Gå til innhold

finn.no - sende pakken med varen i posten til kjøperen ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. Hvordan fungerer det? Er en som spør om jeg kan sende pakken i posten, mot at vedkommende betaler frakten. Hvordan betaler kjøperen for varen?

Anonymous poster hash: 425a8...bb1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sender du i oppkrav f.eks... :)

Hvordan fungerer det? Må vedkommende betale summen jeg vil selge varen for, når varen kommer frem til posten, så overfører posten pengene til meg? Jeg har aldri gjort dette før, føler meg så dum

Gjest paramount
Skrevet

Helt riktig :) Det er akkurat slik det er...Ingen grunn til å føle seg dum :)

Skrevet

Helt riktig :) Det er akkurat slik det er...Ingen grunn til å føle seg dum :)

Takk :)

Men vet du om posten skal ha betalt for å overføre til meg? Hva skjer hvis kjøper ikke henter varen?

Gjest paramount
Skrevet

Takk :)

Men vet du om posten skal ha betalt for å overføre til meg? Hva skjer hvis kjøper ikke henter varen?

Det vet jeg ærlig talt ikke...så snakk med posten der du bor :)

Skrevet

Det beste for selger er jo å beregne portoen og at kjøper innbetaler salgspris + porto til din konto før du sender varen.

Hvis du skal sende i oppkrav må du jo fylle ut en adresselapp på posten og kreve salgspris + porto og oppkravsgebyr (som oftest kr 230,- litt avhengig av vekt), men da risikerer du at pakken inkke blir hentet og da blir det jo dyrt for deg.

De gangene jeg har sendt i oppkrav så har jeg forlangt å få innbetalt porto og oppkravsgebyr til min konto før jeg sender pakken. Da vet man at pakken blir hentet. Og hvis ikke så har du i hvertfall ikke utgifter på det.

Anonymous poster hash: f799a...593

• Liker 2
Skrevet

Det vanlige er det som er nevnt i innlegget over.

Om kjøper tilbyr seg å betale porto for å få varen sendt, så finner du ut hva det vil koste å sende varen. (Posten har fine nettsider til dette.)

Deretter ber du kjøper betale inn prisen på varen + porto, og så pakker du og skriver adressen til selger utenpå pakken.

Når pengene står på konto, kjøper du evt. frimerker eller pakkelapp, og så sender du pakken som en vanlig pakke fra nærmeste post i butikk.

Skrevet

Takk :) Men vet du om posten skal ha betalt for å overføre til meg? Hva skjer hvis kjøper ikke henter varen? Anonymous poster hash: 425a8...bb1

Posten overfører pengene til din konto når kjøper betaler.

Men henter ikke kjøper varene får du dem i retur og må i tillegg betale for returportoen.

Jeg har alltid fått oppgitt hvor mye portoen utgjør og selgers kontonr. Så har jeg måttet overføre penger til selger før selger sender varene.

Denne praksisen har jeg tatt videre når jeg selger, pengene på konto og jeg sender varene med avtalt transportmiddel. Sender kjøper sms når varen er innlevert og mottar sms fra kjøper når varen er hentet ut.

Har en gang fått i postoppkrav fordi beløpet var litt høyt og varen unik.

Anonymous poster hash: bac7a...376

Skrevet

Posten overfører pengene til din konto når kjøper betaler.

Men henter ikke kjøper varene får du dem i retur og må i tillegg betale for returportoen.

Jeg har alltid fått oppgitt hvor mye portoen utgjør og selgers kontonr. Så har jeg måttet overføre penger til selger før selger sender varene.

Denne praksisen har jeg tatt videre når jeg selger, pengene på konto og jeg sender varene med avtalt transportmiddel. Sender kjøper sms når varen er innlevert og mottar sms fra kjøper når varen er hentet ut.

Har en gang fått i postoppkrav fordi beløpet var litt høyt og varen unik.

Anonymous poster hash: bac7a...376

Den sjansen er ikke aktuell å ta.

Det beste for selger er jo å beregne portoen og at kjøper innbetaler salgspris + porto til din konto før du sender varen.

Hvis du skal sende i oppkrav må du jo fylle ut en adresselapp på posten og kreve salgspris + porto og oppkravsgebyr (som oftest kr 230,- litt avhengig av vekt), men da risikerer du at pakken inkke blir hentet og da blir det jo dyrt for deg.

De gangene jeg har sendt i oppkrav så har jeg forlangt å få innbetalt porto og oppkravsgebyr til min konto før jeg sender pakken. Da vet man at pakken blir hentet. Og hvis ikke så har du i hvertfall ikke utgifter på det.

Anonymous poster hash: f799a...593

Men hvordan kan kjøper være sikker på at jeg sener varen? Tror ikke jeg hadde overført pengene til selger, før jeg hadde mottat varen?

Skrevet

Men hvordan kan kjøper være sikker på at jeg sener varen? Tror ikke jeg hadde overført pengene til selger, før jeg hadde mottat varen?

Dette er jo et evig problem. Som selger vil man gjerne ha penger først, for man vil jo ikke risikere at at man sender varen og ikke får betalt. Som kjøper vil man ha varen før man setter over penger, slik at man kan sjekke varens tilstand osv. Det vanligste er uansett at kjøper overfører penger, så sender selger.

Heldigvis så bor vi i et land hvor folk flest er ærlige og redelige. Kjøper/selger snakker gjerne sammen over email/telefon og diskuterer pris, snakker om varens stand etc. Man får som regel en feeling av hvordan personen er da. Jeg har kjøpt og solgt masse over finn og er så og si aldri bekymret, aldri gått galt (men man må jo bruke hode litt!).

Skrevet

Dette er jo et evig problem. Som selger vil man gjerne ha penger først, for man vil jo ikke risikere at at man sender varen og ikke får betalt. Som kjøper vil man ha varen før man setter over penger, slik at man kan sjekke varens tilstand osv. Det vanligste er uansett at kjøper overfører penger, så sender selger.

Heldigvis så bor vi i et land hvor folk flest er ærlige og redelige. Kjøper/selger snakker gjerne sammen over email/telefon og diskuterer pris, snakker om varens stand etc. Man får som regel en feeling av hvordan personen er da. Jeg har kjøpt og solgt masse over finn og er så og si aldri bekymret, aldri gått galt (men man må jo bruke hode litt!).

Takk for svar. Får høre hva kjøper tenker om å overføre pengene, før jeg sender. :)

Skrevet

Hvorfor bruker du ikke FINN betalingsgaranti? Det bruker jeg hver gang. Kjøper betaler en bitteliten sum og dere er begge sikret.

Anonymous poster hash: dd260...c66

Skrevet

Hvorfor bruker du ikke FINN betalingsgaranti? Det bruker jeg hver gang. Kjøper betaler en bitteliten sum og dere er begge sikret.

Anonymous poster hash: dd260...c66

Gidder du å forklare hvordan det fungerer?

Skrevet

Kan du ikke google det?

Anonymous poster hash: 896de...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...