Dru Skrevet 15. juli 2004 #1 Skrevet 15. juli 2004 Endelig kan jeg motsi folk når de påstår at lightbrus påfører meg hjerneskader :-) Sjekk denne artikkelen.
minniepus Skrevet 15. juli 2004 #2 Skrevet 15. juli 2004 Men jeg trodde søtstoffene skapte sultfølelse = man spiser mer. Stemmer ikke dette heller?
Rapitap Skrevet 15. juli 2004 #3 Skrevet 15. juli 2004 Ja, det var en grei agurk nyhet for tørste lightbrusdrikkere.
Sarabi Skrevet 15. juli 2004 #4 Skrevet 15. juli 2004 Jeg fikk moralpreken fra ei venninde for et par uker siden fordi jeg drikker cola light... Hun sa at læreren hennes hadde sagt at hvis man kunne møtt de tilsetningsstoffene i light brusen i skogen, skulle man løpt alt man klarte andre veien. Stoffene lagres visst i kroppen og forsvinner aldri... Jeg drikker fortsatt light brus jeg... :-)
Gjest 1111 Skrevet 15. juli 2004 #5 Skrevet 15. juli 2004 Men jeg trodde søtstoffene skapte sultfølelse = man spiser mer. Stemmer ikke dette heller? Hos noen gjør det det, hos andre ikke. så er det opp til deg selv om du spiser eller ikke når du vet at sult-følelsen er falsk.
Dru Skrevet 15. juli 2004 Forfatter #6 Skrevet 15. juli 2004 Men det var vel heller ikke sult-følelsen som var problemet, det blir jo en helt annen diskusjon. I alle år har jeg hørt folk si at lightbrus inneholder kreftfremkallende stoffer som "aktiveres" når brusen blir kjølt ned etter å ha stått på lager. For ikke å snakke om alle hjerneskadene den forårsaket... Men drikker man like mye brus som gjennomsnittet, dvs 0,33 liter pr dag, så er det nok mye bedre å drikke light. Men aller best å drikke masse vann, selvsagt. (Sier jeg, som har tilgang på gratis brus hver dag...) Jaja, om det nå skulle være så farlig, så røyker jeg også. Dø skal man uansett.
Ella Skrevet 15. juli 2004 #7 Skrevet 15. juli 2004 Men jeg trodde søtstoffene skapte sultfølelse = man spiser mer. Stemmer ikke dette heller? Dette har jeg nylig lest i et vitenskapelig tidsskrift. Må bare legge til at jeg ikke kan fordra brus! Usj... Finnes det en mer "uintelligent" drikk? Hilsen nesevis Ella
Malou Skrevet 15. juli 2004 #8 Skrevet 15. juli 2004 Du kan ikke fordra brus fordi det er uintelligent Ella? Tillat meg da å spørre, hva slags drikke er intelligent og drikkes av de hippe og moderne? Tilbake til det tråden egentlig dreier seg om. Jeg synes det har vært utrolig mye udokmentert skremselspropaganda ute og gått angående light brus. Jennifer
Arkana Skrevet 15. juli 2004 #9 Skrevet 15. juli 2004 Tja, jeg ville ikke drukket lettbrus hver dag jeg da, uansett. Det stod i artikkelen at det var trygt "ved vanlig inntak av brus" og å drikke en flaske hver dag kan ikke kalles vanlig.
Cajsa Skrevet 15. juli 2004 #10 Skrevet 15. juli 2004 Lettbrus inneholder det kunstige søtningsstoffet aspartam, som mistenkes å være kreftfremkallende. :-? I tillegg ble det jo akkurat publisert en forskningsrapport om at lettbrus gjør at du spiser mer. Drikker selv lettbrus, men prøver å begrense meg. Ville kanskje anbefalt dere å gjøre det også.
Malou Skrevet 15. juli 2004 #11 Skrevet 15. juli 2004 Det stod i artikkelen at det var trygt "ved vanlig inntak av brus" og å drikke en flaske hver dag kan ikke kalles vanlig. Nåja, jeg tror dette er ganske vanlig for ganske mange mennesker, meg selv inkludert. Men jeg er også godt klar over at jeg personlig har et for høyt forbruk av Cola light. Jennifer
Plonk Skrevet 22. juli 2004 #15 Skrevet 22. juli 2004 Må si jeg ble noe forbauset over at en direktør i et departement kan gå ut i pressen med en så lettvint konklusjon på et så komplisert spørsmål. Mattilsynet rykket jo også ut like etter og advarte mot å gi lettbrus til barn under 3 år. Aspartam er det vanligste søtningstoffet i lettbrus, og det er skummelt å få i seg i store mengder. Mange forskere mener at det er en sammenheng mellom inntak av aspartam og hjernekreft, men som kjent tar det lang tid å få verifisert denne typen resultater, samtidig som industrien og myndighetene (i dette tilfellet EU) ikke fører noen føre-var-politikk. For meg betyr denne usikkerheten at det er bedre å drikke for lite lettbrus enn for mye. Noen lettbruser inneholder sakkarin. Dem skal dere holde unna, jenter, og andre varer med sakkarin også. Sakkarin er det søtningstoffet der skadevirkningene er grundigst dokumentert, og det er bare press fra industrien og de multinasjonale selskapene som har gjort at det fortsatt er tillatt. Selv EU har innrømmet at stoffet er farlig, men har likevel ikke forbudt det. Kilde: E-nummer i maten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå