Gå til innhold

I dag ligger bilder utilgjengelige i en sky, tidligere ble de fremkalt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig mistet et familiemedlem, og i minnestunden bladde jeg gjennom album etter album av bilder som den avdøde hadde av sin familie, barndom osv - rett og slett hele livet. Mange av bildene er ikke satt i album, men de er i alle fall fremkalt. Da jeg gjorde dette kom jeg til å tenke på hvor få bilder jeg selv har som er fremkalt. Vi tar langt flere bilder av hverandre enn feks besteforeldrene mine gjorde, men når jeg tenkte over det har vi ikke flere bilder som faktisk er fremkalt. Har barnehagebilder, skolebilder, konfirmasjonsbilder og den typen bilder, men de fleste hverdagsbilder ligger i en sky på dataen.

Om jeg skulle dø i morgen, er det ingen andre enn meg som har tilgang til bildene på skyen. De bildene hadde ikke fremtidige generasjoner fått se. De ligger lagret i et ulogisk rot av mapper. Det står ingenting på bildene om hvem som er på dem. Min oldemor skrev bakpå alle sine bilder hvem de er av, året og hvor det var. Det har hjulpet mye i å skjønne hvem eldgamle bilder i min slekt faktisk er av. Men den ordningen driver ikke de fleste med lengre, og de fleste har nok som meg bildene sine lagret på en utilgjengelig sky.

Alt dette har fått meg til å tenke om ikke jeg bør fremkalle noen bilder, i tillegg til å lagre dem på flere medium (altså flere ulike harddisker), få satt bilder i album på en organisert måte + skrive bak hvem bildene er av.

Tror dere fremtidige generasjoner i realiteten ikke vil få se noe særlig flere bilder av sine forfedre enn det "dagens generasjon" får i dag?

Anonymous poster hash: 4a7fc...a3e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får vel få tilgang ved å vise frem dødsattest, det som skjer på facebook for å få tilgang til avdødes konto i alle fall. Vil tro det vil være mulig å gjøre noe lignende med skyen. Men det at det ligger i et rot kan du takke deg selv for:P Går fint an å få system i det selv om det er digitalt vettu;) Og en kan jo alltids legge inn informasjon om anledning, personer på bildet osv:)

Men man kan jo likevel fremkalle noen for å ha dem fremme, det er jo koselig:) Bare synd at man må vente ukesvis på bildene fordi de må sendes til Danmark for fremkalling... :dry: (Ikke spør :fnise: )

Anonymous poster hash: 894b2...23e
  • Liker 1
Skrevet

Man får vel få tilgang ved å vise frem dødsattest, det som skjer på facebook for å få tilgang til avdødes konto i alle fall. Vil tro det vil være mulig å gjøre noe lignende med skyen. Men det at det ligger i et rot kan du takke deg selv for:P Går fint an å få system i det selv om det er digitalt vettu;) Og en kan jo alltids legge inn informasjon om anledning, personer på bildet osv:)

Anonymous poster hash: 894b2...23e

TS her.

Jeg tviler sterkt på at folk i min nærmeste familie hadde husket på at jeg har bilder lagret i en sky, og deretter levert dødsattesten min for å få tilgang til dem. Også om de da hadde gjort det, hadde de trolig ikke selv fremkalt bildene, men bare lagret bildene mine på sine egne harddisker / skyer. Og igjen er problemet her at bildene trolig uansett bare vil ligge på skyen. Det er et fåtall som vil se dem.

Det er, for min del i alle fall, ikke særlig naturlig å låne bestemors datamaskin for å bla gjennom bildene hennes på den måten. Jeg vokste opp med å bla gjennom album etter album. Jeg klarer bare ikke å se for meg at bilder i realiteten blir like tilgjenglige i en sky som organisert i et album, og da er jeg redd for at mine fremtidige etterkommere (jeg er bare 22 år), ikke vil få større innblikk i mitt liv enn konfirmasjonsbildet som henger i stuen. Jeg har jo mange nydelige bilder av mine nevøer som leker i sandkasser, hopper på trampoliner osv - men de eneste bildene som er fremkalt er barnehagebildet eller bildet hvor en av dem sitter på en traktor hos fotografen.

