Meg12345 Skrevet 12. oktober 2014 #1 Skrevet 12. oktober 2014 Etter at skolen startet(vgs) mistet jeg alt av overskudd og også motivasjon til trening. Er såvidt jeg henger med på skolearbeid og det sosiale, så trening har blitt nesten helt utelatt. Har nettopp gått gjennom død i nær familie, og også en del kjærlighetsproblemer. Jeg føler meg så mislykket, og kjenner så mye på presset om å lykkes på alle arenaer: skole, vennekrets, sosiale medier, trening(og kropp). Jeg vet ikke hvem jeg er lenger og hva jeg vil, fordi jeg blir så påvirket av det rundt meg. Egentlig har jeg sterke meninger om mange saker, jeg bryr meg om alle og dømmer ingen. Men nå vet jeg ikke lenger. Jeg klarer ikke stå opp for den jeg er, og jeg klarer heller aldri å nå målene jeg har til meg selv. Så hvorfor under kosthold og trening? Jo, fordi jeg vet trening hjelper meg opp. Det gir meg glede og gjør at jeg føler meg bedre med meg selv. Men jeg klarer ikke finne tid, jeg er så sliten når jeg først kommer meg hjem og da har jeg ofte mye annet jeg bør prioritere. Treningssenter er så vanvittig dyrt og jeg vet ikke om jeg kommer til å bruke det nok, men jeg liker ikke å trene ute i kulden. Som overskriften sier, hvordan finner jeg tilbake? Hvordan finner jeg tid og motivasjon til trening igjen, og klarer å holde det oppe? Jeg føler meg bare så mislykket, da jeg bare faller av igjen og igjen.
Gjest lillelarve Skrevet 12. oktober 2014 #2 Skrevet 12. oktober 2014 Sånn hadde jeg det også da jeg gikk på skole. Men så bestemte jeg meg... Jeg kjøpte meg billige treningsklær for å føle at "nå MÅ jeg nesten bare trene" (ikke nødvendig, men jeg gjorde det), la de på bad-gulvet klar til neste dag for å minne meg på treninga, spiste sunn og energirik mat som ga meg et lite kick, lagde en enkel treningsplan (og kostholdsplan med div eksempel-måltid), hadde trenings-alarm på mobilen som ringte klokka 16 de dagene jeg ønsket å trene. 1. Du trenger ikke trene lenge. Bare 30 minutter er bra nok! 2. Gjør som meg; legg treningsklærne fram, lag en liten plan over hva du skal gjøre den uka, muligens ha en alarm på mobilen eller skriv opp på en lapp og heng den opp der du VET du blir å se den, der du minner deg selv på treninga. Du kan eventuelt skrive opp noe ala: "Du VET dette er bra for deg!" "Trening er bra for kropp og sinn!" "Du VIL klare det!", eller noe lignende... 3. Sett i gang! Riv av plasteret og bare gjør det. Når det kommer til hva slags trening du kan gjøre, kan du gjøre som meg om du vil. Jeg begynte å trene til videoer på YouTube (FitnessBlender, Blogilates, etc.). Jeg begynte med 30 minutter, og jo mer jeg trente, jo flere minutter la jeg på/jo mer økte jeg intensiteten. Dette er trening du kan gjøre hjemme på stue-gulvet eller på soverommet. Du kan få samme effekt/resultat hjemme som på senter. Bare pass på å variere øktene og gjøre nye ting Det gjør treninga mindre kjedelig. + sett på god musikk! Og ikke minst: Tenk positivt! Det gjelder å endre tankegangen. Tenk at dette er bra for deg, at du vil bli mer konsentrert, få mer energi og overskudd, du vil få mer glede i hverdagen, du vil bli sterkere, komme i bedre form, osv. Lista er lang!
Gjest earlgrey Skrevet 12. oktober 2014 #3 Skrevet 12. oktober 2014 Du bør tenke at alt du gjør hjelper, selv om du ikke merker forskjell fra en treningsøkt, kan du tenke hvordan du vil se og føle deg om en måned. Lett å miste motivasjonen når det tar så lang tid vet du Feks, hvis jeg har kjempelyst på et kilo smågodt, og tenker "jaja, det er jo bare en gang, det må være lov!", prøver jeg heller å tenke: "Blir det virkelig bare denne ene gangen, eller kommer jeg til å spise usunt i morgen også, og hvordan vil jeg føle meg neste uke?"
Wiggins Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 Aller først: Livet skal ikke være et eneste stort stress, slik det høres ut som ditt liv er. Se på hva du bruker tiden din på nå, og spør deg selv om alt er like nødvendig og om det gir deg noe. For eksempel sosiale medier: Er de virkelig så sosiale? En ungdomsskole innførte forbud mot mobiltelefoner: - I friminuttene kunne vi se grupper som satt rundt et bord, men de pratet ikke sammen, alle satt bare med hver sin telefon og spilte eller var på sosiale medier. Tilsvarende erfaringer ble gjort ved denne skolen. Jeg vet ikke hvor mye tid du bruker foran PC-en og TV-en i løpet av ei uke, men hvis du er som en gjennomsnittlig norsk ungdom er det myyye tid. Noe av denne tida kunne du sikkert ha brukt på andre ting. Så kommer jeg til trening. Trening skal ikke være et stress, trening skal være avkobling. Det er påvist at når man sykler eller jogger på landeveien eller i skog og mark, har man lett for å oppnå en slags meditativ tilstand, der tankene bare flyter fritt. 1. Du trenger ikke trene lenge. Bare 30 minutter er bra nok! Vestlige helsemyndigheters minimumsanbefaling er 30 minutter aktivitet per dag for voksne mennesker, for barn og ungdom en time. Det er imidlertid viktig å huske på at aktivitet ikke nødvendigvis er det samme som trening. Sykler du til og fra skolen, eller tar du buss? Hvis du f. eks. har 7-8 km til skolen burde det være overkommelig å sykle dette på 30-35 minutter. 35 minutter på 8 km tilsvarer en snittfart på 14 km/t, altså veldig rolig og bedagelig. Hvis det ikke er alt for mange og lange bakker burde det gå greit å holde en snittfart på nærmere 20 km/t, som vil si at man bruker 24 minutter. Ved å sykle så lenge før og etter skolen har man allerede oppfylt mesteparten av behovet for mosjon. Det skal understrekes at sykling er betydelig lettere aktivitet enn f. eks. jogging, så du som er ungdom kan godt gjøre litt mer enn en times sykling per dag, men ikke lag deg tvangstanker om det. Du sier at du ikke liker å trene ute i kulda. Nå er det ikke så veldig kaldt ennå, men mindre du bor på Finse eller tilsvarende sted. Dessuten er det et spørsmål om mental innstilling, så sant du da ikke har astma som utløses av å trene i kald og rå luft. Man blir god og varm av å jogge, det skal være veldig kaldt ute for at man skal ha problemer med å holde varmen på en joggetur. Til slutt: Igjen, prøv å ta livet mer med ro. Det høres ut som du setter så høye krav til deg selv at du er på vei til å bli utbrent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå