AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #1 Skrevet 12. oktober 2014 Lurer på en ting som jeg håper noen her vet/har erfaring med. Dersom man er amerikaner/har statsborgerskap i USA, og er i jobb der, så er jo sjansen for å bli syk en eller annen gang der. Har disse da noe tilsvarende egenmeldinger på samme måte som oss, eller må alt gå via forsikring? La oss si at jeg hadde vært amerikansk, jobbet i USA og fått 40 i feber og kastet opp. Hadde jeg da gått på jobb dersom jeg ikke hadde hatt forsikring eller krav på betalt fri? Man utsetter jo ofte også kollegaer for smitte, men hvis man da ikke har råd til å tape X dollar på å være hjemme, så blir vel alternativet å gå på jobb? Noen som vet? Anonymous poster hash: 464d5...606
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #2 Skrevet 12. oktober 2014 Arbeider-klasse-amerikanere er stolte av å aldri ha vært hjemme en eneste dag i hele sitt liv fra jobb. Nordmenn jobber for å leve. Amerikanere lever for å jobbe. De har ikke råd å være hjemme fra jobb, derfor. Anonymous poster hash: f8948...81a 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #3 Skrevet 12. oktober 2014 Nei, men så smitter de kanskje titalls andre? Er det bedre? Anonymous poster hash: 464d5...606 2
Gjest incognita Skrevet 12. oktober 2014 #4 Skrevet 12. oktober 2014 De har et visst antall "sick-days" (16 tror jeg?) som de kan bruke til sykdom, barns sykdom, tannlegetimer, begravelse etc etc..
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #5 Skrevet 12. oktober 2014 Nei, men så smitter de kanskje titalls andre? Er det bedre? Anonymous poster hash: 464d5...606 Bedre? Den amerikanske arbeiderklassen kjenner ikke til noe annet. De er avhengige av å være på jobb hver eneste dag de kan være på jobb. Å være hjemme fra jobb er helt uaktuelt, for det koster dem penger. Penger de ikke har råd å være foruten. De som styrer komme fra mange klasser høyere opp. De aner ikke hvordan arbeiderklassen har det. De bryr seg ikke. Anonymous poster hash: f8948...81a 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #6 Skrevet 12. oktober 2014 De har et visst antall "sick-days" (16 tror jeg?) som de kan bruke til sykdom, barns sykdom, tannlegetimer, begravelse etc etc.. Bedre? Den amerikanske arbeiderklassen kjenner ikke til noe annet. De er avhengige av å være på jobb hver eneste dag de kan være på jobb. Å være hjemme fra jobb er helt uaktuelt, for det koster dem penger. Penger de ikke har råd å være foruten. De som styrer komme fra mange klasser høyere opp. De aner ikke hvordan arbeiderklassen har det. De bryr seg ikke. Anonymous poster hash: f8948...81a Hva er riktig her? Dersom "sick days" konseptet er riktig, er det da betalt og gjeldende i alle stater? Anonymous poster hash: 464d5...606
Gjest incognita Skrevet 12. oktober 2014 #7 Skrevet 12. oktober 2014 Hva er riktig her? Dersom "sick days" konseptet er riktig, er det da betalt og gjeldende i alle stater? Anonymous poster hash: 464d5...606 Jeg mener å ha lest at ca 60% av alle arbeidstakere i usa har "sick-days". De andre er bare hjemme hvis de absolutt MÅ, og da uten lønn. Generelt har amerikanere en arbeidsmoral som er ganske forskjellig fra den vi ser i yngre generasjoner her hjemme.. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #8 Skrevet 12. oktober 2014 Dette varierer mellom de ulike firmaene og hvilke forsikringer firmaene har for de ansatte og de ansatte evt. Har tetnet selv. Har de feriedager, noen har ikke feridager før de har jobbet i mange år, så kan de ta ut feriedag(er). I usa er man sin egen lykkessmed. Anonymous poster hash: fb6ef...89f 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #9 Skrevet 12. oktober 2014 Nettopp. Vil jo anta at disse 60% befinner seg i yrkesgrupper som ligger over f.eks. restaurantbransjen, men heller retter seg fra lærere, sykepleiere og videre opp? Anonymous poster hash: 464d5...606 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #10 Skrevet 12. oktober 2014 Dette varierer mellom de ulike firmaene og hvilke forsikringer firmaene har for de ansatte og de ansatte evt. Har tetnet selv. Har de feriedager, noen har ikke feridager før de har jobbet i mange år, så kan de ta ut feriedag(er). I usa er man sin egen lykkessmed.Anonymous poster hash: fb6ef...89f Så dersom man er selvstendig næringsdrivende i USA, så kan man skape egne lover og regler ut i fra forsikringene? Anonymous poster hash: 464d5...606 1
BritneyBitch Skrevet 12. oktober 2014 #11 Skrevet 12. oktober 2014 Dette varierer veldig. I sør-statene får du som regel ikke betalt hvis du er hjemme fra jobb fordi du er syk, mens det er mye vanligere å ha sykedager i nord-statene. Dette fordi fagforeninger er nærmest ikke-eksisterende i sør, og sykedager da blir en frynsegode. Arbeiderklassen i sør går på jobb med 40 i feber og begge armene i gips, som regel fordi de er livredde for å få sparken eller tape penger. 2
John Galt Skrevet 13. oktober 2014 #12 Skrevet 13. oktober 2014 Det lar seg ikke gjøre å gi et godt svar på et slikt spørsmål. USA har 100 ganger så mange innbyggere med stor spredning i etnisitet, spredt over et stort geografisk område, i et stort antall stater med tildels svært ulike lover. I tillegg har ulike virksomheter forskjellige ordninger og goder for å ta vare på sine arbeidstakere. Selv om de ikke har akkurat samme regler og lovverk som oss, betyr ikke det nødvendigvis at arbeidslivet som helhet er veldig annerledes der enn her, for oss generellt arbeidsomme nordmenn. Nesten alle av mine norske venner som flyttet til USA for å studere eller jobbe som unge, dvs. for 30 - 40 år siden, ble boende der for godt. De synes de har det bedre på nesten alle måter der enn her, og har ingen planer om noensinne å flytte tilbake hit. 2
Commander Skrevet 13. oktober 2014 #13 Skrevet 13. oktober 2014 Det lar seg ikke gjøre å gi et godt svar på et slikt spørsmål. USA har 100 ganger så mange innbyggere med stor spredning i etnisitet, spredt over et stort geografisk område, i et stort antall stater med tildels svært ulike lover. I tillegg har ulike virksomheter forskjellige ordninger og goder for å ta vare på sine arbeidstakere. Selv om de ikke har akkurat samme regler og lovverk som oss, betyr ikke det nødvendigvis at arbeidslivet som helhet er veldig annerledes der enn her, for oss generellt arbeidsomme nordmenn. Nesten alle av mine norske venner som flyttet til USA for å studere eller jobbe som unge, dvs. for 30 - 40 år siden, ble boende der for godt. De synes de har det bedre på nesten alle måter der enn her, og har ingen planer om noensinne å flytte tilbake hit. Også min erfaring. Nordmenn med som har et yrke/ faglært. Kan , etter min erfaring, få en langt høyere livstil i USA en i Norge. Men det er det omtrent umulig å fortelle her hjemme. Folk flest har en oppfatning av at enten så er man kjemperik eller så jobber man 100 timer i uka og bor i pappesker og kan ikke oppsøke leger. Og Norge er best i verden på alt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #14 Skrevet 13. oktober 2014 Fint å høre at det også finnes en middelvei i USA også! Av en eller annen grunn så interesserer slike felt som dette, arbeidsforhold o.l. meg , og da spesielt hvordan det praktiseres i andre (i) land. Anonymous poster hash: 464d5...606
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #15 Skrevet 13. oktober 2014 Ble litt nysgjerrig her, da jeg stort sett bare har hørt folk snakke negativt om å bo i USA kontra her hjemme. På hvilke områder (jobb, lønn, gøyale ting vi ikke har her hjemme, dagligliv osv...) kan det være bedre å bo der borte? Anonymous poster hash: 01fac...843
Sofia123 Skrevet 15. oktober 2014 #16 Skrevet 15. oktober 2014 Ble litt nysgjerrig her, da jeg stort sett bare har hørt folk snakke negativt om å bo i USA kontra her hjemme. På hvilke områder (jobb, lønn, gøyale ting vi ikke har her hjemme, dagligliv osv...) kan det være bedre å bo der borte? Anonymous poster hash: 01fac...843 Kommer jo annpå i hvilken stat du bor i, men den individuelle friheten er større. Liker du å ha en mamma som forteller deg hva du skal gjøre, når du skal gjøre det og hva som er farlig for deg, så er jo Norge perfekt, men liker du å bestemme mer selv er jo USA absolutt et sted for deg. Dette går jo selvsagt begge veier, du er mer din lykkes smed der, så havner du på kjøret får du ikke noe hjelp med mindre du har forsikring. All form for ulykker er jo horribelt dyrt der og du kan jo bli saksøkt for å dunke borti noen, så man bør vel ha forsikring på alt som det er mulig å forsikre. Jeg tror mange nordmenn eller mennesker generelt, som har store mål i livet og er villig til å jobbe for det, ønsker å jobbe i USA fordi det er en annen arbeidskultur der og ikke minst fordi janteloven er fraværende. Det er jo et tøft marked, men dersom du lykkes åpnes jo en helt annen verden for deg. I tillegg er det jo gode skatteregler for de rike. Så er det jo det at man kan kjøpe alt og ingenting, det er et samlingspunkt for hele verden - du treffer all slags folk fra alle verdenshjørner, mye som skjer hele tiden, du kan få all slags hjelp på døren, få ting over natten, alt er ikke stengt på søndager og så er det sikkert noen som setter pris på de høye straffene som de har der borte kontra våre. Det kan jo gjøre noe med tryggheten du føler. Noen setter vel også pris på å kunne forsvare seg med våpen. Sikkert mye annet også som jeg ikke kommer på nå, men jeg er definitivt en av de som ønsker å kunne jobbe i USA når jeg er ferdig med utdannelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #17 Skrevet 15. oktober 2014 Det lar seg ikke gjøre å gi et godt svar på et slikt spørsmål. USA har 100 ganger så mange innbyggere med stor spredning i etnisitet, spredt over et stort geografisk område, i et stort antall stater med tildels svært ulike lover. I tillegg har ulike virksomheter forskjellige ordninger og goder for å ta vare på sine arbeidstakere. Selv om de ikke har akkurat samme regler og lovverk som oss, betyr ikke det nødvendigvis at arbeidslivet som helhet er veldig annerledes der enn her, for oss generellt arbeidsomme nordmenn. Nesten alle av mine norske venner som flyttet til USA for å studere eller jobbe som unge, dvs. for 30 - 40 år siden, ble boende der for godt. De synes de har det bedre på nesten alle måter der enn her, og har ingen planer om noensinne å flytte tilbake hit. Det er stor forskjell på USA for 30-40 år siden og i dag. Nå er det for de aller, aller fleste svært vanskelig å få oppholdstillatelse da amerikanerne først og fremst ansetter sine egne borgere. Med mindre man kan dokumentere at arbeidet ikke kan utføres av de lokale (f. eks på grunn av sterk mangel på kompetanse i USA) eller er svært talentfull innen en spesifikk disiplin (type en av en million) så er det tilnærmet umulig å få oppholdstillatelse. At de som flyttet dit for 30-40 år tilbake syntes det er fett nå er jo ikke så rart. Den gangen var konkurransen mildere (selv i USA), det var ikke samme grad av outsourcing/offshoring og mange hadde mulighet til å få seg en god middelklassejobb selv uten høyere utdannelse. Man kunne også klare seg på en inntekt når det gjaldt f. eks boligkjøp. Slike forhold kan man se langt etter i dag. Jeg sier ikke at man ikke kan klare seg veldig bra i USA, jobber man hardt på absolutt alle livets arenaer har man en liten sjanse. Men for de fleste er det i dag tøffere å slå igjennom enn noensinne over there. Anonymous poster hash: 0a472...a62
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #18 Skrevet 15. oktober 2014 Kommer jo annpå i hvilken stat du bor i, men den individuelle friheten er større. Liker du å ha en mamma som forteller deg hva du skal gjøre, når du skal gjøre det og hva som er farlig for deg, så er jo Norge perfekt, men liker du å bestemme mer selv er jo USA absolutt et sted for deg. Dette går jo selvsagt begge veier, du er mer din lykkes smed der, så havner du på kjøret får du ikke noe hjelp med mindre du har forsikring. All form for ulykker er jo horribelt dyrt der og du kan jo bli saksøkt for å dunke borti noen, så man bør vel ha forsikring på alt som det er mulig å forsikre. Jeg tror mange nordmenn eller mennesker generelt, som har store mål i livet og er villig til å jobbe for det, ønsker å jobbe i USA fordi det er en annen arbeidskultur der og ikke minst fordi janteloven er fraværende. Det er jo et tøft marked, men dersom du lykkes åpnes jo en helt annen verden for deg. I tillegg er det jo gode skatteregler for de rike. Så er det jo det at man kan kjøpe alt og ingenting, det er et samlingspunkt for hele verden - du treffer all slags folk fra alle verdenshjørner, mye som skjer hele tiden, du kan få all slags hjelp på døren, få ting over natten, alt er ikke stengt på søndager og så er det sikkert noen som setter pris på de høye straffene som de har der borte kontra våre. Det kan jo gjøre noe med tryggheten du føler. Noen setter vel også pris på å kunne forsvare seg med våpen. Sikkert mye annet også som jeg ikke kommer på nå, men jeg er definitivt en av de som ønsker å kunne jobbe i USA når jeg er ferdig med utdannelsen. Mye det samme som i ethvert vestlig land med andre ord. Ja, USA kan være flott på mange måter, men man har i dag mange av de samme muligheter ellers i Europa - sågar Norge. Jeg forstår heller ikke høyresidens argumenter når dere nevner at man liksom ikke bestemmer selv i Norge - på hvilken måte kan man ikke selv velge hvordan man ønsker å leve livet sitt i Norge? Anonymous poster hash: 0a472...a62 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #19 Skrevet 15. oktober 2014 Også min erfaring. Nordmenn med som har et yrke/ faglært. Kan , etter min erfaring, få en langt høyere livstil i USA en i Norge. Men det er det omtrent umulig å fortelle her hjemme. Folk flest har en oppfatning av at enten så er man kjemperik eller så jobber man 100 timer i uka og bor i pappesker og kan ikke oppsøke leger. Og Norge er best i verden på alt. Nei, mange av oss har ikke en så svart-hvitt oppfatning. Derimot vet vi at det er beinhardt å få seg jobb i USA når jobben kan utføres av lokale. Med mindre du er utdannet i et yrke det er behov for og som det ikke finnes noen særlige ledige av i USA så er det vanskelig å få seg jobb. Anonymous poster hash: 0a472...a62
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #20 Skrevet 15. oktober 2014 Mye det samme som i ethvert vestlig land med andre ord. Ja, USA kan være flott på mange måter, men man har i dag mange av de samme muligheter ellers i Europa - sågar Norge. Jeg forstår heller ikke høyresidens argumenter når dere nevner at man liksom ikke bestemmer selv i Norge - på hvilken måte kan man ikke selv velge hvordan man ønsker å leve livet sitt i Norge? Anonymous poster hash: 0a472...a62 Vel. Det er i all hovedsak fordi den norske staten bruker avgiftsystemet til å styre valgene man har mulighet til å ta. Vurderer man familiens transportbehov til å være en Tahoe. God plass, sikker, bra hengervekt og komfortabel så sier staten 1.400.000.- bare å kjøpe. Så ja man har et valg. Forbudene har falt (sånn nesten) etterhvert som f.eks skateboard, ATV, snøskuter, segway men den norske stat oppfører seg som formyndere i langt større grad. Hvilken andre land i verden har hestekreft avgift?? Som gjør at vi har en undermotorsiert bilpark og hvorfor har vi egentlig det?? Anonymous poster hash: dc6c1...8d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå