Gå til innhold

Barn eller hund først?

Anbefalte innlegg

Gjest Stining
Skrevet

Hei dere!

Vi har lyst på både barn og hund. Begge har vokst opp med hund, så vet hva det innebærer.

Jeg kunne tenke meg en hund først, og så barn, slik at jeg lettere kommer meg ut på tur når jeg er hjemme på mammaperm (og også ellers selvfølgelig).

Samboeren min vil ha barn først, og så hund, han tenker det blir stress med hund når vi har et lite barn i hus.

Noen som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stemmer for barn først, selv om dere er oppvokst med hund så vet dere jo ikke hvordan det evt. Kommer til å bli med en baby OG en hund. Tenk om barnet er allergisk, da må dere jo uansett bli kvitt hunden.

• Liker 1
Skrevet

Etter å dømme alle kursdeltakere som er gravide og/eller allerede har barn, så er det mange som ønsker at de hadde ventet med hund, og også en del som burde ha ventet med hund.

Skrevet

Vi gikk for hund først. Den var både stueren og veloppdratt innen barnet kom.

Tenker at det må være utrolig slitsomt med en 2-3 åring i huset og ev valp som skal gjøres stueren, ut hundre ganger om dagen og det må skje på sekundet osv. Hvis man går for barnet først så tror jeg det er lurt å vente en goood stund før man får en valp i hvertfall. Barnet gjør i bleia, mens valpen gjør det på golvet hvis ikke du står parat når det trengs :ler:

Anonymous poster hash: edb45...02a

• Liker 3
Skrevet

Det er uansett litt stress med barn og hund i hus samtidig.

Mine erfaringer tilsier at det går helt fint å få hund før en planlegger barn, om man velger en hund som ikke trenger så fryktelig mye aktivisering. En litt halvslapp sofagris er greit å ha i hus. Det er selvfølgelig viktig å ha fått noe oppdragelse på hunden, før det kommer ett nytt barn til verden.

Om jeg skulle ventet med å få hund til etter jeg hadde fått barn, ville jeg ventet til barnet var minst fire år og det er lettere å forklare dem hvorfor de for eksempel ikke skal forstyrre hunden når den spiser og annet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at en hund kan fort bli lidende dersom man deretter får en baby med kolikk eller lakenskrekk som sliter ut mor fullstendig. Jeg rakk knapt å skifte ammeinnlegg de første månedene, og om jeg hadde hatt en hund som hadde trengt lufting så hadde jeg slitt max da babyen hylskrek i vogna og nektet å roe seg i sjal. Det går seg jo til i løpet av det første halvåret/året, men jeg stemmer for absinthias forslag med hund når yngstemann har blitt fire år. Vi har et vennepar med hund og småbarn og de er helt avhengig av en hundebarnehage for at hunden skal få aktivisert seg tilstrekkelig, og den har likevel gått opp mange kilo og blitt ganske så tykk siden barna ble født.

Anonymous poster hash: 8002f...be6
Skrevet (endret)

Jeg har ingen direkte anbefaling til deg, men vil bare legge til at gravide som har hund i huset har mye mindre sjanse for å få allergiske barn. Barn som vokser opp med hund har mindre av både allergi og astma.

Endret av Viktualia
  • Liker 2
Skrevet

Helt klart best ha hund først!

Anonymous poster hash: 6caeb...e93

Gjest Stining
Skrevet

Jeg har ingen direkte anbefaling til deg, men vil bare legge til at gravide som har hund i huset har mye mindre sjanse for å få allergiske barn. Barn som vokser opp med hund har mindre av både allergi og astma.

Tenker litt dette jeg også. Det er også litt av grunnen til at jeg vil ha hund først. Har lest flere steder at barn som vokser opp med dyr får bedre immunforsvar, pluss at de lærer seg å ta vare på andre og at de muligens blir mer empatisk.

• Liker 1
Skrevet

Tenker litt dette jeg også. Det er også litt av grunnen til at jeg vil ha hund først. Har lest flere steder at barn som vokser opp med dyr får bedre immunforsvar, pluss at de lærer seg å ta vare på andre og at de muligens blir mer empatisk.

Dessuten, dersom du kjøper hund først og har den i to år før du blir gravid, lærer du den å kjenne godt. Du vet hva den liker/ikke liker, du kan jobbe mye med å lære den å like eller godta barn. Hvis du skaffer deg barn først, så hund, aner du ikke hva hunden godtar. Plutselig gjør ungen noe du tror er greit, og så angriper hunden fordi den ikke likte det! Og det kunne ikke du vite, for du kjenner ikke hunden..

Anonymous poster hash: 6caeb...e93

Skrevet

Vi fikk først katt, så hund og venter nå barn. synes det er greit at hunden er velloppdratt og lydig før barnet kommer. Dessuten har vi jo fått testet ut oss sammen som et team når det gjelder oppdragelese og slikt ovenfor hunden, så vet at vi vil funke likt når barnet også kommer :)

Skrevet

Vi fikk hund først. Det går kjempe fint. Men det er veldig travelt. Hunden skal ut uansett. Og dagen skal gå opp.

Det viktigste når man anskaffer seg hund, er at det er godt gjennomtenkt. Man kan jo aldri vite med allergier osv uansett. Men man kan ikke få hund, og så finne ut at det ble for travelt.

Anonymous poster hash: 451d5...250
Gjest Stining
Skrevet

Vi fikk først katt, så hund og venter nå barn. synes det er greit at hunden er velloppdratt og lydig før barnet kommer. Dessuten har vi jo fått testet ut oss sammen som et team når det gjelder oppdragelese og slikt ovenfor hunden, så vet at vi vil funke likt når barnet også kommer :)

Det er ikke dumt å teste ut forholdet på å få hund først!

Jeg stemmer egentlig for hund først. Men sant, man vet jo aldri hva som skjer uansett hvor stabilt livet er på et tidspunkt!

Gjest Stining
Skrevet

Vi fikk hund først. Det går kjempe fint. Men det er veldig travelt. Hunden skal ut uansett. Og dagen skal gå opp.

Det viktigste når man anskaffer seg hund, er at det er godt gjennomtenkt. Man kan jo aldri vite med allergier osv uansett. Men man kan ikke få hund, og så finne ut at det ble for travelt.

Anonymous poster hash: 451d5...250

Kan tenke meg at det blir travelt ja. Og man blir nok mer bundet med hund. Ser egentlig for meg at det blir verst når permisjonen er ferdig og begge er i full jobb, med barn i barnehage. Og så hund i tillegg :(

Skrevet

Hund tar så mye tid, at jeg ville ha gått for barnet først. Så ville jeg ventet til barnet ble noen år, for å vurdere om det er plass til en hund i tillegg.

Skrevet

Hund tar så mye tid, at jeg ville ha gått for barnet først. Så ville jeg ventet til barnet ble noen år, for å vurdere om det er plass til en hund i tillegg.

En hund tar da vel ikke mye mer tid enn et barn! Og hvis den er en naturlig del av familien så vil jo alt gå bortimot av seg selv.

Skrevet

En hund tar da vel ikke mye mer tid enn et barn! Og hvis den er en naturlig del av familien så vil jo alt gå bortimot av seg selv.

Nei, det tar ikke nødvendigvis mer tid enn et barn, men det er to helt forskjellige ansvar å ta på seg. Lange turer etter jobb hver dag, og vurdere hva du kan finne på utenfor husets vegger etter hvor mye hunden har vært alene ila dagen.

Skrevet

Jeg selv ville valgt hund først, og det blir det uansett, vi har jo hund(er). En valp er er skjør liten ting og blir det barn først ville man jo måttet vente til barnet gjerne er i barneskolealder før man kan skaffe seg hund!

Skrevet

Jeg kjenner noen som fikk hund først og de angrer litt på det. For det første ble første barnet utsatt lenger enn de ellers ville gjort, fordi de på en måte allerede hadde et "barn" som stjal mye energi og oppmerksomhet.

Det var stress i babyfasen, da man gjerne vil sove når baby sover, ikke stå opp før baby våkner, man har jo ofte vanskelig med å finne tid til å spise litt selv osv. At man MÅ ut på tur var en stor belastning for den ene jeg kjenner. Hun fikk en baby som hatet å ligge i vogn.. Kan ikke bruke bæresele midt på vinteren heller.

Så personlig ville jeg ventet med hund til barna var nærmere skolealder. Jeg tenker også at det er gøy for barn å få være med på hele prosessen fra man velger ut valp osv:)

Anonymous poster hash: 07bb0...d3d
Skrevet

Om man skal tenke på den forebyggende effekten mot allergi som barn i kontakt med dyr får, så vil det være best å skaffe hund først. Da er det mikdre risiko for at barnet blir allergisk og får astma og andre autoimmune sykdommer.

Ellers ville jeg også tenkt at det er greit med hund først, om man ikke har veldig hastverk pga alder. For valpetiden kan være ganske intens og krevende.

Men noe fasitsvar er det jo ikke.

Anonymous poster hash: b7649...b18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...