AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #1 Skrevet 12. oktober 2014 Er så vanlig å ikke tåle mel og melk nå. Vet ikke om det er en moteting fordi det ikke er spesielt sunt eller om folk virkelig blir dårligere av dette enn andre matvarer for eksempel de jeg har ramset opp nedenfor? Bønner, linser, alle kålsorter og løk blir jeg veldig oppblåst av, romler høylytt av magen og blir mye luft. Og kunstige søtningsmidler blir jeg skikkelig dårlig av, stinker helt ufyselig etterpå. Belgfrukter og kål er jo så sunt, hvorfor skal kroppen reagere slik? Er det ikke meningen at man skal spise sånt, eller er jeg allergisk? Anonymous poster hash: 38798...f60
absinthia Skrevet 12. oktober 2014 #2 Skrevet 12. oktober 2014 Kål og løk inneholder noen svovelbindinger som gjør st det dannes luft i magen. Når du kjenner lukt fra løk og kål, kjenner du lukten av svovel, så de inneholder en del. Belgfrukter og en del fiberrike matvarer fir mye gassdannelse når de brytes ned. Som oftes blir det bedre når magen din har venner seg til å spise disse tingene. Får du ekstra mye luft i magen kan det ha noe med sammensetningen av bakterier du har i magen og dette kan bedre seg. Det hjelper på å steke disse grønnsakene eller å gi dem en oppvarming før du spiser dem. Om dette ikke bedrer seg og du fortsatt blir veldig plaget, så kan det tenkes at du har en litt ømfindtlige mage, selv om du ikke er allergisk.
Gjest Daenerys Skrevet 12. oktober 2014 #3 Skrevet 12. oktober 2014 Jeg syns du skal lese om low fodmap og IBS. Du ramser opp alt jeg ikke tåler pga sykdommen min, alt fra mel/melk/belgfrukter/kunstige søtningsmidler. Det har med kompliserte karbohydrater å gjøre rett og slett, for noen er disse vanskeligere å fordøye og man får symptomer som luft i magen f.eks. Anbefaler også at du går til legen for å sjekke litt opp i magesymptomene dine, om du har IBS er det ikke farlig, men du bør sjekke deg for andre sykdommer. For meg er det ikke en moteting, det utgjør forskjellen på om jeg er sengeliggende eller frisk. Jeg blir mye verre enn det du nevner, men om det plager deg syns jeg du skal sjekke opp i det.
Supraspinatus Skrevet 12. oktober 2014 #4 Skrevet 12. oktober 2014 Melk og melkeprodukter finnes det utrolig mye forskning på og den er egentlig ganske klar. Melk og melkeprodukter er sunne og spesielt de som er fermentert. Meierifett er også blant det mest nyttige fettet å få i seg. Dog er det en ting som skiller melk fra andre sunne matvarer. Det er ikke alle som tåler det. For dem med allergi er det melkeproteinet som får kroppens immunforsvar til å reagere. De som er intolerante reagerer på melkesukkeret som de mangler et enzym for å bryte ned og fordøye. De aller fleste (genetisk) vestlige har gener for å kunne produsere nok av dette enzymet til å drikke melk. Blant annet asiatere og enkelte afrikanere osv mangler dette genet, eller uttrykket i genet, for å produsere nok laktase. Det kan selvfølgelig også mangle hos nordmenn, men generelt tåler vi det bra. For å gjøre en lang historie kort: Dersom du ikke reagerer på melk er det ingen grunn til å utelukke det fra kostholdet. Når det gjelder korn, belgfrukter, enkelte typer grønnsaker som kål, løk, osv, og sukkeralkoholer så inneholder disse mye såkalte fermenterbare karbohydrater. Det er fibre som brytes ned i tarmen av bakterier som næring for dem. Enkelte med såkalt IBS reagerer ofte på flere av disse som har samlebetegnelsen FODMAP. Merk også at mange med IBS også tåler melk dårlig, men det er ikke gitt. Det finnes teorier om at dårlig, eller ikke-optimal, tarmflora er en viktig bidragsyter til tilstanden. Jeg vil tippe at du havner under denne fanen, men kanskje ikke så alvorlig som enkelte opplever det. Du kan jo forsøke å utelukke enkelte typer FODMAPs og se om det bedrer seg. Husk også at kosthold er ganske individuelt. Enkelte reagerer på ting som andre ikke gjør. Det er derfor ikke alltid slik at man kan si at enkeltmatvarer er sunne eller usunne, men man må se på kostholdet som en helhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå