Gå til innhold

Inget overskudd av penger til jul.... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke penger til julegaver i år. Jeg må rett og slett bruke pengene på regninger ogmat. Jeg MÅ gi til min lillebror og hun jeg er fadder til, og noe smått likevel til pappa, mamma + stefar, turkamerat og mormor.

Hva foreslår dere?

Og ikke minst, det er jo forferdelig flaut å ikke kunne gi noe til jul.. Hva i all verden skal jeg si? Joda, sannheten er fin den, men jeg er sikker på at folk ikke tenker "blakk" som i så blakk at man må ha mat på bordet for å ikke sulte. Selv 1 tier er 2pk surkål til julemiddag for meg.....

Anonymous poster hash: fd85e...759
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg glemte å skrive her, er at ALLE (minus turkameraten) gavene må sendes via post, så der går det jo også en del penger... Går det an å avlyse julen totalt??? :(

ts

Gjest baremeg89
Skrevet

Kan du bake/strikke/hekle? (Sokker,grytekluter osv)

Eller lage brente mandler ?

Ha det i en gjennomsiktig pose med sløyfe på :)

Gjerne gå på IKEA og kjøpe lys som du gir med den hjemmelaga gaven.

Trenger ikke koste all verden! Jeg hadde blitt veldig glad for en slik gave :)

Kan du sitte barnevakt/vaske vinduer hos noen? Selge noe på finn? For du inn 500,- ekstra så er det nokk til de gavene jeg nevner :)

Hvis ikke, så ikke ha dårlig samvittighet! Send de et hyggelig julekort:)

Send en meling i forveien og si at du dessverre ikke har muligheten å gi julegave i år, situasjonen din tillater det ikke ..

Det har oppegående folk forståelse for! :)

Skrevet

Har du ikke råd, så har du ikke råd. Synes det blir feil at du skal spise nudler og surkål hver dag fordi andre skal ha julegaver, det forstår de sikkert selv også. Med mindre du har en umulig familie.

Synes du skal si ifra på forhånd at du ikke har råd til å kjøpe noe. Om du har mulighet kan du lage noe selv. Du kan finne mye inspirasjon på nettet. Husfliden her i byen arrangerer juleverksted hvor man kan dyppe egne lys, lage lys av bivoks. Det er egentlig for barn, men kanskje det finnes noe du kan være med på som ikke koster så mye?

Anonymous poster hash: 72cd5...88a
  • Liker 1
Skrevet

Du kan kanskje få utsettelse på en regning eller to?

Anonymous poster hash: d750f...c11
Skrevet

Kan du bake/strikke/hekle? (Sokker,grytekluter osv)

Eller lage brente mandler ?

Ha det i en gjennomsiktig pose med sløyfe på :)

Gjerne gå på IKEA og kjøpe lys som du gir med den hjemmelaga gaven.

Trenger ikke koste all verden! Jeg hadde blitt veldig glad for en slik gave :)

Kan du sitte barnevakt/vaske vinduer hos noen? Selge noe på finn? For du inn 500,- ekstra så er det nokk til de gavene jeg nevner :)

Hvis ikke, så ikke ha dårlig samvittighet! Send de et hyggelig julekort:)

Send en meling i forveien og si at du dessverre ikke har muligheten å gi julegave i år, situasjonen din tillater det ikke ..

Det har oppegående folk forståelse for! :)

Synes dette var fint, å lage brendte mandler er lett og billig. å gi bort En tjeneste likte jeg og! Det er ikke gaven men tanken som teller. Å utsette regninger er å skyve problemer forran seg, januar, februar og mars er det allerede masse regninger(om du har bil og egen eiendom i allefall) Det er og mange oppskrifter på mye annet godt og som kan lages til jul. Skriv med et koselig julekort. De aller fleste har god forståelse for at julen og økonomi ikke alltid er bestevenner.

Skrevet

Folk som er opp i åra har neppe bruk for dill og dall uansett, så en tjeneste (gavekort på bilvask o.l) vil nok bli godt mottatt.

Hvor gammel er lillebroren din da? Kan du avtale med ham at dere driter i å gi hverandre gaver? Det har jeg og mine søsken gjort i en del år allerede; de er ikke så begeistret for gavestyret så det er de som har kommet med forslaget, noe som er helt greit for meg.

Anonymous poster hash: b472a...397
Skrevet

Vet om flere som lager "gavekort" og gir bort i gaver.

