Gå til innhold

Et spørsmål om shampoo/balsam - HVOR sitter effekten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et teit spørsmål.. Men uavhengig av hvilket merke_ shampoo og balsam har jo ulike "effekter"; noen lover volum, noen er for å holde på farge, noen skal reparere slitt hår osv osv. Men hvor sitter de ingrediensene som skal gi de ulike effektene - er det i shampooen eller i balsamen? Har alltid tenkt at det er mest shampooen som gir effekten, mens balsamen lukker igjen skjellaget i hårstråene.. Men stemmer dette? Eller er det slik at shampooen kun rengjør, og balsamen er den som gir pleie/effekt ifht hvilke type du har valgt?

Anonymous poster hash: c44ee...930
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker kun shampoo, nesten aldri balsam. Mest fordi jeg ikke gidder, men også fordi jeg ikke merker så stor forskjell fra da jeg bruker begge deler. Det er sant balsam lukker skjellene, men de lukker seg selv også etter tørk. Balsam kan også gjøre at det ikke tugger seg lite lett og håret blir glattere.

Anonymous poster hash: 609c3...7f8
Gjest lillelarve
Skrevet

Alt jeg vet er at shampoo alene tørker ut håret mitt etter jeg bleket håret for et års tid siden, og balsam mykgjør det. Da håret mitt var 100 % sunt og naturlig trengte jeg kun shampoo. Savner den tiden.

Men, ja... Det virker som at shampoo og balsam har de effektene. Men jeg tror også enkelte shampooer er med på å styrke håret og gjøre det friskere.

Skrevet

De tilsetter nok stoffene som skal gjøre både det ene og det andre i begge produktene, ellers kunne de solgt kun en type shampo og balsam alt etter som hva man trenger (volum, krøller, fett hår, tørt hår osv)

Bruker man både shampo og balsam for feks volum, oppnår man nok en større effekt enn om man bruker kun et produkt.

Anonymous poster hash: 40daf...207

Skrevet (endret)

Effekten sitter i ingrediensene i shampoo og/eller balsam (litt avhengig av hva man vil oppnå), hvordan man benytter produktet, samt vannkvalitet, for ikke å snakke om hvilket utgangspunkt man har. Det er egentlig ikke noe hokus-pokus, og generelt har fancy "ekstrakter" og "mineraler", og alt hva de nå skryter av, minimal til null effekt.

For å forstå hva håret "trenger", bør man lære seg å lese ingredienslisten. Den skal listes opp etter hva shampooen/balsamen inneholder mest av, deretter kommer ingrediensen det er nest mest av, osv. De siste på lista kan man egentlig bare se helt bort fra, med mindre man forsøker å unngå noe av det pga. allergier. "Sjelden revetannsolje fra Falklandsøyene" høres sikkert fancy ut i en reklame, men det reparerer dessverre ikke håret :laugh:

Det finnes mange forskjellige formler, men for å generalisere så har du volumprodukter, hvor shampooen stripper håret for fett (mye/sterk såpe), mens balsamen (om man velger å bruke balsam) er lett, med lite eller ingen silikon. Dette vil gjøre håret lett og luftig, men det kan oppleves som ganske tørt.

Om man forsøker å bekjempe tørt hår, eller dempe volum, bruker man ofte mildere shampoo (av og til med silikon) som ikke stripper hår og hodebunn for like mye fett. Balsam varierer en del her. Noen er tjokkfulle av silikon som får håret til å se fint og blankt ut etter bruk, men ikke har noen pleiende effekt, andre har en kombinasjon av olje og silikon, og noen blander inn litt protein. Håret kan virke mer fyldig i lengdene med slike produkter, men kan ofte bli for tungt for de som har tynt hår (total mengde, ikke enkeltstrå).

Om man har kjemisk tørt hår (alt fra overbehandlet og slitt til ødelagt tyggegummihår), tyr man gjerne til produkter som inneholder mye protein, og da er det først og fremst regelmessig (men ikke overdreven) bruk av dyptvirkende kur som har best effekt - om man ser bort fra en god klipp, vel å merke.

Det er selvsagt noe mer komplisert enn beskrevet ovenfor. Bare se på det som et enkelt grunnprinsipp, så kan du heller søke opp typiske ingredienser og lære noe nytt. Cetyl alcohol er for eksempel ikke uttørkende, selv om det kan høres slik ut om man bare går etter navnet. Det er faktisk ikke mange forskjellige ingredienser (av de som har reell effekt, altså), så det er ingen uoverkommelig oppgave å finne ut hva de er, og hva de gjør :)

Endret av Antlers
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...