AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #1 Skrevet 12. oktober 2014 "To år mindre med overgangsstønad. Enslige forsørgere kan få overgangsstønad på nesten 200 000 kroner i året. I dag kan de få slik stønad i inntil tre år. Regjeringen reduserer perioden til ett år – eller til man får lovfestet barnehageplass. Endringen gjelder ikke dem som allerede mottar slik stønad, men nye tilfeller fra 1. januar 2015." Ref: http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2014/Satsinger/?pid=59868 Flott at regjeringen vil ha folk i arbeid, men er litt redd for at dette vil ramme de som allerede er i en presset situasjon. Skal man ha mulighet til å ta utdanning når man er alene med barn er man avhengig av denne stønaden. Klart man kan jo ta seg en ekstrajobb, men hvor skal man gjøre av barnet mens man jobber? For de som ikke har familie eller en barnefar som stiller opp? Inntil det kommer døgnåpne barnehager blir jo dette på mange vis umulig.. Hva mener dere? Anonymous poster hash: 6baaf...5a5 4
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2014 #2 Skrevet 12. oktober 2014 Vel, den er jo på vei til å bli faset ut. Så skal bli spennende og hva som skal skje etterhvert. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #3 Skrevet 12. oktober 2014 Barnet kan være i bhgmens mor jobber. Er ingen grunn til at en kvinne skal være hjemme i tre år på statens regning så lenge ungen har fått bhgplassAnonymous poster hash: 93bbe...333 15
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #4 Skrevet 12. oktober 2014 Barnet kan være i bhgmens mor jobber. Er ingen grunn til at en kvinne skal være hjemme i tre år på statens regning så lenge ungen har fått bhgplassAnonymous poster hash: 93bbe...333 TS her. Selvfølgelig kan barnet være i barnehage mens mor jobber, men hva om mor ikke får jobb uten utdanning? I mange tilfeller får man ikke mer enn tilkalling eller ekstrahjelp jobb om man ikke har noe utover vgs-utdanning. Jeg er sikker på at flertallet som mottar overgangsstønad bruker denne til det den er tiltenkt som, nemlig å komme å arbeid. At det er noen misbruker systemet for å sitte hjemme er det sikkert. Men det er nok avviket som med alle andre støtteordninger. Det er ingen som ønsker å være alene. Det er ingen som ønsker å være i en vanskelig økonomisk situasjon. Man vil bare det beste for barna sine og kunne forsørge seg selv. Og noen ganger trenger man litt hjelp. Anonymous poster hash: 6baaf...5a5
Gjest RompeRusk Skrevet 12. oktober 2014 #5 Skrevet 12. oktober 2014 Barnet kan være i bhgmens mor jobber. Er ingen grunn til at en kvinne skal være hjemme i tre år på statens regning så lenge ungen har fått bhgplassAnonymous poster hash: 93bbe...333 Det er kun ett år mor får være hjemme uten å gjøre noe. Etter 1 år er det krav om minst 50 % aktivitet, enten utdanning eller jobb Ser ut til at mange ikke har fått med seg den opplysningen 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #6 Skrevet 12. oktober 2014 Den gangen jeg hadde barn, fikk man overgangsstønad til barnet var 10 år. Tidene forandrer seg, gitt. Anonymous poster hash: a7bb5...f74
Gypsy22 Skrevet 12. oktober 2014 #7 Skrevet 12. oktober 2014 Kommer til og bli mange som sliter. tenker på barna til disse. Ikke alle alenemødre som kan finne seg en mann som kan hjelpe til økonomisk. Ikke alle har utdanning til og få seg jobb, noen er veldig "unge alenemødre" Tror det vil bli flere fattige barn i Norge . Er det rettferd og straffe barn? Det er de som havner i klemme hær. Selv klarer jeg med med mann og barn. Men jeg har vært alenemor, unner ingen og være det!!! Hjertet blør for disse. Mange netter jeg satt alene med tulla mens hun var syk. Har måttet ta alle regningene selv. Virker som regjeringen vil ta alle som er på bunnen i samfunnet , de rike får skattelette ! Syns de kan gå etter noen som er større en seg selv!!! 