• Liker 2
Gjest Elseby13
Skrevet

Helt enig med deg ts. Det samme har jeg tenkt. vet ikke om folk lager noe særlig til scrap-bøker heller lenger? Det var jo skikkelig inn 5-6 år siden.

Personlig har jeg ikke fremkalt et bilde på ca 6 år. Utrolig trist. Man setter seg ikke rundt laptopen og ser på gamle bilder, slik man satte seg med gamle familiealbum før i tida.

Nå lever vi mer i nuet. Man legger ut bilde på fb/instagram, får masse likes og så er det glemt neste uke.....

Skrevet

Når jeg tar bilder med min tlf, så blir bildene lagret og lastet opp til skyen, der bildenavnet er "dato og tid" for når bildet ble tatt.

Skrevet

Synes forresten det er mye bedre å ha bildene i en sky, enn å ha alt liggende i en skuff hjemme. Man er ikke fullt så sårbar for brann etc, mtp på bildene i allefall.

Men jeg ser poenget.

Skrevet

Synes forresten det er mye bedre å ha bildene i en sky, enn å ha alt liggende i en skuff hjemme. Man er ikke fullt så sårbar for brann etc, mtp på bildene i allefall.

Men jeg ser poenget.

TS her. Er klar over at bilder som plasseres i album er mer sårbare enn slike som lagres i en sky... likevel synes jeg det nesten er trist at det er så få som fremkaller og plasserer bilder i album lengre. At kamera ble elektronisk burde jo i seg selv ikke nødvendigvis gitt denne utviklingen bort fra fremkalling - istedenfor kunne de fremkalte bildene blitt av bedre kvalitet.

Skrevet

Her lagres alt av bilder systematisk i mapper merket med dato, sted og hva/hvem som er avbildet, både på PC og intet mindre enn 2 stk. eksterne harddisker, der den ene befinner seg utenfor husets fire vegger. Backup er veldig viktig, og når en harddisk er full flyttes alt over på en ny, større. Ingen "sky" her i gården takk...

Du nevner "fremkalling" som et savn, men det er da vitterlig intet problem å printe ut bilder selv heller, man må bare investere i en god fotoprinter, papir av god kvalitet, og kjøpe blekk til latterlig lave priser på Ebay. Da kan du printe ut bilder i flott kvalitet, alle størrelser, og sette de inn i album eller rammer etter eget ønske og behag, alt til en absolutt konkurransedyktig pris ifht gammeldags fremkalling.

Man må ikke bli så blindet av alt det enkle og kjappe med dagens elektroniske muligheter at man glemmer det aller viktigste med bilder, nemlig å holde orden, lage system for, og bruke bildene slik de ble brukt i tidligere tider. Det er jo null problem, man må bare ta seg tida til det, heller enn å pøse de ut på Instagram eller Face, der de som du skriver blir glemt etter ei uke.

Skrevet

Her lagres alt av bilder systematisk i mapper merket med dato, sted og hva/hvem som er avbildet, både på PC og intet mindre enn 2 stk. eksterne harddisker, der den ene befinner seg utenfor husets fire vegger. Backup er veldig viktig, og når en harddisk er full flyttes alt over på en ny, større. Ingen "sky" her i gården takk...

Du nevner "fremkalling" som et savn, men det er da vitterlig intet problem å printe ut bilder selv heller, man må bare investere i en god fotoprinter, papir av god kvalitet, og kjøpe blekk til latterlig lave priser på Ebay. Da kan du printe ut bilder i flott kvalitet, alle størrelser, og sette de inn i album eller rammer etter eget ønske og behag, alt til en absolutt konkurransedyktig pris ifht gammeldags fremkalling.

Man må ikke bli så blindet av alt det enkle og kjappe med dagens elektroniske muligheter at man glemmer det aller viktigste med bilder, nemlig å holde orden, lage system for, og bruke bildene slik de ble brukt i tidligere tider. Det er jo null problem, man må bare ta seg tida til det, heller enn å pøse de ut på Instagram eller Face, der de som du skriver blir glemt etter ei uke.

TS her. Forstår nå at å bruke ordet "fremkalling" var litt uheldig. Sikter til alle former for varianter av at en faktisk ender opp med fysiske bilder i hendene. Det vil da også inkludere at en printer ut bildene selv på fotopapir hjemme.

Tror du at det kommer til å bli slik at vi drar frem gamle harddisker i fremtiden når barnebarna skal se på bilder av da bestemor var ung? Synes du at det er en mer heldig løsning enn å f.eks både lage album (av en god del bilder - men ikke alle), i tillegg til å ha bildene lagret enten på harddisker eller i en sky? Selv klarer jeg ikke helt se hvordan det skal fungere med kun bruk av "det elektroniske", altså ingenting fysisk i hende.

Har selv en drøss med harddisker her hjemme. Men på en eller annen merkelig måte synes jeg det er mye lettere å forlegge en liten harddisk enn det er å miste et fotoalbum.

Skrevet

TS her. Forstår nå at å bruke ordet "fremkalling" var litt uheldig. Sikter til alle former for varianter av at en faktisk ender opp med fysiske bilder i hendene. Det vil da også inkludere at en printer ut bildene selv på fotopapir hjemme.

Tror du at det kommer til å bli slik at vi drar frem gamle harddisker i fremtiden når barnebarna skal se på bilder av da bestemor var ung? Synes du at det er en mer heldig løsning enn å f.eks både lage album (av en god del bilder - men ikke alle), i tillegg til å ha bildene lagret enten på harddisker eller i en sky? Selv klarer jeg ikke helt se hvordan det skal fungere med kun bruk av "det elektroniske", altså ingenting fysisk i hende.

Har selv en drøss med harddisker her hjemme. Men på en eller annen merkelig måte synes jeg det er mye lettere å forlegge en liten harddisk enn det er å miste et fotoalbum.

Nå går jo utviklingen i den retning at alt bildemateriell, film og også det meste av øvrig dokumentasjon vi alle følges av gjennom livet lagres kun elektronisk, det er det vel snart ingen vei utenom. Derfor må man jo også sørge for å ha orden på alle disse kb, Mb og Gb det blir utav det etterhvert, ellers blir det kaos. jeg er enig i at det var lettere å holde orden før, når ting var i fysisk form og man hadde permer og arkivmapper til dokumenter, og album til bilder etc. Elektroniske versjoner blir ofte oversett, glemt, og til og med sletta ifbm PC`er som krasjer, skiftes ut og/eller hensettes. Så nei, det er ikke bare fordeler med dagens løsninger.

Jeg tror nok mange vil oppleve problemer om de baserer seg på kun elektronisk lagring, og det den dagen de skal vise frem bilder til barnebarn osv viser seg at harddisken ikke fungerer, eller at alt har ligget så lenge at alle data har forduftet (for det skjer også etter et visst antall år).

Selv printer jeg ut et utvalg av bilder som blir tatt med speilrefleksen, setter disse i album, og noen også i glass og ramme. Dette er kun de beste bildene fra f.eks. en barnedåp, konfirmasjon, bryllup, ferieturer osv., og kan bestå av kanskje 10-15 av 100 bilder. Det er da også disse jeg viser til folk kontinuerlig, resten er bare bilder jeg ikke ble helt fornøyd med selv, og de arkiveres kun elektronisk. Bilder ser absolutt best ut på papir, PC`n bruker jeg bare til redigering og kanskje en kjapp gjennomgang for kona og meg.

Mobilbilder derimot anser jeg stort sett som der og da-bilder jeg ikke gidder annet enn å bare kjøre rett inn på harddisk, da de sjelden egner seg til utskrift.

Gode utskrifter av et utvalg bilder man enten setter i album eller ramme synes jeg er et must, og så må man ha et godt system for det som lagres elektronisk, sørge for jevnig oppdatering til harddisk av det man legger på PC`n, og skifte ut harddiskene før de "dør"...

Ja, jeg er hobbyfotograf, så dette liker jeg å ha på stell :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...