AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #1 Skrevet 12. oktober 2014 Hører ofte skrekkhistorier vedr kredittkort. Hvorfor blir det slik? Er kredittkort egentlig så "farlig" hvis man betaler når man skal å kanskje litt mer enn minstesum? Selv har jeg god inntekt og har ikke noe problem å betale f. Eks 5000 i 2 måneder etter å ha lånt 10000 på kort til f. Eks en reparasjon til bilen. Men 10000 blir litt mye på en måned. Jeg har fått streng beskjed fra andre at jeg må ikke finne på å få meg kort. Men jeg mener så lenge man holder datoer for innbetaling å slikt og ikke bruker kortet på filleting så må det jo gå greit?? Anonymous poster hash: e1cd9...63b
Anglofil Skrevet 12. oktober 2014 #2 Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Kredittkort er ikke farlige hvis man bruker dem riktig. Det vil si at man ikke bruker mer enn man faktisk har råd til. Det er kanskje her mange går i fella: de bruker kredittkortet som om det skulle være ekstra penger og betaler heller ikke regningene på kredittkortene i tide, noe som igjen fører til gebyrer, renter osv. Jeg bruker ikke annet enn kredittkort, men jeg betaler også beløpet jeg har brukt før det påbeløper renter og gebyrer. Samtidig får jeg cashback og eventuelle andre goder. De som ikke anbefaler deg kredittkort har enten ikke så god kjennskap til hvordan det egentlig fungerer, eller så har de gått på en smell (eventuelt sett på Luksusfellen og tror at det er slik det er med kredittkort). Mvh Yvonne Endret 12. oktober 2014 av Yvonne 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #3 Skrevet 12. oktober 2014 Faren med kredittkort er at renten er på omkring 20 % pluss / minus. Betales ikke det beløp man har handlet på kreditt for inn før den rentefrieperioden er utløpt vokser beløpet man skylder enormt fort. Til sammenligning har i dag et boliglån en rente på mellom 3,20 og 4 %. Å bruke kredittkort og så nullstille kreditten før rentene begynner å løpe er risikofritt. Anonymous poster hash: 208fa...ba2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 Kredittkort er ikke farlige hvis man bruker dem riktig. Det vil si at man ikke bruker mer enn man faktisk har råd til. Det er kanskje her mange går i fella: de bruker kredittkortet som om det skulle være ekstra penger og betaler heller ikke regningene på kredittkortene i tide, noe som igjen fører til gebyrer, renter osv. Jeg bruker ikke annet enn kredittkort, men jeg betaler også beløpet jeg har brukt før det påbeløper renter og gebyrer. Samtidig får jeg cashback og eventuelle andre goder. De som ikke anbefaler deg kredittkort har enten ikke så god kjennskap til hvordan det egentlig fungerer, eller så har de gått på en smell (eventuelt sett på Luksusfellen og tror at det er slik det er med kredittkort). Mvh Yvonne Hva mener du med cashback? Og hvilke andre goder mener du? selv har jeg et gebyrfri visa gold fra santander liggende som jeg ikke har turt å brukt enda.. Noen som vet noe om dette? evt hvems kort gir best goder? Anonymous poster hash: e1cd9...63b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #5 Skrevet 13. oktober 2014 Fornuftig kredittkortruk er ikke farlig. Dvs hvis du bruker det til netthandel, betale reiser/flybiletter, drivstoff der du får rabatt. Dette er det fornuftig å bruke kredittkort til. Hvis du betaler hele beløpet tilbake innen forfall. Uforutsatte utgifter som at bilen havarerer eller vaskemaskinen ryker bruker man bufferkontoen til. Har man ikke buffer må man spare opp en. Må man bruke kreditt må det betales ned asap. 10tusen på 2 mnd er overkommelig for de fleste, men hva er vitsen når man heller kan spare opp en buffer? De på luksusfellen bruker kredittkort som ekstra penger, så betaler de regningene med et nytt kredittkort når det første er makset. Og sånn fortsetter det gjerne til kort 10, 11, 12, 13,,,,,,23 også er makset. Det er noe grunnleggende feil i toppen på slike mennesker. Klarer man å bruke kortet riktig er det ingen fare. Lever man over evne må man ikke finne på å anskaffe et slikt.Anonymous poster hash: 7e5eb...34e 1
Nåla-i-veggen Skrevet 13. oktober 2014 #6 Skrevet 13. oktober 2014 Med de rette kortene, og disiplinert bruk (dvs. aldri la det påløpe renter), så har det til nå ikke vært noe problem for meg å oppnå over 10,000 kroner i cashback per år. Blir litt vanskeligere fremover nå som cashback på dagligvarer på Eika Gold er forsvunnet....
Anglofil Skrevet 13. oktober 2014 #7 Skrevet 13. oktober 2014 Hva mener du med cashback? Og hvilke andre goder mener du? selv har jeg et gebyrfri visa gold fra santander liggende som jeg ikke har turt å brukt enda.. Noen som vet noe om dette? evt hvems kort gir best goder?Anonymous poster hash: e1cd9...63b Det betyr at man får en viss prosent igjen på det du handler. F.eks får jeg cashback når jeg bruker mitt Bank Norwegian- og TrumfVisa-kort, som jeg igjen da kan bruke på f.eks reiser eller hva det nå måtte være. Jeg får ganske mange tusen igjen i cashback hvert år ved å være konsekvent. Hvilket kredittkort som er best kommer også litt an på bruken din. Jeg har også gebyrfri visa, ikke det jeg bruker mest, men et helt greit kort, spesielt hvis jeg trenger kontanter eller lignende Mvh Yvonne
Sven Svensson Skrevet 11. juli 2015 #8 Skrevet 11. juli 2015 (endret) Jeg tror at det kommer til å bli vanligere og vanligere med kredittkort i Norge. Når jeg bodde i USA fikk jeg drøssevis av kredittkort tilbud ned i postkassen. I USA så er det vanlig med "introductory apr/intrest rate, dvs du får lavere rente i en initial midlertidig periode, for eksempel 3 eller 6 måneder. Renten i dette tidspunktet kan være 0%, 1,9% eller lignende lav rente. Dette vil nok komme til norge vil jeg tru innen noen år. Finnes mye ulike kort i norge. Her finnes en oversikt på kredittkort i Norge. Kredittkort er jo selvsagt ikke bra hvis man misbruker kortene, dvs får en masse kredittkortsgjeld som man ikke klarer tilbake. Det er jo dette bankene spekulerer i. For å få noe godt ut av kredittkort må man bruke de litt smart når man har noe å vinne på det. Det kan være å fylle bensin billigere, betale reiser slik at du får reiseforsikring, benytte seg av rabatterte tilbud osv. Nøkkelen er å være systematisk og smart. Endret 6. juni 2024 av Sven Svensson
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #9 Skrevet 12. juli 2015 Hører ofte skrekkhistorier vedr kredittkort. Hvorfor blir det slik? Er kredittkort egentlig så "farlig" hvis man betaler når man skal å kanskje litt mer enn minstesum? Selv har jeg god inntekt og har ikke noe problem å betale f. Eks 5000 i 2 måneder etter å ha lånt 10000 på kort til f. Eks en reparasjon til bilen. Men 10000 blir litt mye på en måned. Jeg har fått streng beskjed fra andre at jeg må ikke finne på å få meg kort. Men jeg mener så lenge man holder datoer for innbetaling å slikt og ikke bruker kortet på filleting så må det jo gå greit?? Anonymous poster hash: e1cd9...63b Det har blitt sånn fordi enkelte bruker penger som fulle sjømenn når de får kredittkort, og mange forstår ikke at kortene kan brukes på en fornuftig måte. Overraskende mange vet ikke hvordan kredittkort fungerer i det hele tatt, faktisk. Noen tror rentene løper fra første krone man bruker, og noen tror det ikke er mulig å betale mer enn minstebeløpet på fakturaen. Har opplevd å bli snakket til som et barn av noen som skulle forklare at kjæære deg, hva hjelper det med eeen prosent cashback hvis du må betale tjuuue prosent i rente? Anonymous poster hash: 3ca06...bb2
petterm Skrevet 12. juli 2015 #10 Skrevet 12. juli 2015 Kredittkort er smart så lenge du ikke trenger det, dvs så lenge du klarer å betale tilbake alt før det løper renter, evt innen en måned. Cashback er penger man går tilbake når man handler. Hvis mange hadde brukt kredittkort og Cashback vil det føre til at prisene stiger. Dette er kostnader som belastes selger og som selger må legge inn i prisene sine. Det er noe av grunnen til at Norwegian, Ryanair og andre har gebyr på bruk av kredittkort. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #11 Skrevet 12. juli 2015 Kredittkort er smart så lenge du ikke trenger det, dvs så lenge du klarer å betale tilbake alt før det løper renter, evt innen en måned. Cashback er penger man går tilbake når man handler. Hvis mange hadde brukt kredittkort og Cashback vil det føre til at prisene stiger. Dette er kostnader som belastes selger og som selger må legge inn i prisene sine. Det er noe av grunnen til at Norwegian, Ryanair og andre har gebyr på bruk av kredittkort. Det uthevede er det også mange som ikke har skjønt. Har hørt kommentaren om å "bruke penger man ikke har" mange ganger. Men jeg har jo pengene, velger bare å bruke kredittkortet som et gratis lån og for cashbackens skyld. Norwegian tar forøvrig ikke kredittkortgebyr hvis man bruker deres eget kort. En ting som irriterer meg er online reisebyråer som ikke oppgir gebyret før man har skrevet inn alt av opplysninger og er klar til å bestille. Det burde alltid kommet opp på førstesiden. Anonymous poster hash: 3ca06...bb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå