jeg er ei jente på atten år, jeg er ganske lav og veier oppi mot 70 kg. Jeg ville personlig ha lugget litt under 60 kg, helst 55 kg kanskje, ettersom jeg er 159-161 cm høy. Men jeg spiser ikke regelmessig, og jeg føler det uansett er vanskelig når jeg ikke har peiling på hva jeg burde spise, hvor mye osv. Jeg blir utrolig frustrert og føler ikke lenger at jeg vil vise meg ute. Jeg ser jo for meg at jeg er mye større enn alle andre, selv tenker jeg ikke over at andre har noe mer på kroppen, men alt fokus blir på at jeg ikke er sånn jeg vil være. i tillegg har jeg veeldig mye sosial angst, føler meg ofte nedstemt og det gjør jo ikke saken noe lettere. Det å komme seg ut er kjempe vanskelig for meg, og jeg kan ikke huske sist jeg gikk ut uten at jeg skulle til psykolog, så trening uten om hjemme blir vanskelig.

Så da lurer jeg på, om noen kunne ha hjelpet meg med en slags type matplan?

og etterhvert en treningsplan? ser for meg at jeg vil ha kostholdet på plass før jeg begynner å trene, fordi jeg ser på maten i seg selv og spise regelmessig som ganske vanskelig i seg selv. Men jeg vil virkelig dette, jeg trenger bare litt hjelp, fordi alle andre jeg snakker med sier bare at jeg burde godta meg som den jeg er og hele den regla der, men jeg vet at jeg aldri kommer til å bli fornøyd og føle meg bra når det er sånn som dette. Så derfor lurer jeg på om noen kan vær så snill å hjelpe meg?

Håper ikke at dette ble alt for rotete skrevet

Kanskje helsesøster kan hjelpe deg eller du kan be om hjelp via dine foreldre på vektklubb.no. Grete Roede kurs. Du får sjekke aldersgrensene eller ha med foreldrene dine på prosjektet.

Endret av himmeloghav
Skrevet (endret)

Bare sier at en som er atten, er myndig og trenger verken å forholde seg til foreldre eller aldersgrenser.

Det er mange forvirrende og tildels motstridende råd der ute, det kan være vanskelig å fange opp hva som er fakta og hva som er viktig. Mange tjener penger på denne forvirringen.

Du skal spise for å holde deg sunn og frisk og gjerne ha det hyggelig samtidig. Derfor vil jeg anbefale en variert, balansert kost av mat som du liker. Det trenger ikke være noe spesielt eller dyrt, vanlig mat er helt fint hvis du ikke har allergier. Men spis nok, ikke sult deg; det kommer du ikke til å orke så lenge at du får noen nedgang å snakke om, du vil bare bli syk og slapp. Spis bare litt mindre enn du trenger for å holde vekta, og ta tiden til hjelp. Tiden kommer uansett. Om du velger å veie maten og telle kalorier, kan jeg anbefale Myfitnesspal. Ellers kan du bruke andre metoder for å få kaloriunderskudd, lavkarbo, paleo, ikke spise etter klokka 18, bare spise godteri på lørdager osv osv. Om du skal ha fokus på mest mulig råvarer, eller ferdigmat, er opp til deg, men med rene råvarer, litt godteri, og kaloritelling, opplever jeg større valgfrihet, kombinasjonsmuligheter og metthet/matglede. Retningslinjene fra myndighetene er et greit sted å begynne hvis du "overhodet" ikke har peiling, men snart vil man nok oppleve at disse må tilpasses i ganske stor grad til en selv og egne behov.

Forresten, kan du ikke snakke med din psykolog om ditt forhold til mat og vekt siden det virker som det henger sammen med din sosiale fungering?

Endret av Pringle
Skrevet

Det første, og kanskje viktigste, du bør gjøre, er å sørge for å spise regelmessig. Spis frokost, lunsj, middag og eventuelt kveldsmat til ca. samme tid hver dag. Da får du en god rutine, som vil gjøre det lettere å spise riktig.

Hva spiser du nå og hva slags mat liker du?

Anonymous poster hash: d50b1...823
Skrevet

Man kan spise kvelds, men helst ikke karbohydrater. Jeg skal også ned cirka ti kilo, og har begynt på lavkarbo med mye fisk. Lager egne knekkebrød og proteinbrød. For å gå ned er kosthold viktigere enn trening. Ca 80/20.

Men trening øker forbrenningen og bygger muskler som igjen øker forbrenning. Gå tur hvis du ikke vil trene på treningstudio. Det finnes øvelser du kan ta hjemme. Kjøp deg vekter på 1-1,5 kg og en treningsmatte.

Mitt mål er å gå ned cirka to kilo i måneden. Det blir fem kilo til jul. Det er bedre å gå sakte ned og og unngå jojo-slanking.

Anonymous poster hash: b63da...576
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Supper, grøt og salater er bra måltider når en vil ned i vekt. Knekkebrød og grovt brød. Skummet melk. Vann. Grønnsaker og frukt. Bruk dip med kesam eller yoghurt naturell hvis du trenger det til grønnsakene. Te, grønn te. Det kan også være lurt å skaffe seg en hobby som man kan bli opptatt med hvis man kjeder seg slik at man ikke kjedespiser som f.eks. håndarbeid.

Endret av himmeloghav
Skrevet

Du kan sende meg PM om du vil. Gikk ned fra rundt den vekta og samme høyde da jeg var ca den alderen selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...