Gå til innhold

Er det bare jeg som reagerer på slik reklame?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gilde har en reklame på VG for Eat Kebab og Gyros.

Det står:

* Enkelt

*Ordentlig mat
* For menn

Hvorfor står det "for menn"? Jeg er dame og jeg syns det er godt. Er det sånn at det skal være en sånn "maskulin mat"? For det første så syns jeg som kvinne at det at det står "for menn" er litt rart. Betyr for menn, laget for menn og ikke kvinner? Jeg vet jo at de vil at ALLE skal kjøpe det, men de sikter jo til mannfolka. Og for alle menn der ute så syns jeg det ligger på det presset at "menn" skal spise en type mat for skikkelig "menn". Nesten sånn at "denne biffen er for skikkelig mannfolk! Grrr!"

Jeg syns å blande kjønn inn i det blir for dumt. Teit reklame. Lite å irritere seg over, men jeg bare himler med øynene når jeg ser reklamen.

Anonymous poster hash: e078f...fa7
  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er sikkert laget fordi menn skal føle at de får ha grisematen med kjøtt i fred. Litt sånn gutteklubben som slår seg på brystet og hiver i seg en saftig kebab etterfulgt av en enda saftigere rap. Alt handler om image og "rette følelsen" og Gilde ønsker vel kanskje å rette dette produktet mest mot menn. Sånn er det med de fleste produktene her i verden; de rettes inn mot kvinner, menn, familiefolk, single, rike, arbeiderklasse osv.

Du kan jo alltids sende en mail til Gilde og klage. Kanskje du til og med får en gratis porsjon eller to :)

Anonymous poster hash: a86da...240
  • Liker 1
Gjest lipgloss
Skrevet

Gilde har en reklame på VG for Eat Kebab og Gyros.Det står: * Enkelt*Ordentlig mat* For menn Hvorfor står det "for menn"? Jeg er dame og jeg syns det er godt. Er det sånn at det skal være en sånn "maskulin mat"? For det første så syns jeg som kvinne at det at det står "for menn" er litt rart. Betyr for menn, laget for menn og ikke kvinner? Jeg vet jo at de vil at ALLE skal kjøpe det, men de sikter jo til mannfolka. Og for alle menn der ute så syns jeg det ligger på det presset at "menn" skal spise en type mat for skikkelig "menn". Nesten sånn at "denne biffen er for skikkelig mannfolk! Grrr!"Jeg syns å blande kjønn inn i det blir for dumt. Teit reklame. Lite å irritere seg over, men jeg bare himler med øynene når jeg ser reklamen. Anonymous poster hash: e078f...fa7

Helt enig,tåpelig og umoderne

Skrevet

De prøver vel å selge på at det er lettvint. Generelt en dårlig reklame. Men jeg har prøvd de der pakkene, og gøsjameg, jeg lager uendelig mye bedre selv! Speaking of, der rulla den akkurat over TV'n :P

Anonymous poster hash: 899c7...c83
Skrevet

Også lurer man på hvorfor det popper om tråder om at "menn som drikker te/kaffe-latte" ikke er menn"... :fnise:

• Liker 2
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Nei, vi feminister reagerer på sånt, til stor irritasjon for alle "slapp av litt 'a, det er bare media"-mennesker.

Jeg er drittlei av mannemann-stereotypier i reklame, TV-serier, filmer, barnebøker, manneblader osv.

Det er flere av oss da, Nordea måtte roe ned den retarderte "gutter er gutter"-reklamekampanjen sin fordi det var flere, inkludert menn, som syntes den var tåpelig. Det er et av bankkortene deres som har en egen twitterkonto hvor kortet liksom poster bilder fra gutteturen det er på, som selvsagt foregår på horehus og i kløfta til kvinnfolk og slikt. Typisk gutter, azz.

Menn fremstilles veldig ofte som neandertalere som bare tenker på pizza eller rovdyr som bare tenker på sex i reklamer og mye annen media. I Norge er det nok en del som responderer negativt på den fremstillingen. Jeg vet at Coke Zero, Burger King og andre merker kjører mer "über-maskuline" reklamer i f.eks. Australia og USA enn i Norge, fordi vi her til lands er hakket mindre solgt på denne Mannemann-kjønnsrollen og synes det blir latterlig når det blir for mye.

• Liker 8
Skrevet

De prøver vel å selge på at det er lettvint. Generelt en dårlig reklame. Men jeg har prøvd de der pakkene, og gøsjameg, jeg lager uendelig mye bedre selv! Speaking of, der rulla den akkurat over TV'n :P

Anonymous poster hash: 899c7...c83

Oppskrift? :P Syns Gyros er veldig godt jeg... :)

Hvis jeg hadde vært en mann sa hadde jeg tenkt noe mer sånn "Gi faen i hva jeg skal og ikke skal spise!" Men det er jo sant hvor begge kjønn. Jeg har en kompis som liker salat og vann når vi går ut og spiser, og jeg vil ha bacon cheese burger med vanlig cola å drikke. Det er altså ost og BACON og ja Cola med sukker takk!

De prøver ALLTID å servere min mat til han. Fordi menn skal spise burger og kvinner skal spise salat... :glare:

Anonymous poster hash: e078f...fa7

• Liker 2
Skrevet

Det er fordi reklamebransjen insisterer på å segmentere kundegruppen og tilrettelegge reklamene.

Og fordi folk faktisk responderer på slikt.

Anonymous poster hash: 97dfc...a1f
Skrevet

Helt enig,tåpelig og umoderne

Kvinner hjelper nå til med å opprettholde og til dels skape denne stereotypen, da det rent faktisk er mest kvinner som sverger til vegetarisk kosthold.

Gilde retter bare inn reklamen mot den gruppen mennesker som spiser mest kjøtt - menn. Å spisse reklamen for å nå den gruppen man vil nå er ikke noe nytt.

Anonymous poster hash: 6818d...ea0

Skrevet

Reklame er generelt noe forbannet dritt , men ofte retter den seg til de som er potensielle forbrukere av produktet. Jeg ser nesten aldri reklame lengre, det skader hjernen!

Denne du nevner som fokuserer på MENN får nå en solid ekstraeffekt ved at noen henger seg opp i det kjønnsmessige.

Vi menn må tåle mye reklame rettet imot kvinner , enormt mye. Hvorfor tåler ikke dere noe som er rettet mot menn?

Skrevet

De som har laget reklamen har nok klippet den samt prøvd å selge den til det de mener er produktets største kunde. Om de mener å kunne tjene mer på å si "for menn" så betyr det ikke noe mer enn det.

Litt sånn typisk grill reklamer, som jo også ofte handler om "Reall biff, for reall menn".

Kvinner har da sine varianter av reklamer også som nødvendigvis ikke trenger være til kun kvinner.

Også har vi reklamer som retter seg mot familier, selv om folk som ikke har sin egen familie liker produktet

osv.

Hvorfor noen så absolutt skal ta dette personlig er dog litt merkelig syns jeg. Det er en reklame.

Skrevet

Har ikke sett akkurat den reklamen, men irriterte meg grønn for noen år siden da det var manne-reklame for Big One og dame-reklame for Mia-pizza (tror det var det den het). Også de idiotiske manne-reklamene for cola zero som gikk før, sukk! Det er bra teit at de måtte lage en egen sukkerfri cola som kunne appellere til menn fordi cola light var for damete. Geeez...

Anonymous poster hash: 63160...e82

• Liker 1
Skrevet

Dette er et eksempel på dårlig markedsføring. Greit nok at man sikter seg inn på ulike kundegrupper, men om varen ikke er tamponger eller herreparfyme (eller andre varer som alle forstår selges til det ene kjønnet), er det ekskluderende å rette seg mot ett kjønn. Det er heller ikke særlig smart. Cola Zero og Firkløver (ja faktisk!) ble rettet mot menn da det ble lansert, men selskapene var ikke så dumme at de skrev "for menn" i markedsføringen. Dette blir gjort mye mer indirekte. Hvorfor? For å selge mer. Både kvinner og menn spiser jo Firkløver og drikker Cola Zero. Er forresten kvinne som liker kebab!

Anonymous poster hash: 56018...021

• Liker 2
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Reklame er generelt noe forbannet dritt , men ofte retter den seg til de som er potensielle forbrukere av produktet. Jeg ser nesten aldri reklame lengre, det skader hjernen!

Denne du nevner som fokuserer på MENN får nå en solid ekstraeffekt ved at noen henger seg opp i det kjønnsmessige.

Vi menn må tåle mye reklame rettet imot kvinner , enormt mye. Hvorfor tåler ikke dere noe som er rettet mot menn?

De som har laget reklamen har nok klippet den samt prøvd å selge den til det de mener er produktets største kunde. Om de mener å kunne tjene mer på å si "for menn" så betyr det ikke noe mer enn det.

Litt sånn typisk grill reklamer, som jo også ofte handler om "Reall biff, for reall menn".

Kvinner har da sine varianter av reklamer også som nødvendigvis ikke trenger være til kun kvinner.

Også har vi reklamer som retter seg mot familier, selv om folk som ikke har sin egen familie liker produktet

osv.

Hvorfor noen så absolutt skal ta dette personlig er dog litt merkelig syns jeg. Det er en reklame.

Wow.. dere har virkelig misset poenget :klaske:

• Liker 3
Gjest brutal_mann
Skrevet

Den er likke teit som Rema1000 sin med han skespilleren jeg ikke husker navnet på som skal være übermacho kåvvbåi i Argentina med grillmat og greier. Sorry rema, men ekte mannfolk går for kvalitet og handler hos slakteren. Ekte mannfolk gjør ting skikkelig og ikke slarvete som en eldre tenåring nettopp hjemme fra harryhandel.

Skrevet

Wow.. dere har virkelig misset poenget :klaske:

Forklar.

Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Forklar.

Poenget er at vi er lei av reklamer som skal fortelle oss hva ekte menn og ekte damer skal gjøre. Det er med å sementere kjønnsroller, lage regler for hvordan gutter og jenter skal være. TS skriver det jo rett ut, hun irriterer seg over at det legger på det presset at "menn" skal spise en type mat for skikkelig "menn".
Nå svarer du sikkert at det driter du i, og du bryr deg ikke om reklame og blir ikke påvirket av noe som helst. Vel, dessverre er du og alle vi andre påvirket av det som skjer rundt oss, inkludert media. Media er ikke bare et rent produkt av vår kultur uten noen påvirkningskraft. Dustete sitcoms med dustete fedre er med på å forsterke vårt inntrykk av at menn er litt dustete og mer uegnet som omsorgspersoner enn kvinner.
Jeg skjønner segmentering, jeg jobber jo ironisk nok i denne skitne reklamebransjen, men jeg synes noen drar det for langt og mener det er en tabbe, også rent kommersielt sett - som sagt så er det mange som er lei og som synes Nordea-kort på guttetur på horehus i Amsterdam i beste fall er en veldig lav form for humor, i verste fall et aldri så lite hån mot menn.
  • Liker 3
Skrevet

Poenget er at vi er lei av reklamer som skal fortelle oss hva ekte menn og ekte damer skal gjøre. Det er med å sementere kjønnsroller, lage regler for hvordan gutter og jenter skal være. TS skriver det jo rett ut, hun irriterer seg over at det legger på det presset at "menn" skal spise en type mat for skikkelig "menn".

Så reklamer må utelukke kjønn totalt? Du kødder sant? Uansett hvordan man projiserer en mann eller en kvinne på TV så er det jo umulig å treffe alle 3 milliarder kvinner eller menn. Hvem bryr seg om kvinnen drikker Cola Zero fremfor Cola Light selv om reklamen produseres omvendt? Man har for lite å gjøre på om dette virkelig er noe en tar over seg.

Nå svarer du sikkert at det driter du i, og du bryr deg ikke om reklame og blir ikke påvirket av noe som helst. Vel, dessverre er du og alle vi andre påvirket av det som skjer rundt oss, inkludert media. Media er ikke bare et rent produkt av vår kultur uten noen påvirkningskraft. Dustete sitcoms med dustete fedre er med på å forsterke vårt inntrykk av at menn er litt dustete og mer uegnet som omsorgspersoner enn kvinner.
Jeg skjønner segmentering, jeg jobber jo ironisk nok i denne skitne reklamebransjen, men jeg synes noen drar det for langt og mener det er en tabbe, også rent kommersielt sett - som sagt så er det mange som er lei og som synes Nordea-kort på guttetur på horehus i Amsterdam i beste fall er en veldig lav form for humor, i verste fall et aldri så lite hån mot menn.

Dette ligger jo i samme gate som de som sier at vold på TV skaper drapsmenn. Man er forstyrret om så er tilfellet, og det samme mener jeg om de som faktisk ikke kjøper Cola Zeroen som kvinne fordi de har "lært" gjennom reklame at de kun kan kjøpe Cola Light. Er dette et problem, så ligger problemet allerede hos personen, og ikke reklamen, serien, filmen etc.

Sitcoms er jo morsomme pga de overdriver sannheten. Ligger det ikke noe seerne kan igjenkjenne der, så går serien nedenom og hjem. Skal man slutte med satire fordi noen ikke takler det? Hva med "stand-up" som omhandler mye av det samme? Man iaktar verdenen og overdriver den for å komme med et poeng, og folk ler fordi de kjenner seg igjen i det som blir sagt. Om du er den som sitter i salen og blir forbanna, så er det igjen deg problemet ligger hos. Jeg kan forstå det om man trekker det for langt, men det skal ganske mye til. Harald Eia og Bård Tufte var vell ganske langt fremme der på å trekke i strikken for hva som var vanlig før i tiden, men jøss. Et flertall av oss likte det faktisk kontra de som reagerte med sinne ved å kaste "sinna-mail" mot dem.

Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Så reklamer må utelukke kjønn totalt? Du kødder sant? Uansett hvordan man projiserer en mann eller en kvinne på TV så er det jo umulig å treffe alle 3 milliarder kvinner eller menn. Hvem bryr seg om kvinnen drikker Cola Zero fremfor Cola Light selv om reklamen produseres omvendt? Man har for lite å gjøre på om dette virkelig er noe en tar over seg.

Dette ligger jo i samme gate som de som sier at vold på TV skaper drapsmenn. Man er forstyrret om så er tilfellet, og det samme mener jeg om de som faktisk ikke kjøper Cola Zeroen som kvinne fordi de har "lært" gjennom reklame at de kun kan kjøpe Cola Light. Er dette et problem, så ligger problemet allerede hos personen, og ikke reklamen, serien, filmen etc.

Sitcoms er jo morsomme pga de overdriver sannheten. Ligger det ikke noe seerne kan igjenkjenne der, så går serien nedenom og hjem. Skal man slutte med satire fordi noen ikke takler det? Hva med "stand-up" som omhandler mye av det samme? Man iaktar verdenen og overdriver den for å komme med et poeng, og folk ler fordi de kjenner seg igjen i det som blir sagt. Om du er den som sitter i salen og blir forbanna, så er det igjen deg problemet ligger hos. Jeg kan forstå det om man trekker det for langt, men det skal ganske mye til. Harald Eia og Bård Tufte var vell ganske langt fremme der på å trekke i strikken for hva som var vanlig før i tiden, men jøss. Et flertall av oss likte det faktisk kontra de som reagerte med sinne ved å kaste "sinna-mail" mot dem.

Jeg er uenig, men jeg ser vi er på to forskjellige planeter her og jeg orker ikke å begynne med voksenopplæring om media og samfunn for å diskutere dette med deg. Det er veldig mye forskning og litteratur på feltet da (merkelig det i det hele tatt er et fag, du burde fortelle alle medieprofessorer i verden at de bare kan legge ned virksomheten), si ifra om du vil ha noen anbefalinger.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...