AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #1 Skrevet 12. oktober 2014 Jeg får ung uføre i begynnelsen av mars (mest sannsynlig), og satsene nå er ca 300kr/mnd mer enn jeg får nå på AAP. Kommer jeg til å kjenne kuttet? Evt hva kan jeg forvente meg? Jeg er dårlig lest/dårlig til å lese meg opp på dette. Anonymous poster hash: df663...c0d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #2 Skrevet 12. oktober 2014 Jeg får ung uføre i begynnelsen av mars (mest sannsynlig), og satsene nå er ca 300kr/mnd mer enn jeg får nå på AAP. Kommer jeg til å kjenne kuttet? Evt hva kan jeg forvente meg? Jeg er dårlig lest/dårlig til å lese meg opp på dette. Anonymous poster hash: df663...c0d 3000,- Anonymous poster hash: df663...c0d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #3 Skrevet 12. oktober 2014 Har du jobba noe særlig før? Hvor mye vil du få i året etter skatt? Anonymous poster hash: 455ab...990
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #4 Skrevet 12. oktober 2014 De har tatt fra slike som deg for at de rike skal få mer. Dette, hevder de blå-blå, skaper mer velferd. Mellom-klassen får 1.000 kroner mer i året. Til gjengjeld er det mye som ødelegges for alle, av velferd. Jeg hadde gjerne brukt de 1.000 kronene i året på å skape en bedre velferd for personer som deg som trenger det. 1.000 kroner året har lite å si for min del. Anonymous poster hash: 2081f...c16 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #5 Skrevet 12. oktober 2014 Har du jobba noe særlig før? Hvor mye vil du få i året etter skatt? Anonymous poster hash: 455ab...990 Har så og si ikke jobbet noenting. Jeg er det du kan kalle en "lost case", og det har jeg vært i 15 år nå. Har ikke regnet på hva jeg "ville fått før endringen" i året, etter skatt....... Som sagt, jeg er dårlig på å lese meg opp på dette......... ts Anonymous poster hash: df663...c0d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #6 Skrevet 12. oktober 2014 De har tatt fra slike som deg for at de rike skal få mer. Dette, hevder de blå-blå, skaper mer velferd. Mellom-klassen får 1.000 kroner mer i året. Til gjengjeld er det mye som ødelegges for alle, av velferd. Jeg hadde gjerne brukt de 1.000 kronene i året på å skape en bedre velferd for personer som deg som trenger det. 1.000 kroner året har lite å si for min del. Anonymous poster hash: 2081f...c16 Men er det såpass drastisk at jeg ville kunne få 1000kr mindre pr mnd? ts Anonymous poster hash: df663...c0d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #7 Skrevet 12. oktober 2014 Men er det såpass drastisk at jeg ville kunne få 1000kr mindre pr mnd? tsAnonymous poster hash: df663...c0d Nja, de går over til et nytt skatte-system for pensjonister og trygdede. Hva enderesultatet blir aner jeg ikke. Men de har tatt fra slike som deg muligheten til å jobbe ved siden av og tjene opp til 1G (ca. 80.000). "Hvert år kan du tjene inntil beløpsgrensen på 0,4 G*, som i dag tilsvarer 35 348 kroner" - https://www.nyuforetrygd.no/Forsiden/Nye+regler+for+uføretrygd Anonymous poster hash: 2081f...c16
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #8 Skrevet 12. oktober 2014 Nja, de går over til et nytt skatte-system for pensjonister og trygdede. Hva enderesultatet blir aner jeg ikke. Men de har tatt fra slike som deg muligheten til å jobbe ved siden av og tjene opp til 1G (ca. 80.000). "Hvert år kan du tjene inntil beløpsgrensen på 0,4 G*, som i dag tilsvarer 35 348 kroner" - https://www.nyuforetrygd.no/Forsiden/Nye+regler+for+uføretrygd Anonymous poster hash: 2081f...c16 Men jeg kan faktisk ikke jobbe i det hele tatt............ ts Anonymous poster hash: df663...c0d 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #9 Skrevet 12. oktober 2014 Men jeg kan faktisk ikke jobbe i det hele tatt............ ts Anonymous poster hash: df663...c0d Aha, du aner ikke hva solidaritet er. Du er en av disse nymotens "man skal bare bry seg om seg selv"-liberalistene? Okei, hvorfor skulle da jeg bry meg om deg? Dette er ditt problem. Anonymous poster hash: 2081f...c16
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #10 Skrevet 12. oktober 2014 Aha, du aner ikke hva solidaritet er. Du er en av disse nymotens "man skal bare bry seg om seg selv"-liberalistene? Okei, hvorfor skulle da jeg bry meg om deg? Dette er ditt problem. Anonymous poster hash: 2081f...c16 ?????? ts Anonymous poster hash: df663...c0d 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #11 Skrevet 12. oktober 2014 ?????? ts Anonymous poster hash: df663...c0d !!!!!!!!!!!!! Anonymous poster hash: 2081f...c16
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #12 Skrevet 13. oktober 2014 De har tatt fra slike som deg for at de rike skal få mer. Dette, hevder de blå-blå, skaper mer velferd. Mellom-klassen får 1.000 kroner mer i året. Til gjengjeld er det mye som ødelegges for alle, av velferd. Jeg hadde gjerne brukt de 1.000 kronene i året på å skape en bedre velferd for personer som deg som trenger det. 1.000 kroner året har lite å si for min del. Anonymous poster hash: 2081f...c16 Da kan du jo gi de 1000 kronene til en eller annen organisasjon? Livsglede for eldre, fattighuset eller andre vil sikkert bli glade. Anonymous poster hash: 8ebaf...304 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #13 Skrevet 13. oktober 2014 Da kan du jo gi de 1000 kronene til en eller annen organisasjon? Livsglede for eldre, fattighuset eller andre vil sikkert bli glade.Anonymous poster hash: 8ebaf...304 Her henter Siv Jensen pengene fra Distriktene Midlene til skogvern forslås redusert med 211 millioner kroner neste år, fra 331 millioner kroner i 2014 til 120 millioner kroner neste år. Ordningen med at 4H Norge, Skogselskapet, Landbruksselskapet og Hageselskapet får dekket kontorhold hos fylkesmannsembetene vil bli avviklet fra juli 2016, melder Kommunal- og moderniseringsdepartementet i framlegget av statsbudsjettet. Regjeringens forslag til statsbudsjett kutter subsidiene til pels fra 23,2 millioner kroner i 2014 til 17,8 millioner kroner i 2015, men kuttet oppveies av tollfritak for råvarer til pelsdyrfôr. Regjeringen kutter bredbåndstøtten i 2015 til i realiteten 1/3 av årets støttenivå. 50 millioner kroner er forslaget i Statsbudsjettet, mot nesten 160 millioner fordelt i år. 28 organisasjoner får redusert støtten sin fra Landbruks- og matdepartementet med nesten fem millioner neste år. Fra 25,6 til 20,8 millioner. Blant dem som får støtten kuttet er Norges Bygdekvinnelag (-150 000), Økologisk Norge (-900 000), Norges Vel (-1 mill.) og Vitenparken (-1,25 mill.). I Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2015 er garantifondet for førstehåndsomsetning av fisk fjernet. Råfisklaget er skuffet. Reiselivsstøtten til Innovasjon Norge kuttes med 40 millioner kroner i statsbudsjettet for 2015. Støtten blir på 205 millioner kroner, mot 245 millioner i år. Studenter Universiteter og høyskoler må ifølge forslaget klare seg med 80,5 millioner kroner mindre enn i år. Regjeringen anbefaler institusjonene å dekke inn dette ved å innføre skolepenger for internasjonale studenter fra land utenfor EU/EØS. 50 000 elever i videregående mister grunnstipendet når det i budsjettforslaget legges om. De 22 000 elevene med størst behov skal nå få økt støtte, men endringen vil likevel bety en innsparing på 270 millioner. Det kuttes til sammen 32 millioner kroner til folkehøyskolene. Forslaget til kutt er todelt. Den statlige støtten til folkehøyskolene reduseres med 20 millioner kroner. Samtidig vil regjeringen gi studiestøtte til folkehøyskoleelevene i ni måneder, mot dagens ti. Det betyr et kutt på 12 millioner kroner. Regjeringen foreslår å øke egenandelen til innenlands hjemreiser for studenter med 500 kroner. Dette vil føre til at det kun er studentene som har lengst reisevei som får reisestipend. Samferdsel Regjeringen vil ikke videreføre statlig kjøp av flyrutetjenester for strekningen Fagernes – Oslo når kontrakten utløper i mars 2016. Bare totalt 531 millioner kroner er avsatt til bygging av gang- og sykkelveier. Dette er en reell nedgang fra budsjett 2014 som satte av 591 millioner. Regjeringen legger opp til å bygge 37 kilometer sykkelveier neste år. Det betyr en dramatisk svekkelse av innholdet og framdriften for sykkel i Nasjonal transportplan 2014-2023. Kultur Regjeringen kutter 50 millioner i pressestøtten, og vil på sikt innføre en felles lavmoms for papir- og nettaviser på 8 prosent. Regjeringen velger å gi Rock City 1,9 millioner kroner i 2015. I 2014 fikk senteret seks millioner kroner i tilskudd. I 2016 forsvinner tilskuddet helt. Nasjonalbiblioteket får et kutt på på 5,6 prosent og Arkivverket får et kutt på 3,4 prosent. Staten har kuttet sitt tilskudd til Det norske Blåseensemblet for 2014 med 785 000 kroner fordi Halden har fryst sin andel på 2013-nivå. Dette betyr færre konserter for blåseensemblet i år, enn det som var planlagt. Landssammenslutningen av nynorskkommuner må drøfte sin egen fremtid på grunn av budsjettkuttene. Nynorsk kultursentrum har utviklet en nynorskindeks der summen av alle statlige bevilgninger til nynorsktiltak blir regnet i prosent av kulturbudsjettet. I 2010 utgjorde de 3,2 %, mot bare 2,6 % i 2015-budsjettet. Kulturdepartementet foreslår å avvikle ordningen med tilskudd til minoritetsspråklige publikasjoner fra 2015. forslaget innebærer at budsjettposten, som i år er på 875.000 kroner, avvikles. Justis Til neste år må Kontoret for voldsoffererstatning klare seg med 15 millioner kroner mindre. Det utgjør et kutt på en tredjedel av driftsbudsjettet. Det er varslet et ytterligere kutt på 10 millioner i 2016. Politidirektoratet har fått beskjed om å kutte minst 95 millioner kroner. 35 av millionene er kutt i overtidsbruk. Trygd og pensjon Lavtlønnede syke må nå tjene 88 370 kroner i året for å få rett til sykepenger. Tidligere var kravet halvparten. Bevegelseshemmede får mindre støtte til bil. Kun de som trenger det til arbeid eller studier skal få støtte til bil. Andre må betale det selv. Dette er anslått å spare staten for 65 millioner kroner. To år mindre med overgangsstønad. Enslige forsørgere kan få overgangsstønad på nesten 200 000 kroner i året. I dag kan de få slik stønad i inntil tre år. Regjeringen reduserer perioden til ett år – eller til man får lovfestet barnehageplass. Endringen gjelder ikke dem som allerede mottar slik stønad, men nye tilfeller fra 1. januar 2015. Arbeidsledige mister feriepenger. Det er i dag 9,5 prosent av dagpengene. For arbeidsledige betyr det et kutt i ytelsen fra omtrent 68 prosent av lønnen, til omtrent 62 prosent av tidligere lønn. Dette vil spare én milliard kroner for Siv Jensen fra 2016. Færre får foreldrepenger. Foreldrepenger får man først hvis man tjener 88.370 kroner neste år – dobbelt så mye som i dag. Endringen trer i kraft fra 1. juli. Kraftig redusert barnetillegg for uføre. Fra 2016 vil nye uføre med lavest trygd få inntil 28 300 kroner mindre i barnetillegg pr. barn i året. I dag gis det et behovsprøvd tillegg på ca. 35 350 kroner. Det reduseres til 27 kroner dagen fem dager i uken (7020 kroner i året). Uføre som allerede mottar dagens tillegg når omleggingen kommer, vil få det gradvis trappet ned med en fjerdedel i året fra 2016 til 2018. Selv om redusert barnetillegg ikke merkes før i 2016, vil mange uføre småbarnsfamilier med gjeld rammes av hardere skattlegging av uføretrygden fra og med neste år. Dyrere lån for uføre. Det foreslås at uføretrygdede med gjeld får redusert fradragsprosenten fra 55 prosent til 27 prosent. Diabetesforbundet får 6,7 millioner i tilskudd for 2015. Det er 1,8 millioner mindre enn i 2014. Overføringen til humanitære tiltak rettet mot EØS-borgere reduseres med over 10 millioner kroner, deriblant midlene til akuttovernatting for fattige tilreisende i Oslo. Det blir dyrere ikke å møte opp på sykehuset. Dersom du ikke kommer til en avtalt konsultasjon foreslår Regjeringen at du må betale det dobbelte av i dag: Fra 320 til 640 kroner. De som har lån i Statens pensjonskasse vil merke regjeringens økning i rentepåslaget med 0,25 prosentpoeng. http://www.aftenposten.no/okonomi/Her-henter-Siv-Jensen-pengene-fra-7740162.html Hvilken organisasjon kan gi meg tilbake alt dette for 1000/kr året? Hvis du nevner en skal jeg med glede donere disse pengene dit! Anonymous poster hash: 2081f...c16 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #14 Skrevet 13. oktober 2014 Forstår ikke om du får ung uføre fra 2014 eller fra 2015? De som får fra 2015 får utelukkende etter de nye reglene, og kommer dårligere ut totoalt sett enn dem som har fått uføre før 31.12.2014. Regjeringens politikk er å gjøre det lettere for de uføre å kombinere trygd og jobb! De har ikke helt fått med seg at mange, ikke alle, er uføre fordi de ikke kan jobbe. Anonymous poster hash: ccde2...3e8 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #15 Skrevet 13. oktober 2014 Forstår ikke om du får ung uføre fra 2014 eller fra 2015? De som får fra 2015 får utelukkende etter de nye reglene, og kommer dårligere ut totoalt sett enn dem som har fått uføre før 31.12.2014. Regjeringens politikk er å gjøre det lettere for de uføre å kombinere trygd og jobb! De har ikke helt fått med seg at mange, ikke alle, er uføre fordi de ikke kan jobbe.Anonymous poster hash: ccde2...3e8 Takk for bedre forklaring. Jeg får fra og med mars 2015. Ser frem til en verdig tid i møte.... ts Anonymous poster hash: df663...c0d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #16 Skrevet 13. oktober 2014 dette er bare tragisk. De har kuttet hos de aller fattigste, gjort sykepenger vanskeligere, få barn som ufør er vel helt håpløst.. Anonymous poster hash: 25691...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #17 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg ser lyst på dette. Får sanns ufør i mars-april. Blir beregnet etter en inntekt på 460000 før ufør. Dette skulle vel da bli 303600...? Med halvt særfradrag 1 barn og minstefradrag blir dette 237600. Så 970 i barnetrygd hver mnd som ikke skal skattes av. Blir 20770. Da har jeg ikke regnet med evn barnetillegg... Så kan jeg tjene 0,4 G som gir 36000 ca, før skatt. I tillegg ubegrensede kapitalinntekter. Joda, ser lyst på dette:-) Anonymous poster hash: 651b1...a5c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #18 Skrevet 13. oktober 2014 Her henter Siv Jensen pengene fra Distriktene Midlene til skogvern forslås redusert med 211 millioner kroner neste år, fra 331 millioner kroner i 2014 til 120 millioner kroner neste år. Ordningen med at 4H Norge, Skogselskapet, Landbruksselskapet og Hageselskapet får dekket kontorhold hos fylkesmannsembetene vil bli avviklet fra juli 2016, melder Kommunal- og moderniseringsdepartementet i framlegget av statsbudsjettet. Regjeringens forslag til statsbudsjett kutter subsidiene til pels fra 23,2 millioner kroner i 2014 til 17,8 millioner kroner i 2015, men kuttet oppveies av tollfritak for råvarer til pelsdyrfôr. Regjeringen kutter bredbåndstøtten i 2015 til i realiteten 1/3 av årets støttenivå. 50 millioner kroner er forslaget i Statsbudsjettet, mot nesten 160 millioner fordelt i år. 28 organisasjoner får redusert støtten sin fra Landbruks- og matdepartementet med nesten fem millioner neste år. Fra 25,6 til 20,8 millioner. Blant dem som får støtten kuttet er Norges Bygdekvinnelag (-150 000), Økologisk Norge (-900 000), Norges Vel (-1 mill.) og Vitenparken (-1,25 mill.). I Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2015 er garantifondet for førstehåndsomsetning av fisk fjernet. Råfisklaget er skuffet. Reiselivsstøtten til Innovasjon Norge kuttes med 40 millioner kroner i statsbudsjettet for 2015. Støtten blir på 205 millioner kroner, mot 245 millioner i år. Studenter Universiteter og høyskoler må ifølge forslaget klare seg med 80,5 millioner kroner mindre enn i år. Regjeringen anbefaler institusjonene å dekke inn dette ved å innføre skolepenger for internasjonale studenter fra land utenfor EU/EØS. 50 000 elever i videregående mister grunnstipendet når det i budsjettforslaget legges om. De 22 000 elevene med størst behov skal nå få økt støtte, men endringen vil likevel bety en innsparing på 270 millioner. Det kuttes til sammen 32 millioner kroner til folkehøyskolene. Forslaget til kutt er todelt. Den statlige støtten til folkehøyskolene reduseres med 20 millioner kroner. Samtidig vil regjeringen gi studiestøtte til folkehøyskoleelevene i ni måneder, mot dagens ti. Det betyr et kutt på 12 millioner kroner. Regjeringen foreslår å øke egenandelen til innenlands hjemreiser for studenter med 500 kroner. Dette vil føre til at det kun er studentene som har lengst reisevei som får reisestipend. Samferdsel Regjeringen vil ikke videreføre statlig kjøp av flyrutetjenester for strekningen Fagernes – Oslo når kontrakten utløper i mars 2016. Bare totalt 531 millioner kroner er avsatt til bygging av gang- og sykkelveier. Dette er en reell nedgang fra budsjett 2014 som satte av 591 millioner. Regjeringen legger opp til å bygge 37 kilometer sykkelveier neste år. Det betyr en dramatisk svekkelse av innholdet og framdriften for sykkel i Nasjonal transportplan 2014-2023. Kultur Regjeringen kutter 50 millioner i pressestøtten, og vil på sikt innføre en felles lavmoms for papir- og nettaviser på 8 prosent. Regjeringen velger å gi Rock City 1,9 millioner kroner i 2015. I 2014 fikk senteret seks millioner kroner i tilskudd. I 2016 forsvinner tilskuddet helt. Nasjonalbiblioteket får et kutt på på 5,6 prosent og Arkivverket får et kutt på 3,4 prosent. Staten har kuttet sitt tilskudd til Det norske Blåseensemblet for 2014 med 785 000 kroner fordi Halden har fryst sin andel på 2013-nivå. Dette betyr færre konserter for blåseensemblet i år, enn det som var planlagt. Landssammenslutningen av nynorskkommuner må drøfte sin egen fremtid på grunn av budsjettkuttene. Nynorsk kultursentrum har utviklet en nynorskindeks der summen av alle statlige bevilgninger til nynorsktiltak blir regnet i prosent av kulturbudsjettet. I 2010 utgjorde de 3,2 %, mot bare 2,6 % i 2015-budsjettet. Kulturdepartementet foreslår å avvikle ordningen med tilskudd til minoritetsspråklige publikasjoner fra 2015. forslaget innebærer at budsjettposten, som i år er på 875.000 kroner, avvikles. Justis Til neste år må Kontoret for voldsoffererstatning klare seg med 15 millioner kroner mindre. Det utgjør et kutt på en tredjedel av driftsbudsjettet. Det er varslet et ytterligere kutt på 10 millioner i 2016. Politidirektoratet har fått beskjed om å kutte minst 95 millioner kroner. 35 av millionene er kutt i overtidsbruk. Trygd og pensjon Lavtlønnede syke må nå tjene 88 370 kroner i året for å få rett til sykepenger. Tidligere var kravet halvparten. Bevegelseshemmede får mindre støtte til bil. Kun de som trenger det til arbeid eller studier skal få støtte til bil. Andre må betale det selv. Dette er anslått å spare staten for 65 millioner kroner. To år mindre med overgangsstønad. Enslige forsørgere kan få overgangsstønad på nesten 200 000 kroner i året. I dag kan de få slik stønad i inntil tre år. Regjeringen reduserer perioden til ett år – eller til man får lovfestet barnehageplass. Endringen gjelder ikke dem som allerede mottar slik stønad, men nye tilfeller fra 1. januar 2015. Arbeidsledige mister feriepenger. Det er i dag 9,5 prosent av dagpengene. For arbeidsledige betyr det et kutt i ytelsen fra omtrent 68 prosent av lønnen, til omtrent 62 prosent av tidligere lønn. Dette vil spare én milliard kroner for Siv Jensen fra 2016. Færre får foreldrepenger. Foreldrepenger får man først hvis man tjener 88.370 kroner neste år – dobbelt så mye som i dag. Endringen trer i kraft fra 1. juli. Kraftig redusert barnetillegg for uføre. Fra 2016 vil nye uføre med lavest trygd få inntil 28 300 kroner mindre i barnetillegg pr. barn i året. I dag gis det et behovsprøvd tillegg på ca. 35 350 kroner. Det reduseres til 27 kroner dagen fem dager i uken (7020 kroner i året). Uføre som allerede mottar dagens tillegg når omleggingen kommer, vil få det gradvis trappet ned med en fjerdedel i året fra 2016 til 2018. Selv om redusert barnetillegg ikke merkes før i 2016, vil mange uføre småbarnsfamilier med gjeld rammes av hardere skattlegging av uføretrygden fra og med neste år. Dyrere lån for uføre. Det foreslås at uføretrygdede med gjeld får redusert fradragsprosenten fra 55 prosent til 27 prosent. Diabetesforbundet får 6,7 millioner i tilskudd for 2015. Det er 1,8 millioner mindre enn i 2014. Overføringen til humanitære tiltak rettet mot EØS-borgere reduseres med over 10 millioner kroner, deriblant midlene til akuttovernatting for fattige tilreisende i Oslo. Det blir dyrere ikke å møte opp på sykehuset. Dersom du ikke kommer til en avtalt konsultasjon foreslår Regjeringen at du må betale det dobbelte av i dag: Fra 320 til 640 kroner. De som har lån i Statens pensjonskasse vil merke regjeringens økning i rentepåslaget med 0,25 prosentpoeng. http://www.aftenposten.no/okonomi/Her-henter-Siv-Jensen-pengene-fra-7740162.html Hvilken organisasjon kan gi meg tilbake alt dette for 1000/kr året? Hvis du nevner en skal jeg med glede donere disse pengene dit! Anonymous poster hash: 2081f...c16 Alle de som føler de ikke trenger pengene må jo gi til det de ønsker å prioritere. Anonymous poster hash: 8ebaf...304 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #19 Skrevet 14. oktober 2014 De som får fra 2015 får utelukkende etter de nye reglene, og kommer dårligere ut totoalt sett enn dem som har fått uføre før 31.12.2014. Anonymous poster hash: ccde2...3e8 Jeg hører mange si det motsatte, men i dag sa legen min at han synes jeg bør mase på Nav slik at uføresøknadden min går gjennom før nyttår fordi det ville være bedre for meg. Jeg skjønner ikke noe særlig av dette. Har minstesats, ingen barn, ingen gjeld, har null restarbeidsevne (og vil nok ha det i flere år fremover). Usikkert om jeg vil få innvilget ung ufør-tilegget. Hva lønner seg for meg? Anonymous poster hash: 775bf...168
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #20 Skrevet 14. oktober 2014 ^^ trodde ikke det hadde noe å si?Anonymous poster hash: 455ab...990
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå