Gå til innhold

Hvilken farge på gulvlister?

Gjest anonym

Hvilken farge er penest på gulvlister?  

1. 1. Hvilken farge er penest på gulvlister?

• Helt hvitt
      4
    • Hvitt med noe farge i
      1
    • En helt annen farge
      3

Anbefalte innlegg

Gjest Lista

Jeg skal til å male lister langs gulv. Jeg har liksom alltid tenkt at disse ikke skal være annet enn hvite...

Men kan det bli litt for hvitt? Jeg har lyyyyys beige vegger.

Bør jeg velge hvitt med noe farge i? For at det skal bli litt mykere?

På forhånd takk for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er penest når listene er litt mørkere enn veggen jeg (med mindre veggen er skikkelig mørk). Derfor ville jeg valgt en litt mørkere beige hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Jeg synes du skal velge helt hvitt. Men mindre du har store rom, kan du velge en mørkere farge. Men jeg synes hvitt er penest uansett. Med mørkere lister enn veggen, vil du dele opp rommet - og det kan da virke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Vi har gulvlister i eik, og det er faktisk kjempefint. Veggfargen er ganske mørk grå/brun/lilla-aktig, og hvitt hadde ikke passet. Mørke lister hadde heller ikke blitt fint, siden gulvet er i helt lyst lønnetre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lista

Hei!

Trelister er uaktuelt. Det tror jeg også å male listene mørkere enn veggene er. For meg blir det litt ...vet ikke...harry?

Det blir nok hvit som blir aktuelt, men Lady-M, mener du helt kritt hvite, eller noe farge i hvitmalingen slik at det ikke blir for blendende hvitt?

Kan jo føye til at det er relativt stor stue/kjøkken det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Synes det er penest når listene er litt mørkere enn veggen jeg (med mindre veggen er skikkelig mørk). Derfor ville jeg valgt en litt mørkere beige hvis jeg var deg.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hvordan er gulvet da? Hvis gulvet er eik er det veldig pent med lister i eik. Da blir det mer helhet. Det et tidløst, ikke harry....synes jeg. Ellers synes jeg det er pent med hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes listene skal gå etter gulvet, ikke etter veggen. Vi har bøkeparkett på gulvet og listene er da selvsagt også av bøk, hvite lister synes jeg ikke så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M
Det blir nok hvit som blir aktuelt' date=' men [b']Lady-M, mener du helt kritt hvite, eller noe farge i hvitmalingen slik at det ikke blir for blendende hvitt?

Kan jo føye til at det er relativt stor stue/kjøkken det er snakk om.

Jeg synes helt hvitt er pent. Evt. kan man velge eggeskallhvitt, den er ikke riktig så kritthvit. Jeg har hvite vegger og hvite lister og det er ikke blendende. Får alltid skryt over hvor lyst og lett det er i stua mi.

Hvis man følger fargen på gulvet, vil gulvet forlenges og veggene virker kortere. Følger man fargen på veggen, virker det høyere under taket. Det er smak og behag, men jeg synes rommet blir mer åpnet med "lengre" vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Hvis du har eikeparkett så er det absolutt finest med eikelister - taklistene bør males likt taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M
Hvis du har eikeparkett så er det absolutt finest med eikelister - taklistene bør males likt taket.

Det kan jeg være enig i. Men ordentlige tregulv, er det fint med like lister så lenge taket og taklister har samme farge. Slik har vi det i to av soverommene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Vi har hvite lister her vi bor nå, det "kom sånn" (vi bare leier, og har besked om å ikke male) og jeg synes det er litt snålt jeg.... Ser litt rart ut rett og slett, i mine øune.

For jeg er oppvokst med det "harry" jeg da, trelister. Disse hvitmalte listene ser i mine øyne ut som om de stammer fra et par generasjoner før min tid, så jeg trodde ikke folk laget det slik...

Så feil kan man ta,

Jeg ville helt klart ikke malt dem lyse i det hele tatt, ikke malt dem i det hele tatt, men siden det ikke er et alternativ for deg.... nei, jeg ville ikke malt dem kritthvite i alle fall, men det faktum at du vil male dem hvite tilsier at din smak er totalt motsatt av min, så da vil du sikkert male dem hvite du :)

Gjør det du selv har lyst til. Smaken er som baken, den er delt... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke hatt hvite gulvlister, ok til taklister. Vi har eikeparkett og eikelister, og i taket har vi lister som er malt i samme farve som dørkarmene, som er i en mørkere tone enn veggfarven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se så mange ulike meninger! Jeg er nok preget av at jeg bor i et gammelt hus, men det betyr ihvertfall at her er det uaktuelt med noe annet enn profilerte, hvitmalte gulvlister! Alt listverk i huset er hvitt, det skaper helhet og sammenheng. Lister i mørkere farger forbinder jeg med radikale 70-talls hus, og eikelister el.l er kjedelig. Sånn er det bare :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M
Artig å se så mange ulike meninger! Jeg er nok preget av at jeg bor i et gammelt hus' date=' men det betyr ihvertfall at her er det uaktuelt med noe annet enn profilerte, hvitmalte gulvlister! Alt listverk i huset er hvitt, det skaper helhet og sammenheng. Lister i mørkere farger forbinder jeg med radikale 70-talls hus, og eikelister el.l er kjedelig. Sånn er det bare :ler:[/quote']

Hehe.. er enig i det. Jeg klør i fingrene når jeg ser trelister, spesielt rundt dør og vinduskarmer. Når jeg er hos folk som har det, tenker jeg at jeg maler de. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Malama

Når jeg titter etter ser jeg at vi har mørke lister (beiest eller oljet mørke, men vi ser treet i dem altså) rundt vinduene, helt eksakt samme farge som vinduskarmene generelt.

Det synes jeg er helt greit. Langs gulvet og rundt dørene er det profilerte, digre helt hvitmalte lister, som jeg altså synes ser litt rart ut, spesielt siden gulvet er alt annet enn bent, så det er store spriker under det. Det er på stuene. På andre rom er det også hvitmalte lister, men enkle lister, ikke de svære, profilert. Like dumt med de skjeve gulvene der da. Og i taket? Nei, der er det ikke liter. Det er malt ei (neeeeeesten helt rett) stripe helt æverst på veggen, i hvitt....

Jepp... noen som kan tippe at jeg ser frem til å bo en plass der jeg kan ordne ting som jeg vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...