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #8 Skrevet 12. oktober 2014 Lånekassen er en fin ting når man studererAnonymous poster hash: 93bbe...333 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #9 Skrevet 12. oktober 2014 Lånekassen er en fin ting når man studererAnonymous poster hash: 93bbe...333 TS her. Ja, Lånekassen er et fantastisk tilbud vi i Norge har. Men er det tilpasset de som er alene med barn? Ifølge sifo sitt referansebudsjett skal jeg og mitt barn bruke 11 790,- kroner pr måned. Disse tallene er ikke inkludert bolig. Siden vi skal leve sparsommelig kan vi være heldig å finne noe til 6000,- pr måned. Utgifter blir da: 17 790,- pr mnd. Men vi skal være sparsommelig så vi skal klare å presse forbruk ned til feks 8000,- Totalen blir da: 14 000,- Ifølge Lånekassen sin kalkulator vil jeg få 8498,- pr mnd i lån og stipend. Det er fortsatt ikke nok. Dermed vil det være umulig å ta utdanning. Jeg studerer ikke og har en god fast jobb, men jeg tenker på de som faktisk er avhengig av denne stønaden for å komme seg i jobb. De er trist for de som trenger den, der er å sparke noen som allerede ligger nede. Og det er jeg aldri så lite fan av. Jeg har det kanskje bra selv, men det betyr ikke at man ikke skal prøve å sette seg inn i andre som ikke har det like bra selv sin situasjon. Anonymous poster hash: 6baaf...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #10 Skrevet 12. oktober 2014 TS her. Ja, Lånekassen er et fantastisk tilbud vi i Norge har. Men er det tilpasset de som er alene med barn? Ifølge sifo sitt referansebudsjett skal jeg og mitt barn bruke 11 790,- kroner pr måned. Disse tallene er ikke inkludert bolig. Siden vi skal leve sparsommelig kan vi være heldig å finne noe til 6000,- pr måned. Utgifter blir da: 17 790,- pr mnd.Men vi skal være sparsommelig så vi skal klare å presse forbruk ned til feks 8000,-Totalen blir da: 14 000,- Ifølge Lånekassen sin kalkulator vil jeg få 8498,- pr mnd i lån og stipend. Det er fortsatt ikke nok. Dermed vil det være umulig å ta utdanning. Jeg studerer ikke og har en god fast jobb, men jeg tenker på de som faktisk er avhengig av denne stønaden for å komme seg i jobb. De er trist for de som trenger den, der er å sparke noen som allerede ligger nede. Og det er jeg aldri så lite fan av. Jeg har det kanskje bra selv, men det betyr ikke at man ikke skal prøve å sette seg inn i andre som ikke har det like bra selv sin situasjon. Anonymous poster hash: 6baaf...5a5 Men du glemmer her at SIFO's referansebudsjett er et langtidsbudsjett. En studentene mor med barn Klarer seg helt fint på mye (mye!) mindre i 3-5 år. En kan bare ikke leve på sparebluss hele livet. Men i en overgangsfase er det riktig så overkommelig. Når det gjelder 18.000 i mnd så er det mer enn jeg bruker. Og jeg betaler huslån, eier en bil og drar på ferie minst 3 ganger årlig. Kort sagt: jeg svømmer i penger og kunne fått utgiftene ned på 11.000 uten problem. Og uten å klage. Noen ganger er det beste en enslig ung mor får med seg på veien en beskjed om at hun må klare seg selv. Og at hun faktisk er fint i stand til det. Og et kurs i personlig økonomi for nybegynnere. Ikke penger.Anonymous poster hash: 2178b...6a2 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #11 Skrevet 12. oktober 2014 Men du glemmer her at SIFO's referansebudsjett er et langtidsbudsjett. En studentene mor med barn Klarer seg helt fint på mye (mye!) mindre i 3-5 år. En kan bare ikke leve på sparebluss hele livet. Men i en overgangsfase er det riktig så overkommelig.Når det gjelder 18.000 i mnd så er det mer enn jeg bruker. Og jeg betaler huslån, eier en bil og drar på ferie minst 3 ganger årlig. Kort sagt: jeg svømmer i penger og kunne fått utgiftene ned på 11.000 uten problem. Og uten å klage. Noen ganger er det beste en enslig ung mor får med seg på veien en beskjed om at hun må klare seg selv. Og at hun faktisk er fint i stand til det. Og et kurs i personlig økonomi for nybegynnere. Ikke penger.Anonymous poster hash: 2178b...6a2 TS her. Har du barn? Anonymous poster hash: 6baaf...5a5 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #12 Skrevet 12. oktober 2014 Deltidsjobb ved siden av studiene, dere med barn har ofte fortrinnsrett på studentbolig, du får dobbel barnetrygd og bidrag så det er ikke kun de 8900 fra lånekassen. Og det er i tillegg storstipend august/januar og dere har ofte krav på bostøtte. Jeg syns folk bare ser vanskeligheter og problemer dersom ikke staten skal støtte enhver idiotisk livssituasjon man skaper for seg selv. GAnonymous poster hash: 93bbe...333 7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #13 Skrevet 12. oktober 2014 9444 i mnd får du som enslig med barn av lånekassen hvis du beregner med storstipend, så kan du plusse på bidrag, barnetrygd, bostøtte og vips er problemet løst. Eventuelt kan du jobbe en helg i mnd ved siden av og ansette barnevakt. En del studier kan du også jobbe dagtid en gang i uken mens barnet er i bhg. Det er ikke noe poeng å lage større problemer enn man har. Har far noe samvær, om så bare en helg i mnd så passer det bra å jobbe.Anonymous poster hash: 93bbe...333 6
Kontormus Skrevet 12. oktober 2014 #14 Skrevet 12. oktober 2014 Men du glemmer her at SIFO's referansebudsjett er et langtidsbudsjett. En studentene mor med barn Klarer seg helt fint på mye (mye!) mindre i 3-5 år. En kan bare ikke leve på sparebluss hele livet. Men i en overgangsfase er det riktig så overkommelig. Når det gjelder 18.000 i mnd så er det mer enn jeg bruker. Og jeg betaler huslån, eier en bil og drar på ferie minst 3 ganger årlig. Kort sagt: jeg svømmer i penger og kunne fått utgiftene ned på 11.000 uten problem. Og uten å klage. Noen ganger er det beste en enslig ung mor får med seg på veien en beskjed om at hun må klare seg selv. Og at hun faktisk er fint i stand til det. Og et kurs i personlig økonomi for nybegynnere. Ikke penger.Anonymous poster hash: 2178b...6a2 Kan vi se budsjettet ditt? 2
Gypsy22 Skrevet 12. oktober 2014 #15 Skrevet 12. oktober 2014 Hvis man er 2 voksne så kan man dele utgifter på 50% , alenemødre har fulle utgifter. Er ikke automatikk i og få bostøtte som alene mor . Mange som får avslag på Kriteriene for leilighet osv..
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #16 Skrevet 12. oktober 2014 Ifølge kalkulatoren ville en alenemor og student med 6000 i husleie få ca 2700 i bostøtte. Det er nesten halve husleien. Totalt med lånekassen, bostøtte og dobbel barnetrygd vil en alenemor som er student få ca 14500 i mnd som er det dobbelte av hva studenter uten barn får Anonymous poster hash: 93bbe...333 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #17 Skrevet 12. oktober 2014 Har da ikke regnet med evt bidrag fra far eller andre typer stønader/hjelpeordninger. Jeg hadde to venninner som var alenemødre da jeg studerte og de var rike i forhold til meg. Var student et sted hvor det var umulig å få seg jobb så levde på 7300 i mnd. Venninnene mine fikk bidrag, støtte fra lånekassen, bostøtte, dobbel barnetrygdAnonymous poster hash: 93bbe...333 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #18 Skrevet 12. oktober 2014 Jeg beklager hvis jeg støter noen nå, men jeg synes dette er helt supert. Det går dessverre utover noen hardtarbeidende studenter, utvilsomt, men kutter ned på de hordene av snylterne som utnytter systemet. Det er så mange alenemødre som spekulerer i å sitte tre år på ræva og shoppe og se på dag-tv uten å foreta seg en dritt, for så å få en ny unge og en ny runde med hundretusenvis av kroner som andre har jobbet hardt for å samle inn til felleskassa. Sorry ass, men du har valgt å sette et barn til verden, kom deg opp av sofaen og begynn å jobbe. Dette er også en positiv utvikling for barn av visse innvandrergrupper, barn som aldri kommer i barnehage og blir integrerte i samfunnet fordi mødrene spekulerer i å sitte på ræva og snylte på systemet. Anonymous poster hash: 9286b...670 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #19 Skrevet 12. oktober 2014 Har da ikke regnet med evt bidrag fra far eller andre typer stønader/hjelpeordninger. Jeg hadde to venninner som var alenemødre da jeg studerte og de var rike i forhold til meg. Var student et sted hvor det var umulig å få seg jobb så levde på 7300 i mnd. Venninnene mine fikk bidrag, støtte fra lånekassen, bostøtte, dobbel barnetrygdAnonymous poster hash: 93bbe...333 Al støtte fra lånekassen er lån, ikke stipend. Så det regnes som lån, ikke inntekt Anonymous poster hash: f14a9...206
Kontormus Skrevet 12. oktober 2014 #20 Skrevet 12. oktober 2014 Ifølge kalkulatoren ville en alenemor og student med 6000 i husleie få ca 2700 i bostøtte. Det er nesten halve husleien. Totalt med lånekassen, bostøtte og dobbel barnetrygd vil en alenemor som er student få ca 14500 i mnd som er det dobbelte av hva studenter uten barn fårAnonymous poster hash: 93bbe...333 Bostøtten er inndelt i soner, og det kommer an på hvor en bor. Ikke alle får det du skisserer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå