AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Hei. Dette er ikke en av disse jeg skal bli syltynn trådene (har sett litt negativ stemning når noen har spurt om slike ting som velt edgang) så håper dere har lyst å komme med tips. Jeg er 26 år og sluttet å røyke for snart et år siden, det har resultert i vektoppgang på 10 kilo!! Har aldri måtte passe meg noe særlig, pga nakke problemer har jeg også hatt lite mulighet til trening siste året. Men dette har kommet seg og går nå turer osv. Trenger tips til kosthold! 1. Havregryn er 40 g nok som frokost? Ble ikke veldig mett, men var jo ikke sulten! 2. Er saft veldig usunt, er 1 kalori pr glass. ? Greit som erstatning for brus? 3. Noen tips til sunne middagar. Skulle sette opp meny men følte meg helt blank :/ 4. Andre tips til sunne mellommåltider, spesielt gode frokoster ? Hadde satt veldig pris på dette! Eventuelt andre tips dere skulle komme på hadde jeg satt veldig pris påAnonymous poster hash: 3e58d...944
Gjest Runforit Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 1. Havregryn er 40 g nok som frokost? Ble ikke veldig mett, men var jo ikke sulten! Havregrøt er supert, men mange sliter med å holde seg mett over lengre tid på det. Kan være lurt med f. Eks litt nøtter i eller en frokost med mer proteiner og fett. Prøv deg frem. 2. Er saft veldig usunt, er 1 kalori pr glass. ? Greit som erstatning for brus? Er bedre en brus, men vann er aller best. 3. Noen tips til sunne middagar. Skulle sette opp meny men følte meg helt blank :/ Jeg finner mye inspo her: lavkarbogjortenkelt.no. Om du ikke er lavkarber så er det lett å tilpasse oppskriftene 4. Andre tips til sunne mellommåltider, spesielt gode frokoster ? Lenken over har masse Hadde satt veldig pris på dette! Eventuelt andre tips dere skulle komme på hadde jeg satt veldig pris på
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 1. Havregryn er 40 g nok som frokost? Ble ikke veldig mett, men var jo ikke sulten! Havregrøt er supert, men mange sliter med å holde seg mett over lengre tid på det. Kan være lurt med f. Eks litt nøtter i eller en frokost med mer proteiner og fett. Prøv deg frem. 2. Er saft veldig usunt, er 1 kalori pr glass. ? Greit som erstatning for brus? Er bedre en brus, men vann er aller best. 3. Noen tips til sunne middagar. Skulle sette opp meny men følte meg helt blank :/ Jeg finner mye inspo her: lavkarbogjortenkelt.no. Om du ikke er lavkarber så er det lett å tilpasse oppskriftene 4. Andre tips til sunne mellommåltider, spesielt gode frokoster ? Lenken over har masse Hadde satt veldig pris på dette! Eventuelt andre tips dere skulle komme på hadde jeg satt veldig pris på Takk for tips om nettsiden og generelt. Går ikkje på lavkarbo mn skader nok ikke å ha lignende middag:)Anonymous poster hash: 3e58d...944
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 1. Havregryn er 40 g nok som frokost? Ble ikke veldig mett, men var jo ikke sulten! Det er mange som blir fort sulten igjen av havregryn. Vi er alle forskjellige. Om du ikke ble mett, så ville jeg prøvd noe annet. Kokt egg, omelett, yoghurt, wrap også videre.2. Er saft veldig usunt, er 1 kalori pr glass. ? Greit som erstatning for brus? Du går i alle fall ikke opp i vekt av saften, siden den bare inneholder 1 kcal pr glass. Og ja, det er greit å drikke dette som erstatning for brus. 3. Noen tips til sunne middagar. Skulle sette opp meny men følte meg helt blank :/ Wok, laks/kylling i folie, wraps, grov pizza, grønnsakssuppe, hjemmelagde kjøttboller laget av karbonadedeig, torsk med grønnsaker, blomkålsuppe... 4. Andre tips til sunne mellommåltider, spesielt gode frokoster ?Yoghurt, smoothie, omelett, speltlomper med skinke/egg, havregrøt, havregrynspannkaker, kokt egg, knekkebrød med pålegg, suppe, proteinpannekaker, kesam med varme bær.. Anonymous poster hash: 79a7e...5ed
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #5 Skrevet 13. oktober 2014 40gr havregryn er ikke store mengden. Jeg bruker 50gr med topping (nøtter og masse bær, noen rosiner) eller 75gr uten topping kun med kanel og litt honning, kokt med vann. Du kan også lage musli av ristede nøtter og frø, tørkede bær, revet kokkos, som ekstra mettende topping til havregrøten f.eks dersom du ikke vil øke mengde havregryn.Anonymous poster hash: 6ee7c...007
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #6 Skrevet 13. oktober 2014 Anbefaler at du drikker masse te i løpet av dagen (usukret). Det gjør at du føler deg ganske mett med lite mat, og er vanndrivende, så du mister en del vannvekt av det også Anonymous poster hash: d6322...abd
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #7 Skrevet 13. oktober 2014 Det som til syvende og sist gjør utslaget, er at du må spise færre kalorier enn du forbrenner. Hvis du trener lite, må du også passe på at du ikke legger deg til de mest kaloriholdige vanene. Jeg ser en del personer her anbefaler nøtter (det skjer ofte i kostholdsdelen av Kvinneguiden), men nøtter inneholder jevnt over mer kalorier enn sjokolade, så jeg anbefaler egentlig å blankt ignorere det rådet, selv om jeg kommer til å få masse kjeft for å anbefale deg det, fordi nøtter inneholder sunt fett o.l. Havregrøt er greit som frokost, men du må jo passe på at du skal bli mett også. Fisk er flott middag, og det kan kokes, stekes eller bakes, så du får mange muligheter. Kylling er også flott, og grønnsaker ved siden av både kjøtt og fisk er kjempesunt og kalorifattig. Grønnsaker kan også tilberedes på mange forskjellige måter, så der er det også rom for variasjon. Anonymous poster hash: 06504...70c
Mariena87 Skrevet 13. oktober 2014 #8 Skrevet 13. oktober 2014 Enig med personen over. Hvis målet er å gå ned i vekt bør man være forsiktig med mengden nøtter. Nøtter inneholder sunt fett og er bra for kroppen din sånn sett, men noe slankemat er det ikke. Problemet med å spise så kalorimektig mat på slankern er at da må du spise så utrolig mye mindre mat. Det er så forskjellig hva folk blir langvarig mette av. Jeg personlig blir veldig mett av en skive eller to med 100% grovt brød og kokt egg som pålegg. Langsomme karbs og proteiner fungerer bra for meg. Om du blir småsulten mellom større måltider vil jeg anbefale deg å dele et eple i skiver, varme det litt(f.eks i ovnen), strø over kanel, ha en liten "dert" vaniljekesam ved siden av og en kopp te. Det er nydelig og veldig tilfredsstillende ved småsult eller søtsug.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #9 Skrevet 13. oktober 2014 Nøtter har mye kalorier ja, men de metter godt og om man måler de i gram har man full kontroll på kaloriinntak. Jeg synes det er feil å kutte ut næringsrike matvarer fordi de har mye kalorier, og noe så lite som en porsjon nøtter kan de fleste forbrenne på en liten gåtur. Jeg ligger i kaloriunderskudd forresten og spiser nøtter hver dag i frokost eller mellommåltidet. Jeg slutta å røyke for 1 år siden og spiser dobbelt så mye som før, og er 15kg lettere. Men matvarene er av helt annen sort, logisk nok, det går i naturlig mat og økt hverdagsaktivitet samt ett par timer gåing i fjellet som trening hver uke, og det viktigste av alt : moderat kaloriunderskudd, mellom 300-500kalorier under dagsbehov, og å spise nok når man har trent for å forhindre muskeltap. Dess mindre kalorier man spiser dess viktigere er det å få i seg mat med nyttige næringsstoff, slik som f.eks nøtter. Anonymous poster hash: 6ee7c...007 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 Nøtter er jeg klar over at er litt "luren" med tanke på kalorier osv. Nå teller jeg jo kaloriene, begynte nettopp. Da jeg har noen dag begrenset mulighet til å ta meg en joggetur osv er jeg forsiktig med kaloririk mellom måltider. Jeg er ikke så glad i nøtter generelt, hasselnøtter kanskje (og chilli nøtter men det er ikke direkte sunt). Er det andre tips til nøtter som er gode.? Takk for tips Anonymous poster hash: 3e58d...944
Gjest Guanin Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 Mange gode konkrete matforslag over. Selv sverger jeg (i tillegg) til mange små måltid for å holde blodsukker stabilt. Da slipper jeg de verste må-ha-sjokolade-NÅ-kickene. Ja det kan være vanskelig å gå ned i vekt. Jeg klarte det ikke før jeg fant "min" nøkkel. Mye prøv og feil i 10-15år. Da løsnet det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå