AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Hei Jeg har ikke god nok greie på utleieøkonomi og slik så jeg håper noen av dere kan gi meg svar Jeg har 750 000,- "til overs", vurderer å kjøpe en leilighet for å leie den ut, men hvordan vil økonomien se ut? Tanken min er å kjøpe for pluss minus 2 mill, betale ned 750 000,- med en gang, regner med å få 9 - 10 000,- i leieinntekter, har ingen ønske om å ta ut utbytte fra leieinntektene, heller betale ned lånet. Tjener 600 000,- ellers i året. Er det noen som kan si meg hvor mye jeg sitter igjen med til å betale lånet etter skattefradrag og alt det der? Anonymous poster hash: f1724...305
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 Snakk med rådgiveren din i banken. Tenker du får et svar med litt mer tyngde i der enn her inne. Og husk at du kan risikere å leie ut til folk som er dårlige betalere og at du skal ha økonomi til å håndtere slike situasjoner også. Anonymous poster hash: 43c5c...b75 2
Gjest Evans Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Husk at du kan trekke i fra utgifter, og hvis du leier ut møblert kan du trekke fra noen prosenter også. Når du skal leie ut har du valget mellom å bruke et firma som leier ut for deg og leie ut på egenhånd. Hvis du går for firma, så husk å hør med et par stykker før du bestemmer deg. Jeg har erfart at det varierer veldig i forhold til pris, hvor mye de ønsker å leie ut for og hva slags bistand de yter. Jeg ville fått banken som du tar opp lån hos til å se på det. De kan sikkert regne bedre på det enn oss. Endret 13. oktober 2014 av Evans
Illuminatum Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 Hei Jeg har ikke god nok greie på utleieøkonomi og slik så jeg håper noen av dere kan gi meg svar Jeg har 750 000,- "til overs", vurderer å kjøpe en leilighet for å leie den ut, men hvordan vil økonomien se ut? Tanken min er å kjøpe for pluss minus 2 mill, betale ned 750 000,- med en gang, regner med å få 9 - 10 000,- i leieinntekter, har ingen ønske om å ta ut utbytte fra leieinntektene, heller betale ned lånet. Tjener 600 000,- ellers i året. Er det noen som kan si meg hvor mye jeg sitter igjen med til å betale lånet etter skattefradrag og alt det der? Anonymous poster hash: f1724...305 Dersom du eier og leier ut privat og ikke gjennom AS så blir overskuddet skattlagt uavhengig av hva du bruker pengene til. Om du spiser opp overskuddet eller betaler ned lån er skatteetaten uvedkommende. Overskuddet regnes av inntekter minus utgifter (grovt sagt) Du får ellers skattefradrag på rentene av gjeld og disse føres som dine andre gjeldsrenter og har således ikke noe med "overskuddet" av boligen å gjøre. 2
Puny Skrevet 13. oktober 2014 #5 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg ville definitivt ha gjort det hvis jeg var deg! Ja du kan risikere fok som ikke betaler en periode og å måtte bruke litt ekstra penger på uforutsette utgifter, men alt i alt er det ingen tvil om at dette er en god langsiktig investering! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #6 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg ville definitivt ha gjort det hvis jeg var deg! Ja du kan risikere fok som ikke betaler en periode og å måtte bruke litt ekstra penger på uforutsette utgifter, men alt i alt er det ingen tvil om at dette er en god langsiktig investering! Lykke til! Hvordan i all verden kan du vite at dette vil være lønnsomt? Det blir fort mer jobb enn man forventet på forhånd med denslags, og i tillegg risikerer man å tape store penger. http://www.dinepenger.no/spare/advarer-mot-aa-kjoepe-bolig-for-utleie/21619089 Anonymous poster hash: d85c1...bc4 3
Puny Skrevet 13. oktober 2014 #7 Skrevet 13. oktober 2014 Hvordan i all verden kan du vite at dette vil være lønnsomt? Det blir fort mer jobb enn man forventet på forhånd med denslags, og i tillegg risikerer man å tape store penger. http://www.dinepenger.no/spare/advarer-mot-aa-kjoepe-bolig-for-utleie/21619089 Anonymous poster hash: d85c1...bc4 Du kan absolutt støte på problemer ( og det må du ta høyde for) men når indikerer at dette er en langtids investering så er det veldig små sjansen for at dette ikke skal lønne seg. Boligmarkedet kan gå opp og ned, men det merker du lite til så lenge du ikke skal selge. Hun har i tillegg veldig høy egenkapital så hun tåler nok et stort rentehopp også. Ellers så er det jo å ha den riktige leiligheten, gode kontrakter, forsikringer og buffer. Ingenting er sikkert her i verden, men dette virket som en god deal....
ekkoet Skrevet 13. oktober 2014 #8 Skrevet 13. oktober 2014 Sett opp et budsjett. Det er ikke så vanskelig å hive alt inn i et excellark og får ut noen ca-tall. Her kan du leke litt med de variable tallene og se hvordan det slår ut for deg.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. oktober 2014 #9 Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Eier du boligen du bor i? Du må ha egenkapital for å kjøpe bolig, minst 15 % av kjøpesummen. Det betyr at noen av de 750.000 er brukt før du får kjøpt. Det er heller ikke noe poeng i å låne opp for å betale ned med en gang. Så det du gjør er å kjøpe en bolig 2.000.000 der du låner 1.250.000 og bruker de 750.000 til egenkapital (37,5 %). En tommelfingerregel er at en bolig koster ca 6.000/mnd pr million i kjøpesum i avdrag og renter. Så kommer felleskostnader i tillegg, la oss f.eks si at dette er en selveiet bolig med kr 1.500/mnd i felleskostnader. Regnestykket blir da en kostnad på 7.500/mnd. Med en leieinntekt på kr 10.000 går du altså 1.000 (6.000 for den første millionen pluss 1500 for 1/4 av million nr to pluss felleskostnadene) i pluss før beskatning og fratrekk for direkte kostnader knyttet til boligen. Slike kostnader kan være en utleiemeglers honorar, annonsering, utvask, kostnader til depositumskonto, forsikring, etc. Men: dersom du allerede eier en bolig med høy belåningsgrad er det ikke sikkert du får låne til utleieobjektet. Dersom banken gir deg lån bør investering i en utleiebolig være en god investering, men du bør ta deg god tid til å intervjue leieboere og sikre deg mot tap ved å ha gode purrerutiner på manglende leie, etc. Derfor ville jeg selv brukt et utleiebyrå. Med en tusenlapp i måneden i overskudd i ditt prosjekt er det lite igjen til en slik tjeneste. Endret 13. oktober 2014 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #10 Skrevet 13. oktober 2014 Hei Jeg har ikke god nok greie på utleieøkonomi og slik så jeg håper noen av dere kan gi meg svar Jeg har 750 000,- "til overs", vurderer å kjøpe en leilighet for å leie den ut, men hvordan vil økonomien se ut? Tanken min er å kjøpe for pluss minus 2 mill, betale ned 750 000,- med en gang, regner med å få 9 - 10 000,- i leieinntekter, har ingen ønske om å ta ut utbytte fra leieinntektene, heller betale ned lånet. Tjener 600 000,- ellers i året. Er det noen som kan si meg hvor mye jeg sitter igjen med til å betale lånet etter skattefradrag og alt det der? Anonymous poster hash: f1724...305 Forklaringene og spørsmålene dine er veldig uklare? Er det informasjon du har utelatt eller er du veldig uvitende? "Tanken min er å kjøpe for pluss minus 2 mill, betale ned 750 000,- med en gang" Hva meer du? Betale 750 000 med en gang? Det betyr m.a.o. at din egenkapital vil være 750 000 og resten finansieres ved lån. "har ingen ønske om å ta ut utbytte fra leieinntektene, heller betale ned lånet."? Hva mener du? "Utbytte" er et begrep som brukes på utbetaling (årlig avkastning) fra aksjeselskap til aksjonærer. Mener du at du ikke forventer et overskudd utover å betjene lånet på denne leiligheten? "Er det noen som kan si meg hvor mye jeg sitter igjen med til å betale lånet etter skattefradrag og alt det der?" "Alt det der"? Hvis du ikke gidder å bruke tid på å sette deg bedre inn i lønnsomheten i dette, men spør her på KG, blir jeg noe bekymret. Det er heller ingen grunn til å stole blindt på råd fra banken, da de kun vil råde deg til å gjøre hva som måtte være lønnsomt for dem. Ønsker de deg som lånekunde, vil de nok råde deg til denne investeringen. Anonymous poster hash: 9baf5...879
Mystico Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Se vedlagt. Dette er basert på opplysningene du ga. Du har ikke sagt om du eier eller leier per i dag. EDIT: Felleskostnader er muligens satt for høyt Endret 14. oktober 2014 av Mystico
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå