Gå til innhold

Kan jeg bytte dusjsette selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg bytte dusjsett selv og hvordan gjør jeg det? Skrur jeg av alt fra veggen? Eller er det kun deler av stengene? Må jeg ha skiftenøkkel for å skru av stanga fra blandebatteriet?

Jeg må bytte ettersom dusjen min lekker fra dusjhodene :/

Anonymous poster hash: 873bb...9a8
Skrevet

Har sett utallige festemåter, så dette kan vi ikke svare på uten et godt foto av det du har og det du skal ha.

Gladnyheten er at hvis det lekker mellom slange og skaftet på dusjen er det enten å teite "mutteren" eller skifte gummipakning. Samme med andre enden av slangen. Om det er selve dusjmunnstykket som lekker, kan det hende at det nye passer i holderen til det gamle. Den skal passe på slangen. I noen tilfeller kan den gamle stanga brukes. En skrur løs oppe, skyver av holderen, og smetter nedpå den nye.

Skrevet

Ettersom det lekker fra dusjhodet, så trenger du vel bare skifte dusjhode og slange? Det er lett å gjøre (har skiftet to gg i det siste pga lekkasje) og det er som regel standard størrelse på selve skruehode til blandebatteriet. Du trenger en god skiftenøkkel!

Skrevet

Kan jeg bytte dusjsett selv og hvordan gjør jeg det? Skrur jeg av alt fra veggen? Eller er det kun deler av stengene? Må jeg ha skiftenøkkel for å skru av stanga fra blandebatteriet? Jeg må bytte ettersom dusjen min lekker fra dusjhodene :/ Anonymous poster hash: 873bb...9a8

Skal du skru noe ned fra veggen så bør du vite hva du skrur på. Og du, ta og steng hovedstoppekrana før du begynner å gå rørleggerne i næringa.

Snakker du bare om slqngen mellom blandebatteriet og dusjhodet, så bør du ha en rørtang eller skiftenøkkel for å få dette tett, men uten å bruke for mye krefter når du skrur. Ha og en tynn klut mellom verktøyet og det du skrur på for å unngå å sette merker.

Å skru på blandebatteriet der det er festa til veggen tror jeg du skal overlate til proffene. Får du vannlekkasje får du ingen forsikringsdekning.

Anonymous poster hash: ad210...53e

Skrevet

I Norge er det standard str på slangen. DVD at dusjhodene også skal kunne skiftes enkeltvis. Prøv i første omgang med ny pakning om det lekker i overgangen. Pakningene koster rundt 30,- for 2 stk. Om ikke selges også dusjhoder løst.

Nå om dagen er det vanlig med justerbare fester på stangen. Da kan man bruke eksisterende skruehull uten å måtte borre. De fleste vet ikke hva som er på baksiden av flisa lengre :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...