AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #1 Skrevet 12. oktober 2014 Lurer på hva som er generelle meninger her. En venninne av meg leier ut to boliger - dvs. hun eier en i en annen by som leies ut fullt, og hun leier ut halve (toroms) til en jente som bor hos henne. Jeg vet at hun har veldig mye lån og at det er ganske knapt - hun måtte nylig refinansere så nesten alt er lån. Jenta som bor hos henne betaler 10,000 i måneden (ganske dyr leilighet) og hun har låneutgifter på 8000. Hun har satt det til at lånet skal treffes to dager etter leien skal betales av leietaker - nå er den et par dager sen og hun er forbanna. Hun er helt avhengig av at den er der med en gang for å kunne betale på lånet da hun ikke har noe ekstra. Jeg eier selv min egen leilighet, og denne leide jeg ut en periode da jeg bodde i utlandet. Faren min driver også utleie og sa ifra på forhånd at jeg måtte passe på å ha marginer. Jeg satte forfall for lånet mitt to uker etter inntekten skulle inn. I tillegg tok jeg en deltidsjobb og leiet en leilighet der jeg flyttet som var mye rimeligere enn leien jeg fikk inn, for å ha en margin. Tidligere leiet jeg leilighet hos en som virket som han hadde dårlig råd og det merket jeg godt. Når ting var i ustand i leiligheten var det ikke slik at jeg kunne få det fikset med en gang, og det var mye mas med å finne billigste svar på det. Det var krise om pengene ikke var inn om morgenen kl. 7 for da hadde han ikke penger - så jeg har erfart at det er slitsomt å leie fra en som har det trangt. Jeg snakker ikke her om de lovlige kravene eller ting som at man selvsagt skal betale leien i tide. Og det er ikke alle forunt å ha det "romslig". Men jeg synes det er fornuftig å ha noe margin, og det er jo eget valg å ta opp så mye lån for å investere i eiendom? Hva tenker dere? Anonymous poster hash: fa154...e39
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #2 Skrevet 12. oktober 2014 Det kan være risikabelt å leie ut uten å ha litt å gå på. Slutter leietaker å betale går det fort flere måneder før man får inn ny betalende leietaker. Og det man taper er man aldri helt sikker på å noen gang få igjen. Just sayin'.Anonymous poster hash: c9ee1...da5 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #3 Skrevet 12. oktober 2014 Det kan være risikabelt å leie ut uten å ha litt å gå på. Slutter leietaker å betale går det fort flere måneder før man får inn ny betalende leietaker. Og det man taper er man aldri helt sikker på å noen gang få igjen. Just sayin'.Anonymous poster hash: c9ee1...da5 Det er det jeg mener. Men det er ikke bare risikabelt (selv om man har oppsigelsestid), jeg mener det er litt slitsomt/vanskelig for leietaker også. Venninnen min er sur når leien er sen men samtidig livredd for å miste leietaker og ikke finne ny. Anonymous poster hash: fa154...e39
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #4 Skrevet 12. oktober 2014 Det er det jeg mener. Men det er ikke bare risikabelt (selv om man har oppsigelsestid), jeg mener det er litt slitsomt/vanskelig for leietaker også. Venninnen min er sur når leien er sen men samtidig livredd for å miste leietaker og ikke finne ny. Anonymous poster hash: fa154...e39 Hvorfor legger du deg opp i det? Det er ikke du som får problemer. Om hun ikke forstår at det lønner seg å ha litt slumrerom mellom, så er det hennes problem Anonymous poster hash: 9866f...595 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #5 Skrevet 12. oktober 2014 Hvorfor legger du deg opp i det? Det er ikke du som får problemer. Om hun ikke forstår at det lønner seg å ha litt slumrerom mellom, så er det hennes problem Anonymous poster hash: 9866f...595 Jeg legger meg ikke opp i det, jeg diskuterer det ikke med henne. Men jeg hadde en liknende utleier tidligere og var interessert i andres meninger/erfaringer. Anonymous poster hash: fa154...e39
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #6 Skrevet 12. oktober 2014 Sånn er det vel for de fleste som leier ut, man er avhengig av at pengene kommer inn, syntes ikke dette hørtes ut som en rar situasjon... Hun kunne gitt seg selv en litt større margin, men sånn er det jo noen ganger...Anonymous poster hash: 3e2b2...e11
Gjest Ciegus Skrevet 12. oktober 2014 #7 Skrevet 12. oktober 2014 Sånn er det vel for de fleste som leier ut, man er avhengig av at pengene kommer inn, syntes ikke dette hørtes ut som en rar situasjon... Hun kunne gitt seg selv en litt større margin, men sånn er det jo noen ganger...Anonymous poster hash: 3e2b2...e11 "sånn er det"? Er jo bare å ringe banken og flytte dato for lånet. Som utleier bør man ha flere måneder i margin. Har man ikke råd til det bør man vurdere å selge og investere pengene i noe annet, utleie er ikke for hvem som helst. 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #8 Skrevet 12. oktober 2014 Sånn er det vel for de fleste som leier ut, man er avhengig av at pengene kommer inn, syntes ikke dette hørtes ut som en rar situasjon... Hun kunne gitt seg selv en litt større margin, men sånn er det jo noen ganger...Anonymous poster hash: 3e2b2...e11 Jeg mente ikke at det var anormalt å trenge pengene. Jeg synes det er litt rart å ha såpass små marginer ved eget valg og så bruke det som argument overfor leietaker. Dersom inntektsslippen der man jobber var en eller to dager for sen, ville jeg ikke ringt dem og kjeftet på dem for at jeg ikke fikk betalt på lånet mitt (selv om det var tilfelle). Det var det som var tema her, at jeg lurer på om enkelte tillater seg å blande det mer personlige inn når man har det trangt ift. utleie enn andre "jobber". Anonymous poster hash: fa154...e39
Gjest Evans Skrevet 13. oktober 2014 #9 Skrevet 13. oktober 2014 Hun bør flytte forfalsdatoen for lånet. Det kan enkelt gjøres, mener jeg. Tips henne om det! Kanskje hun ikke har tenkt så mye på det og trenger at noen sier det
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #10 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg mente ikke at det var anormalt å trenge pengene. Jeg synes det er litt rart å ha såpass små marginer ved eget valg og så bruke det som argument overfor leietaker. Dersom inntektsslippen der man jobber var en eller to dager for sen, ville jeg ikke ringt dem og kjeftet på dem for at jeg ikke fikk betalt på lånet mitt (selv om det var tilfelle). Det var det som var tema her, at jeg lurer på om enkelte tillater seg å blande det mer personlige inn når man har det trangt ift. utleie enn andre "jobber". Anonymous poster hash: fa154...e39 Jeg ville defi idiot ringt å kjeftet på lønnsavdelingen om lønnen var en dag forsinket. Uavhengig av når jeg betaler på lånet vil jeg ha lønnen min på dagen. Man burde også kunne forvente fra en leietaker at de betaler i tide. Om leietaker så bare var to dager forsinket hver mnd. Så ville jeg skaffet meg nye leietakere. Jeg forventer å få pengene mine i tide. Det sagt er jeg selvfølgelig enig i at hun burde flytte innbetalingsdatoen for lånet sitt.Anonymous poster hash: 3e2b2...e11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #11 Skrevet 13. oktober 2014 Hehe, *definitivtAnonymous poster hash: 3e2b2...e11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå