Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på Rimi. Nå som COOP har kjøpt ICA lurer jeg på hva det betyr for de ansatte?

hvis de erstatter Rimi logoen med COOP? Mister jeg jobben hvis butikken min går fra Rimi til Coop?

:)

Anonymous poster hash: d43f7...f39
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle du miste jobben? Butikken trenger vel fortsatt ansatte, og jeg tror ikke de har et lager fult av tenåringer i coop-uniform som de er klare til å plassere over hele landet.

Men det er bare min teori.

Anonymous poster hash: 5f549...35f
  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor skulle du miste jobben? Butikken trenger vel fortsatt ansatte, og jeg tror ikke de har et lager fult av tenåringer i coop-uniform som de er klare til å plassere over hele landet.

Men det er bare min teori.

Det er det jeg tenker også, men en kollega mener at vi kommer til å bli oppsagt hvis Coop overtar. Jeg tviler på det da det ble presisert at de solgte Ica for å slippe å måtte legge ned butikker (som ville ramme regionene hardt). Men takk for svaret ditt :)

Skrevet

Er ikke dette noe du kan ta opp med sjefen din?

Skrevet

Det er det jeg tenker også, men en kollega mener at vi kommer til å bli oppsagt hvis Coop overtar. Jeg tviler på det da det ble presisert at de solgte Ica for å slippe å måtte legge ned butikker (som ville ramme regionene hardt). Men takk for svaret ditt :)

Hva understøtter kollegaen din den påstanden med da? Sier ikke at det er feil, jeg synes bare ikke det gir mening å sparke en drøss med kompetente ansatte, bare for å lære opp en hel drøss med nyansatte. Det kommer isåfall til å koste dem dyrt.

Skrevet

Hva understøtter kollegaen din den påstanden med da? Sier ikke at det er feil, jeg synes bare ikke det gir mening å sparke en drøss med kompetente ansatte, bare for å lære opp en hel drøss med nyansatte. Det kommer isåfall til å koste dem dyrt.

Det vet jeg ikke...jeg spurte han hvorfor og han mener at det er sånn det er når et nytt kjede overtar, men jeg tenker at det gjelder bare hvis Rimi blir nedlagt og konkurrenter bestemmer seg for å drive på samme sted. Så jeg tror ikke vi blir sparket, men jeg ville bare høre hva andre mener :) Vi blir tross alt en del av ''familien'' dems nå.

Er ikke dette noe du kan ta opp med sjefen din?

Ja, jeg burde det, men han er en sånn fyr som bare forteller deg det du vil høre.

Skrevet

Var det ikke snakk om at en del av butikkene ville bli nedlagt?

Skrevet

Var det ikke snakk om at en del av butikkene ville bli nedlagt?

Pga. kjøpet?...

Skrevet

Pga. kjøpet?...

Det var i hvert fall snakk om å måtte selge butikker der de etter sammenslåingen får mer enn 40% markedsandel. Noen lite lønnsomme butikker i grisgrendte strøk ryker muligens også.

Anonymous poster hash: d3719...e7a

Skrevet

Jeg vil tro at noen konkurrerende butikker med dårlig lønnsomhet vil bli lagt ned. Så noe svinn blir det nok.

Dog synes jeg det hadde vært rart om COOP la ned Rimi, da det er Norges eldste dagligvarekjede og en meget sterk merkevare som har blitt mer lønnsom de siste par årene. Rimi har en sterk tradisjon for franchise, og det er mange flinke kjøpmenn i kjeden som man burde beholde.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er også slik at dersom en virksomhet blir solgt så kan man ikke uten videre sparke ansatte dersom man skal drive videre. Det heter virksomheteoverdragelse og det er regler for det.

Skrevet

Jeg tror de beholder Rimi merkevaren og gjør om ICA til Coop. Det har stått om dette i media.

Anonymous poster hash: 02aea...d13

Skrevet

Når man kjøper en bedrift heter det virksomhetsoverdragelse. Da overtar man også de ansatte. Skal Coop si opp noen av de ansatte må det være saklig begrunnet. Hvis butikken blir lagt ned er det en saklig begrunnelse. Hvis det er for mange ansatte i forhold til omsetning og inntjening kan det være saklig å si opp noen av de ansatte. I så fall vil man vanligvis si opp de som ble sist ansatt, (dårligst ansiennitet) men det skal gjøres en konkret vurdering av hver oppsigelse. Hvis man for eksempel er eneforsørger så skal det vektlegges. Hvis den som ble sist ansatt har kompetanse som bedriften trenger, og som personer med dårligere ansiennitet ikke har, så kan personer med dårligere ansiennitet sies opp. De som evt. blir sagt opp har fortrinnsrett til andre stillinger som blir ledige i bedriften det neste året, forutsatt at man er kompetent til stillingen. Hvis Coop har andre butikker i nærheten kan man tilbys jobb der. Hvis man er villig til å flytte kan man bli tilbudt jobb i butikker andre steder.

Man vil ofte prøve å unngå å si opp folk. En oppsigelsesprosess tar tid, og man risikerer at de beste og mest attraktive medarbeiderne forsvinner under en sånn prosess.

Så vidt jeg forstår er noe av bakgrunnen til at ICA strever i Norge at de er for små til å få gode innkjøpsbetingelser. Når butikkene blir overtatt av Coop kan det bedre lønnsomheten til butikkene.

Det sto i avisa at det ikke er bestemt om ICA og Rimi butikkene vil beholde navnene, eller om de skal bytte til Coop Marked, Coop Prix osv.

Skrevet

Jeg vil tro at noen konkurrerende butikker med dårlig lønnsomhet vil bli lagt ned. Så noe svinn blir det nok.

Dog synes jeg det hadde vært rart om COOP la ned Rimi, da det er Norges eldste dagligvarekjede og en meget sterk merkevare som har blitt mer lønnsom de siste par årene. Rimi har en sterk tradisjon for franchise, og det er mange flinke kjøpmenn i kjeden som man burde beholde.

Nå er da vel kun Ica og ikke Rimi butikkene Coop har kjøpt?

Og det har blitt sagt på nyhetene at Coop vil legge ned butikker som ikke er lønnsomme for Coop å drive videre.

Anonymous poster hash: 6d149...b70

Skrevet

Coop har kjøpt ICA Norge, og det inkluderer også ICA Norge sine Rimi-butikker.

Skrevet

Min sjef sa at Coop hadde kjøpt ICA Norge og alle ansatte, så du er nok trygg med mindre det er fare for at butikken kan bli lagt ned :-)

Anonymous poster hash: 05771...c2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...