Til foreldrene dine kan du f.eks gi et gavekort der du setter opp 4 ting/ tjenester som du skal utføre i løpet av neste år. F.eks at du inviterer de på middag på en gitt dato, hjelper de med hagen før sommeren, rundvask av kjøkkenet til våren osv...

Skal du gi noen småbarnsforeldre en gave, kan du lage et gavekort som sier at de skal få en barnefri natt/ helg i en gitt mnd.

Dette er ting folk setter pris på. Er ikke alle som teller i kroner og ører hva de får i gaver, og alle kan havne i en situasjon der man må gjøre drastiske kutt i julen.

Anonymous poster hash: 26aa9...0fb
Skrevet

Et tips; Hvis du melded deg inn i bokklubben får du et gavekort på 1000 kr. Du må velge tre bøker, og resten av summen kan velges på alt annet -de har stort utvalg av andre ting også. Det enetse du forplikter deg til er være medlem 1 år - og hvis du bare er flink å avbestille måndens bok hele det året koset deg deg ingenting bortsett fra frakten på det du bruker gavekortet på - og det var litt over hundre kroner.

Skrevet (endret)

Jeg skjønner at det kan føles flaut å ikke ha råd til dyre pakker. Men jeg vil tro at dersom du lager noe selv, noe du bruker tid og omtanke på, selv om det ikke kostee deg mye, er verdt så mye mer for mottakeren.

Jeg har fått både dyre og billige gaver opp gjennom årene, men de som har varmest mest har vært de hjemmelagde. En nær venn slet mye økonomisk, hun smeltet blant annet servietter på kubbelys som hun dekorte med bånd og diverse, i tillegg til hjemmelagde karameller og et personlig skrevet julekort. Serviettene fortalte hun meg at hun bestilte på e-bay stykkevis, slik at hvert lys ble mer personlig og tilpasset mottakernes smak.

Har vært i dine sko selv også. Det verste er jo når andre gir latterlig dyre gaver til deg. Jeg har sagt ifra flere ganger til mine nærmeste at jeg er i mot denne kjøpekulturen, men en føler jo et press på å gi like mye som en får selv. Og det er ikke lett når de andre tjener det dobbelte eller trippelt så mye. Jeg har allerede begynt med julegaver, er nesten ferdig. Noe strikker jeg, noe kjøper jeg, noe lager jeg på kjøkkenet.

Edit: Til foreldre og besteforeldre så tas nok noe hjemmelaget som karameller, brente mandler eller konfekt godt i mot. Er de som mine har de nok av ting og tang. Bokklubbtipset over her var en god ide, ellers så har brukthandler mange fine bøker til en rimelig penge.

Ikke utsett regninger eller noe slikt for å få råd til julegaver! Med planlegging så skal en klare dette uten at det går særlig utover økonomi eller selvfølelse.

Endret av Eirasi
Skrevet

Nå vet man jo om julen ca et år i forveien og hvis man legger av 150-200,- pr mnd, noe de fleste vil klare, så er problemet løst.

Anonymous poster hash: 8321f...de0

Skrevet

Som vestlandsjente og mangeårig student på østlandet har jeg noen frakttips til gavene, sånn utenom posten. Postfrakt kan ofte doble prisen på julegavene. Alt etter hvor du bor så finnes en del løsninger på frakten. Jeg holder en knapp på å selge ting man ikke bruker for noen ekstra kroner, men håper du får mer julegavetips. Her er et par gratisfrakt-tips!

- Bruk facebook. Vær ute i god tid og vær spesifikk. Få tør å gjøre tjenester om de ikke vet hvor stor tjenesten er.

"Noen som kan ta med julegaver fra Oslo til Ålesundfor meg?" <- jeg hadde aldri turt å svare... hvor mange gaver er det, må jeg kjøre ekstra, har jeg tid til dette, må jeg levere dem et sted...

"Noen som skal fra Oslo til Ålesund før jul og kan ta med to bæreposer med julegaver for meg? Møter deg hvor som helst i Oslo og mamma vil møte deg i eller utenfor Ålesund for å hentene gavene på tidspunkt som passer deg. Tusen takk!" <- hadde glatt svart ja på den.

- Bruk ekspressbussene.

Om du styrer unna fredag, søndag og mandager og er ute i god tid før julerushet, så er det utrolig hvor hjelpsomme sjåførene på ekspressbussene er, og de kan gjerne ta med en liten ting som noen henter ved endestasjonen. Så sant de slipper å levere noe eller gjøre annet enn å nikke og smile når du setter det inn og det samme når andre henter det, så er de ofte veldig greie. Har sendt glemt bagasje, skolebøker og gaver på det viset et par ganger. NB: Vær superydmyk. Dette er virkelig ekstraservice om de sier ja, og er ikke et tilbud de faktisk har.....

- Allier deg med noen hjemme...

Gå sammen med et søsken som skal feire hjemme til foreldre, eller en venn til en felles venn - eller, sett over penger til noen som bor i nærheten og få dem til å hjelpe med kjøp og innpakking. Send fint skrevet julekort hjem til denne vennen som kan levere gaven for deg.

• Liker 4
Gjest Linn Cathrin
Skrevet

Det jeg glemte å skrive her, er at ALLE (minus turkameraten) gavene må sendes via post, så der går det jo også en del penger... Går det an å avlyse julen totalt??? :(

ts

Jeg står litt i samme situasjon som deg denne jula, og kommer derfor til å lage mye selv. Gjorde litt av det i fjor også, og det var faktisk ganske populært!

Noen forslag:

- Hjemmelaget kroppskrubb på glass (Slo veldig an hos mamma i fjor)

- Hjemmelagde karameller

- Strikkede sokker/skjerf/ørevarmer/grytekluter osv?

- Sjokoladekjeks etc på glass

- Oppskriftbok med oppskrifter du tror moren(?) din osv vil like

- Lys (10 kr på Nille akkurat nå) m/serviettmotiv (de blir faktisk veldig fine om man smelter de på med for eksempel rettetang)

Hvor gammel er broren din, og hun du er fadder til?

Skrevet

Jeg har ikke penger til julegaver i år. Jeg må rett og slett bruke pengene på regninger ogmat. Jeg MÅ gi til min lillebror og hun jeg er fadder til, og noe smått likevel til pappa, mamma + stefar, turkamerat og mormor.

Hva foreslår dere?

Og ikke minst, det er jo forferdelig flaut å ikke kunne gi noe til jul.. Hva i all verden skal jeg si? Joda, sannheten er fin den, men jeg er sikker på at folk ikke tenker "blakk" som i så blakk at man må ha mat på bordet for å ikke sulte. Selv 1 tier er 2pk surkål til julemiddag for meg.....

Supre tilbud her på gaver, om du har Jernia der du bor (klikk og hent-tilbud) http://www.jernia.no/produkt/-/vis-produkt/iCraft-VInterhanske-St%C3%B8rrelse-11/58008581

http://www.jernia.no/produkt/-/vis-produkt/FogH-krus-37cl-Hvit-Bestemor/00823224

Flere tilbud her: http://www.jernia.no/crazy-days

Kan noen av gavene leveres før eller etter Jul, for å spare porto?

Evt er dere flere på samme sted som skal sende gaver til samme personer (del på portoen-send sammen)

Anonymous poster hash: 35e99...25a

Skrevet

ts

Kjøp lette gaver og undersøk rimeligste måte å sende på.

Noe kan sendes som brev. Dersom flere av mottagerne bor samlet, kan du sende gaver til dem alle i en pakke (benytt Norgespakken på postkontoret, der du betaler for esken ferdig frankert og kan sende 10 kg varer for under kr 100,. (var det sist jeg sendte pakke)

Skrevet

Kjøp lette gaver og undersøk rimeligste måte å sende på.

Noe kan sendes som brev. Dersom flere av mottagerne bor samlet, kan du sende gaver til dem alle i en pakke (benytt Norgespakken på postkontoret, der du betaler for esken ferdig frankert og kan sende 10 kg varer for under kr 100,. (var det sist jeg sendte pakke)

Ps Norgespakken koster kr 150,- nå, ferdig emballert og frankert (inntil 10 kg) http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/pakker/norgespakken-sende-pakke-i-norge

Skrevet

Hva foreslår dere?

Har du en hobby som du kan lage gaver ut i fra? (strikking, foto osv)?

Skrevet

Hva foreslår dere?

Bor alle de i samme by (eller de fleste av de), bortsett fra turkameraten? Jeg tenker på dette med å ha en portoutgift ved å benytte f.eks Norgespakken

Skrevet

Hva foreslår dere?

Hva om du kjøper 10-kroners kopper på Jernia til de fleste, og baker noe (peppernøtter f.eks og legger ved i en liten pose/ kremmerhus)? Arbeidshanskene til kr 10,- eller kr 20 (vinterarbeidshanskene) er supre gaver til de fleste (kan brukes til snømåkking og annet utearbeid i kulda)

Skrevet

Hva foreslår dere?

Har du noe du kan selge eller kan du ta noen småjobber for å få inn gavepenger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...