Gå til innhold

Oppskrift på en sunn sjokoladekake?

Smores

Anbefalte innlegg

Er det noen som har oppskrift på en relativt sunn og enkel sjokoladekake? :-) Har gått til innkjøp av sukrin og sukrinmelis, som jeg tenkte å bruke til baking. Har googlet oppskrifter, men får oppskriftene jeg finner krever en hel haug til med sukkerfrie produkter, føler det blir unødvendig å bruke masse penger på fem forskjellige produkter når jeg har det viktigste (sukrin). Alle oppskrifter tas imot med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo ikke svaret du ønsket, men jeg pleier å bruke vanlig sukker, MEN jeg halverer sukkermengden i de fleste oppskrifter. Det fungerer bra for meg, også fordi jeg synes de fleste kaker smaker bedre med halv sukkermengde. Kunstig fremstilt sukker er ikke sunt, bare annerledes. Det er f.eks. påvist at kunstig fremstilt sukker driver frem, ikke motvirker, diabetes II (i tillegg til potensiell kreftfare).

Den eneste måten for å bruke søtstoff på en sunnere måte er å redusere mengden (og spise mindre porsjoner), ikke skifte ut sukker med alternativer.

Anonymous poster hash: 7b274...0fd
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke svaret du ønsket, men jeg pleier å bruke vanlig sukker, MEN jeg halverer sukkermengden i de fleste oppskrifter. Det fungerer bra for meg, også fordi jeg synes de fleste kaker smaker bedre med halv sukkermengde. Kunstig fremstilt sukker er ikke sunt, bare annerledes. Det er f.eks. påvist at kunstig fremstilt sukker driver frem, ikke motvirker, diabetes II (i tillegg til potensiell kreftfare).

Den eneste måten for å bruke søtstoff på en sunnere måte er å redusere mengden (og spise mindre porsjoner), ikke skifte ut sukker med alternativer.

Signerer denne. Det er ikke noe som er sunnere ved å bruke sukrin. Hvis man føler man må ty til kunstig sukker for å få maten søt nok, så er det søtbehovet som er problemet. Det beste er å gradvis venne seg til å bruke mindre sukker. Sukker kan også erstattes av naturlige søtningsmidler som honning og agavesirup. Enkelte kryddere gjør også at maten virker søtere, for eksempel kanel og vanilje.

Jeg bakte nylig Jamie Olivers brownies med rødbeter og brukte 72% sjokolade og 2/3 av sukkeret og hadde i vanilje i tillegg. Bruker du sjokolade med mindre kakaoinnhold bruker du naturligvis automatisk mer sukker.

Anonymous poster hash: 82820...de5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Er du grei og legger ut kilde og lenke på de opplysningene?

På forhånd takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke tid til å finne alle kildene som har vært presentert opp igjennom årene, noe som vel er forståelig siden deltagelse på KG er ubetalt og frivillig. Men fremst i minnet ligger en studie ledet av Dr. Elinav ved Weizmann Institute. Når det gjelder kreftfaren bruker jo industrien mer enn nok energi på å tilbakevise dette, så man kan vel si at det er omstridt. Derfor "potensiell".

Etter at jeg halverte nærmest konsekvent bruken av sukker i kaker, og nærmest aldri kjøper søtsaker i butikk/bakeri, og aldri spiser kunstig søtningsstoff i det hele tatt, har jeg lagt merke til at andre smaker kommer frem som tiltaler meg mer. Jeg reagerer nå raskt på smaker som er for søte, fordi det fortrenger de smakene ganen min setter pris på.

Det er jo også et tankekors at mange mennesker i det moderne samfunnet foretrekker smaken av det industrielt fremstilte og helt unaturlige vanilin fremfor ekte og naturlig vanilje. Hvorfor skal vi venne oss til smaker som er industrielt fremstilt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere skal komme med uttalelser om søtningsmidler burde dere begynne med å sette dere inn i hvilke typer som finnes. Det finnes da ingen studier som viser at sukrin (erytritol) er kreftfremkallende eller gir diabetes 2. Det er ikke en gang kjemisk fremstilt.

Ts; jeg ville ha fulgt en normal oppskrift men byttet ut sukkeret helt eller delvis med sukrin. Problemet med sukrin er at det fort gir en kjølig mentol-smak som stikker seg veldig ut. Smaksmessig er sukrin egentlig temmelig oppskrytt. Hvis du da i tillegg bruker ren kakaosjokolade og eventuelt rødbeter eller dadler i kaka blir den tilnærmet sunn. Du kan jo google frem noen fitness-blogger. Der pleier de å skrive en del oppskrifter på sunne kaker og godterier. Men da bør du investere i proteinpulver og kakaonibs for det bruker de omtrent i alt.

Det beste er å spise kake sjeldnere og trø til med ekte vare, men det var vel ikke det svaret du var ute etter ;)

Anonymous poster hash: 53de1...e1b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erytritol, ja. Joda. Fermentert glukose. Å ja, det er sant, jeg har jo ikke satt meg inn i hva som finnes, jeg. :glare:

Den potensielle effekten av sukkererstatninger kan omfatte f.eks. "umettet" søtbehov eller økt inntak målt i mengde av søt mat og annen mat. Forskning på mus viser at mus som ble gitt drikke med andre søtstoffer enn sukker faktisk gikk opp i vekt fordi det samlede kalorinntaket økte. En forklaring kan være at f.eks. erytritol og øvrige sukker-alkoholer fordøyes annerledes, og etterlater et utilfredsstilt behov for sukker eller næring.

Det er også mulig at sukkeralkoholer må forbrukes i en større mengde for å oppleves like søtt som sukker. Større inntak sier du? Det høres jo sunt ut?

Kroppen og ganen venner seg til smaker. Spis mye søtt, og du er vant til at ting skal være søte for å smake godt. Konklusjonen må jo bli at en først og fremst må venne seg av meg smaken av sukker, og venne seg til å smake andre råvarer. Nå er jeg fra naturens side slik anlagt at jeg frastøter meg for søte smaker uansett, men det er også en vanesak.

Til de som mener at ingen kake er sunn, det er jeg uenig i. En hjemmelaget kake, med et bevisst forhold til ingrediensene, uten konserveringsmiddel og kunstige smaksforsterkere, med redusert sukkerinnhold og i moderate porsjoner er helt sunt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal komme med uttalelser om søtningsmidler burde dere begynne med å sette dere inn i hvilke typer som finnes. Det finnes da ingen studier som viser at sukrin (erytritol) er kreftfremkallende eller gir diabetes 2. Det er ikke en gang kjemisk fremstilt.

Det beste er å spise kake sjeldnere og trø til med ekte vare, men det var vel ikke det svaret du var ute etter ;)

Anonymous poster hash: 53de1...e1b

Det siste: Absolutt!

Det første: Selvsagt er det kjemisk fremstilt, og også kunstig fremstilt. Sukrin plukker man ikke akkurat fra busker. Det betyr imidlertid ikke at det ikke forekommer naturlig.

Denne gjør relativt greit rede for farene ved bruk av sukkererstatninger.

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_162583.pdf

Og som kjent er det behovet for søtt som er problemet, hvilket ikke løses ved å bruke store mengder sukkererstatninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer da ann på hvilket søtningsstoff det er snakk om! Ja, aspartam, som er et kunstig fremstilt søtningsmiddel har potensiell kreftfare, men her spør TS om sukrin. Sukrin er et naturlig søtningsstoff, og det er ikke usunt å spise sukrin, det er tvert imot mye mye bedre enn både sukker og andre KUNSTIGE søtningsmiddel.

Here we go again. Sukrin er et naturlig søtningsmiddel som er kunstig fremstilt - ingen har vel hevdet noe annet her. Nitrogen finnes også naturlig i kroppen, men det betyr ikke at det ikke er farlig å utsettes for for mye.

Sukrin tas ikke opp i fordøyelsessystemet og utgjør sånn sett en ekstra belastning på kroppen. I tillegg er problemet nøyaktig det samme: Sukkererstatninger smaker mindre søtt, noe som gjør at man pøser på med mer. Vinninga går ikke bare opp i spinninga, det sier seg selv at det ikke er sunt å dytte i seg store mengder sukkererstatninger, og ikke sukker heller for den del. Problemet med stort behov for søtt blir kun forverret.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde, takk.

Anonymous poster hash: edd6b...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det ts spørr om... jeg har laget mange av kakene til Linda Stuhaug med stor suksess. Hun bruker mye sukrin i maten. Bare google navnet hennes så kommer du til bloggen. Anbefaler den sukkerfrie browniesen med innbakt glasur på det sterkeste (men ikke med peanøttmel, ble for mye nøttesmak for min del). Eplekaken hennes er også sykt god!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du bør la være å spise kake om det ikke er nok å lage en med mindre sukker. Ta et eple!

Anonymous poster hash: 6680a...d45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...