Gå til innhold

Hva skjer med det som ikke blir solgt på loppemarked?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir det kastet i containere, kildesortert eller beholdt til neste loppemarked?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her blir det sortert og gitt til veldedige formål, det som ikke er i stand blir kastet

Anonymous poster hash: 1e7e3...549
Skrevet

Noen får et annet loppemarked til å hente, de som har lagringsmuligheter lagrer det som ser ok ut og kaster resten, andre kaster alt når lokalene skal vaskes og ryddes.

Å fy for en jobb!

Anonymous poster hash: 42fd7...301

• Liker 1
Skrevet

Det burde jo være like retningslinjer for alle loppemarked i våre miljøbevisste tider. Flott at det ikke bare kastes da. Jeg mener tekstiler kan jo gis til Fretex. Det er jo mange tekstildunker overalt. Man kan jo også gi til fattighuset, institusjoner, uteliggere, romerne, andre vanskeligstilte eller selge veldig billig, nesten gratis på slutten.

• Liker 1
Gjest Raptuza
Skrevet

I en kirke jeg var på loppis i av og til, så sluttet de med loppemarked, fordi det var så mye de måtte hive på dynga etterpå...! Hjelpes. De kunne jo ha donert det til en gjenbruksbutikk! Masse som de "krangla" om hvem som skulle kjøre på søpla loppene folk hadde gitt. Var visst viktigst som aktivitet enn miljø/gjenbruk/hjelpe studenter og andre med dårlig råd...

Skrevet (endret)

Ja de burde tenke lenger enn bare seg selv. Sikker mange som gjerne kommer og henter på et blunk. Jeg så en flott gammel sofa en gang som sikkert ingen vil kjøpe, men som hadde pyntet opp på forskjellige institusjoner eller hjem. Jeg hadde kjøpt den hvis jeg skulle startet butikk eller cafe, men der er jeg ikke.

Endret av himmeloghav
Gjest Raptuza
Skrevet

Ja, jeg blei litt sjokka når jeg forstod at storparten av folks donasjoner til loppemarkedet ikke ble kjøpt, gitt videre men skrota på søppelfyllinga. Gir aldri noe mer der. Gir ikke bra/fine ting for at andre skal kjøre det på søpla. Det er dårlig/respektløst. Hvorfor ikke gi videre til bruktbutikk? Nei, det hadde de ikke tid til. Men de hadde tid til innsamling og selging...? Høl i hue opplegg.

Skrevet

Tror nok mye blir kastet desverre...

Skrevet

Det er jo ikke verre enn at de kan tilby folk å hente etter et visst klokkeslett. Det hadde spart dem for mye arbeid også. Eller bare knipse bilder og sette inn på Finn. Der går det jo raskt unna.

Skrevet

Problemet er at mye av det som er igjen etter et loppemarked er ting det er vanskelig å bli kvitt. Jeg jobbet på loppemarked i mange år, og jeg husker at vi noen år forsøkte å gi bort f.eks. resten av bøkene, men det var ingen som ville ha de eller hadde anledning til å hente.
Dersom man skal si til alle og enhver at varene er gratis når loppemarkedet er over må man jo da også holde på enda lenger utover kvelden med rydding osv, etter at folk har hatt tid til å forsyne seg. En skal gjerne ha ryddet ut av lokalet et par timer etter stengetid, og da har man dessverre ikke tid til å holde på med annonsering på finn.

Skal sies at på "mitt" loppemarked lagret vi varer vi trodde vi kunne få solgt neste gang.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ting som barn kan ha glede av kan man jo la elevene forsyne seg med. Det er vel en del lagringsplass på skolen? Krisesenteret, barnehager, helsesenter, legesenter, barnevernet, bibliotek, fattighuset, kirkens bymisjon og Fretex er steder jeg tenker bør kunne hente hvis det gis god beskjed i forveien. Den siste timen før det stenger kan jo alt gis bort gratis.

Endret av himmeloghav
Skrevet

Loppemarkedet er nederst på rangstigen. De som driver bruktbutikker står gjerne i kø når loppemarkedet åpner lørdag morgen, det som er igjen søndag ettermiddag er uinteressant for bruktbutikkene.

Dere som mener at folk burde kunne forsyne seg gratis fra loppemarkedene etter stengetid, tenk over dette: loppemarkedene arrangeres for å tjene penger. I mitt tilfelle bruker jeg 25 arbeidstimer to ganger i året for at skolekorpset ungene mine spiller i skal kunne kjøpe noter, betale instruktører osv. Av og til kommer det noen som vil ha ting gratis når vi står og lemper ting i containeren etter stengetid, men de får avslag. De kan heller komme siste halvtimen og fylle så mye drit de klarer i en plastpose for 25kr. Vi gir ikke bort ting gratis. Den største utgiftene vi har er å levere restene til bossfyllingen etterpå, jeg synes det er uhørt at loppemarkedene må betale i fyre dommer for å kvitte seg med bosset. For ja, dessverre så er det mye boss vi får inn. Når det er sagt så tar vi vare på det vi tror vi får solgt neste år, f eks stavangerflint, figgjo osv. Brukbare bøker gir vi til Fretex. Andre ting er de ikke interessert i. Vi har en fyr som kommer og henter tremøbler til gjenvinning. Men ca halvparten av det vi får inn blir kastet.

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg blei litt sjokka når jeg forstod at storparten av folks donasjoner til loppemarkedet ikke ble kjøpt, gitt videre men skrota på søppelfyllinga. Gir aldri noe mer der. Gir ikke bra/fine ting for at andre skal kjøre det på søpla. Det er dårlig/respektløst. Hvorfor ikke gi videre til bruktbutikk? Nei, det hadde de ikke tid til. Men de hadde tid til innsamling og selging...? Høl i hue opplegg.

Det er jo ikke de som arrangerer loppemarkedet sin skyld at ikke folk kjøper alt. Folk gir vekk ting fordi de gjerne vil bli kvitt noe. Mange rydder på loftet, de gir vekk til barn og barnebarn, det som ingen vil ha går til loppemarkedet. Hvis ikke noen kjøper det på loppemarked i løpet av to dager så er det ikke salgbart, sorry.
  • Liker 2
Skrevet

Ting som barn kan ha glede av kan man jo la elevene forsyne seg med. Det er vel en del lagringsplass på skolen? Krisesenteret, barnehager, helsesenter, legesenter, barnevernet, bibliotek, fattighuset, kirkens bymisjon og Fretex er steder jeg tenker bør kunne hente hvis det gis god beskjed i forveien. Den siste timen før det stenger kan jo alt gis bort gratis.

Loppemarked er ofte drevet av skolekorpset, og de får ikke nødvendigvis bruke lagringsplass på skolen. Lopper man skal ta vare på må kanskje plasseres på en leid lagerplass. For oss var det vanlig at bara kunne forsyne seg med lopper før de ble kastet, men mesteparten av det som ikke blir solgt er jo dritt. Vi avsluttet alltid med svært rimlige priser/posesalg, men det er mye folk likevel ikke vil ha (selv om de hadde fått det gratis). Å gi bort gratis på slutten praktiseres vel ikke fordi folk da kommer tidligere og tviholder på varer til de blir gratis, og det vil man helst unngå når hele poenget er å tjene så mye som mulig.

Det er også rett og slett veldig mye som ikke burde vært levert på loppemarked men heller kastet med en gang.

Det kan godt hende at noen loppemarkeder har avtaler med diverse steder som kommer og henter (får virkelig håpe det), men som sagt så er de ikke alltid interessert i byer hvor det er mange loppemarkeder.

Skrevet (endret)

Hva med å samarbeide med miljødirektoratet som jobber for mindre avfall? http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Avfall/. Synes det er rart at ingen institusjoner vil hente. Når det nærmer seg jul blir de jo så glade for at folk gir bort gratis julegaver. Det hører vi jo stadig vekk på tv. Hva med å ha det som et prosjekt med barna? Tekstiler er jo bare å legge i tekstildunkene som står overalt? Benker og stoler kan plasseres på bussholdeplassene og glede en gammel mann eller dame som får sitte når de venter på bussen? Bilrengjøringsfirma blir sikkert glad for håndklær som de kan tørke bilene med. På Facebook er det sider hvor folk henter gratis ting som vanskeligstilte trenger. Det burde i det minste være retningslinjer for kildesortering på loppemarked når det er det for privatpersoner.

Endret av himmeloghav
Skrevet

I en kirke jeg var på loppis i av og til, så sluttet de med loppemarked, fordi det var så mye de måtte hive på dynga etterpå...! Hjelpes. De kunne jo ha donert det til en gjenbruksbutikk! Masse som de "krangla" om hvem som skulle kjøre på søpla loppene folk hadde gitt. Var visst viktigst som aktivitet enn miljø/gjenbruk/hjelpe studenter og andre med dårlig råd...

Det burde jo være like retningslinjer for alle loppemarked i våre miljøbevisste tider. Flott at det ikke bare kastes da. Jeg mener tekstiler kan jo gis til Fretex. Det er jo mange tekstildunker overalt. Man kan jo også gi til fattighuset, institusjoner, uteliggere, romerne, andre vanskeligstilte eller selge veldig billig, nesten gratis på slutten.

Dere er nok litt naive... Fretex og bruktbutikkene kaster MYE de også, og spesielt Fretex og UFF sliter med at de får mange klær som er umulige å selge, og dermed må bruke mye penger på å kaste det folk ikke har giddet å kaste.

Andre bruktbutikker er enda mer kresne på hva de tar imot. Det som er igjen etter et loppemarked vil være vanskelig for en bruktbutikk å selge, og er dermed av liten verdi for dem.

Det beste er jo om man har mulighet til å levere tingene på en "bruktbod", hvor folk bare legger igjen ting og så kan andre hente, gratis (ofte er dette i sammenheng med søppelplassen). Finnes i noen byer, men overhodet ikke over alt, og da må man bare kaste det.

Dere kan jo ikke forvente at de som driver loppemarked skal ha råd til å leie lagerplass bare for å unngå å kaste ting ingen (!!) vil ha? Eller at de skal kjøre rundt i studentbyer og prøve å kvitte seg med ting?

I dag er det fullt mulig å innrede et hus gratis via Finn.no, så å bli kvitt gratisting er faktisk blitt ganske vanskelig. Vi måtte kaste flere fullt brukelige ting i sommer da vi flyttet, selv om vi annonserte på "gis-bort"-sider. Å gi til bruktbutikker og Fretex er enda vanskeligere.

Dersom man skal si til alle og enhver at varene er gratis når loppemarkedet er over må man jo da også holde på enda lenger utover kvelden med rydding osv, etter at folk har hatt tid til å forsyne seg. En skal gjerne ha ryddet ut av lokalet et par timer etter stengetid, og da har man dessverre ikke tid til å holde på med annonsering på finn.

Et annet problem med en slik ordning er at det vil føre til at folk ikke vil kjøpe på loppemarked for de vet at det blir gratis på kvelden. Det er samme grunn som at butikker kaster brød i stedetfor å gi de gratis på kvelden.

• Liker 2
Skrevet

Romerne tror jeg ikke trenger det lenger ;) Er nok "romer" du mener :)

Tror det er vanlig at det som er i god stand gis bort til Fretex og diverse veldedige organisasjoner, resten blir kastet.

Anonymous poster hash: 40c57...ff7

Gjest Riskjeks
Skrevet

Enig med Ciegus - vi må vel alle innse at det meste av det som ikke blir solgt på loppemarked, er verdiløst skrot. Mange gir jo bort skrot til loppis fordi de får bedre samvittighet da, enn hvis de skulle kastet det.

Skolekorps og idrettslag (som vel er de som organiserer loppemarked oftest) har ikke råd/plass til å lagre en masse ræl i tilfelle noen vil ha det. Tror barna får ta med seg det de har lyst på, og så blir resten kastet.

Skrevet

Hva med å samarbeide med miljødirektoratet som jobber for mindre avfall? http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Avfall/. Synes det er rart at ingen institusjoner vil hente. Når det nærmer seg jul blir de jo så glade for at folk gir bort gratis julegaver. Det hører vi jo stadig vekk på tv. Hva med å ha det som et prosjekt med barna? Tekstiler er jo bare å legge i tekstildunkene som står overalt? Benker og stoler kan plasseres på bussholdeplassene og glede en gammel mann eller dame som får sitte når de venter på bussen? Bilrengjøringsfirma blir sikkert glad for håndklær som de kan tørke bilene med. På Facebook er det sider hvor folk henter gratis ting som vanskeligstilte trenger. Det burde i det minste være retningslinjer for kildesortering på loppemarked når det er det for privatpersoner.

- Gratis julegaver bør ha en viss kvalitet, og dette er også organisasjonene obs på. "Julegavene" som er igjen etter et loppemarked er dessverre ikke alltid av særlig kvalitet.

- Om klærne ikke er salgbare på loppemarked er det godt mulig at de ikke er salgbare på Fretex heller. Ved å gi klærne til Fretex vil man bare dytte kostnaden over på dem - ikke alltid så snilt. Så man bør i det minste gå gjennom alle klærne og vurdere om de er verd å gi bort.

- Plasser en benk/stol ved en bussholdeplass, og det vil bli ansett som offentlig forsøpling. Kommunen må da ta på seg kostnaden ved å kaste denne - ganske frekt å påføre denne kostnaden på kommunen i stedetfor å selv kaste det ingen vil ha.

- Til og med på Facebook kan det være vanskelig å gi bort alt. Dessuten krever det tid og lagringsplass, noe man gjerne ikke har når man jobber frivillig på loppemarked.

Litt av problemet er egentlig at mange gir bort så mye ræl til loppemarkeder. Jeg går nesten aldri på loppis, for det er få "skatter" å finne. Folk gir gjerne bort den slitte bamsen sin eller leksikonet fra 1980 og tror de "hjelper" - men ofte gjør man ikke det. Skal man gi til loppis må man være KRESEN, og kun gi ting av god kvalitet som man oppriktig tror andre han ha nytte av. Det finnes grenser for hvor mange billige ikeaserviser et loppemarked klarer å selge...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er snakk om SAMARBEID. Det krever ikke så mye. En telefon eller epost til institusjoner eller folk man tror kan ha nytte av tingene. Mange cafeer som drives på frivillig basis som f.eks. fattighuset. De blir sikkert glad for noen ekstra glass, serviser, kopper eller andre bruksting til kjøkkenet. Hva med å si at etter kl. 17 er alt gratis? Da går det en time imellom fra de stenger til at folk kan ta med seg hjem. Da slipper de at folk holder på ting som er skrevet her. Den timen kan de bruke på å ta ut de fineste tingene som de vil selge igjen til neste gang. Dette gjør de jo allerede har jeg forstått. Alt som ikke kan selges, kan plasseres ett sted hvor det er lett for folk å ta med seg. Gjerne under tak eller med presenning over hvis det tar noen dager. Det kan være et prosjekt sammen med barna med fokus på gjenbruk. Barn har godt av å lære empati og gi bort eller selge fremfor å bare kaste. De kan ha det som en hobby eller som en del av et fag.

Når deg gjelder henting kan jo dette gis god informasjon om før loppemarked. At man kan hente på et bestemt tidsrom innen en viss tid. Det er nok mange ledige rom på skoler hvor man kan plassere ting som trenger å stå under tak.

Og dette vil avlaster og gir ekstra inntekter til de som jobber på loppemarked. Folk kan hjelpe med å bære ut og hente. De slipper avgifter til containere.

Trenger man hjelp til dette arbeidet, kan man gi informasjon om dette på frivillighetsportalen.no. Der kan man legge ut arbeidsoppgaver man trenger gratis hjelp med. Der er det frivillige som sikkert ville gjort en innsats, inkludert meg selv.

Endret av himmeloghav

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...