Gå til innhold

Hvordan lære å like grønnsaker?

Anbefalte innlegg

Gjest earlgrey
Skrevet

Hei! Jeg sliter så fælt med å få i meg grønnsaker! Eneste jeg liker er rå gulrot, så kan jeg spise salat med agurk, cherrytomat og mais.

Hvis jeg skal spise for eksempel brokkoli må jeg nærmest holde meg for nesa...

Noen tips for å få ned grønnsaker??;p

Har nok allverdens mangelsykdommer da jeg aldri har spist noe særlig med grønt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag maten selv, tilbered maten riktig og rett og slett øv deg på å like smakene. Det har i hvert fall fungert for meg som hadde store problemer med grønnsaker som barn/ungdom.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo flere grønnsaker enn brokkoli da. Du må ikke spise alle grønnsaker. Husk at folk rundt omkring i verden har overlevd fint uten å spise brokkoli da den ikke vokser vilt over alt.

Du spiser jo salat. Og det finnes jo ørten varianter salat du kan variere mellom. Samt urter og blomster. I tillegg finnes jo det mange forskjellige planter i agurkfamilien som du kan prøve. Bl.a. squash.

Paprikaer finnes i et stort antall varianter fra milde røde, grønne og gule til litt sterke, og helt til de som er så absurd sterke at de etser gjennom tallerkenen før du får spist dem.

Liker du heller ingen rotknoller, eller andre røtter som kan minne om gulrot (pastinakk, persillerot, osv)?

• Liker 2
Gjest earlgrey
Skrevet

Hadde fint kunnet droppet brokkoli når jeg lager mat selv, men et problem er at hele norge av en eller annen grunn alltid serverer brokkoli i middagsselskap...? Hva er greia? XD

Føler meg så matkresen når jeg er invitert på middag hvis jeg sier at jeg ikke liker grønnsaker og saus, og de fleste typer fisk, så ender opp med at jeg spiser det uansett :P

Liker rotgrønnsaker i små mengder, og veldig finhakket :)

Gjest Runforit
Skrevet

Om du sliter med diverse grønnsaker så er det et godt tips å kjøre det i blender og så tilsette det i f.eks potetmos/saus etc. Sånn man lurer barn da de ikke merker det når det er blandet inn i annen mat :P

Gjest earlgrey
Skrevet

Jaa, sånn som han rema-mannen ordner, det er faktisk godt med kålstuing med salt og pepper!

Men brokkoli i blender, blir ikke det bare grønt gugge? :)

Gjest Runforit
Skrevet

Jaa, sånn som han rema-mannen ordner, det er faktisk godt med kålstuing med salt og pepper!

Men brokkoli i blender, blir ikke det bare grønt gugge? :)

Ikke om du mikser det med f.eks søtpotet, sellerirot, gulerøtter, potet etc. Da blir det en eller annen mos med brokkoli i :)

Skrevet

Blomkålmos eller brokkoli og blomkålsmos kan du lage. Kok, mos og tilsett litt melk, salt og krydder. :)

Er ikke sånn veldig glad i grønnsaker heller, men det går greit :P guacamole er jo også bra, da får du jo tomat og avocado..bare du lager det selv, vel og merke. :)

Skrevet

Prøv å sette ned tiden når du koker grønnsakene, gjerne med en halv te-skje natron i kokevannet. Jeg begynte å like grønne bønner den dagen jeg kokte dem selv. Akkurat passe møre og passe sprø. Smaken ble en heeeeelt annen en med ihjel kokte (gusje)grønne bønner. Det samme gjelder for brokkoli og gulrøtter. Du kan også prøve med romanesco, som har mildere smak en brokkoli og blomkål ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...