AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #1 Skrevet 11. oktober 2014 Når begynte dere å sende deres barn ut for å leke på verandaen eller i hagen på egen hånd? Vi har en stor veranda med trapp ned til gressplenen, det er gjerder rundt overalt og det er store vinduer rundt hele huset med god oversikt over verandaen. Min datter er 4 år og elsker å trille på dukkene rundt på verandaen, ned på plenen og styre med dem i sandkassa osv. Jeg har begynt å slippe henne ut der på egenhånd, mens jeg gjør litt husarbeid - kommer ut til henne når jeg er ferdig. Følger selvsagt med hele tiden og har vinduet på gløtt slik at jeg hører henne. Er dette for tidlig? Anonymous poster hash: caa65...893
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #2 Skrevet 11. oktober 2014 Wow, litt overbeskyttende kanskje? Håper virkelig ikke at dette er normenAnonymous poster hash: 7a1a2...648 13
Maximillian Cohen Skrevet 11. oktober 2014 #3 Skrevet 11. oktober 2014 Kjør på...med mindre du har en over snittet farlig hage. 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #4 Skrevet 11. oktober 2014 Wow, litt overbeskyttende kanskje? Håper virkelig ikke at dette er normenAnonymous poster hash: 7a1a2...648 ser ingen andre barn rundt her som er ute på egen hånd, ergo har jeg tenkt det nesten ikke er normalt. Anonymous poster hash: caa65...893
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #5 Skrevet 11. oktober 2014 Var mye ute da jeg var 5 med min lillebror på 2. Men så var jeg en rolig unge som ikke fant på noe tull. Dagens unger er generelt mindre ute tror jeg og foreldrene er mer overbeskyttende så sikkert derfor du ikke ser andre unger ute alene. Så lenge du holder ett lite øye med henne er det jo bare fint for henneAnonymous poster hash: a1a1b...24b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #6 Skrevet 11. oktober 2014 Mitt barn er 4 og løper ute alene, gjort det en stund. Stikker inn til nabobarn osv (sier selvsagt fra først). Det er helt vanlig i vårt nabolag.Anonymous poster hash: 69cae...b1f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #7 Skrevet 11. oktober 2014 Var mye ute da jeg var 5 med min lillebror på 2. Men så var jeg en rolig unge som ikke fant på noe tull. Dagens unger er generelt mindre ute tror jeg og foreldrene er mer overbeskyttende så sikkert derfor du ikke ser andre unger ute alene. Så lenge du holder ett lite øye med henne er det jo bare fint for henneAnonymous poster hash: a1a1b...24b På sommeren har jeg jo alle dører på vidt gap, da har jeg liksom ikke tenkt over det. Men nå som det er kaldt og det ikke er mulighet for å alt på vidt gap begynte jeg å tenke over det. Er jo ikke alltid jeg har muligheten til å være med ut - husarbeid må jo gjøres Er en del naboer her med unger i samme aldersgruppe, ser de aldri ute - med mindre de er med selv en sjelden gang. Vi er mye ute, men føler det er greit om hun lærer seg å være ute alene også. Og så langt har det ikke vært noe problemer. Mener å huske vi lekte ute alene selv på den alderen... Anonymous poster hash: caa65...893
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #8 Skrevet 11. oktober 2014 Min treåring leker en del ute alene. I hagen, på lekeplassen rett utenfor og i gata rett foran huset (knapt biltrafikk her). Hun går til nabobarna alene, men får ikke lov til å gå lenger bort i gata eller andre steder. Jeg følger selvsagt med når hun er ute, men står ikke og nistirrer på henne. Oftest er hun ute sammen med andre barn, da. Anonymous poster hash: c0f26...7a3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #9 Skrevet 11. oktober 2014 Min treåring leker en del ute alene. I hagen, på lekeplassen rett utenfor og i gata rett foran huset (knapt biltrafikk her). Hun går til nabobarna alene, men får ikke lov til å gå lenger bort i gata eller andre steder. Jeg følger selvsagt med når hun er ute, men står ikke og nistirrer på henne. Oftest er hun ute sammen med andre barn, da. Anonymous poster hash: c0f26...7a3 ingen har sagt noe om å nistirre,.... Anonymous poster hash: caa65...893
Finestthereis Skrevet 11. oktober 2014 #10 Skrevet 11. oktober 2014 Mine barn lekte ute alene fra 3årsalder av. Lekeplass og i nabolaget, fulgte med på hvor de gikk og sjekket at alt var ok med jevne mellomrom. Stille og rolig plass med masse barn som lekte sammen.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #11 Skrevet 11. oktober 2014 ingen har sagt noe om å nistirre,.... Anonymous poster hash: caa65...893 Jo, jeg har sagt noe om det. Anonymous poster hash: c0f26...7a3 2
Harlekin Skrevet 11. oktober 2014 #12 Skrevet 11. oktober 2014 Sånn du beskriver det, høres det helt fint ut Jeg ville ikke ha gjort det, men vi bor i en blokk der man må ha nøkkel for å komme inn, det er ikke egne hager og det er rett i nærheten av sterkt trafikkerte veier. Så jeg er ikke komfortabel med at min 5-åring går ut alene.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #13 Skrevet 11. oktober 2014 Jo, jeg har sagt noe om det. Anonymous poster hash: c0f26...7a3 finn deg en annen tråd om du ikke kan holde deg til tema. Anonymous poster hash: caa65...893
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #14 Skrevet 11. oktober 2014 Sånn du beskriver det, høres det helt fint ut Jeg ville ikke ha gjort det, men vi bor i en blokk der man må ha nøkkel for å komme inn, det er ikke egne hager og det er rett i nærheten av sterkt trafikkerte veier. Så jeg er ikke komfortabel med at min 5-åring går ut alene. den ser jeg, ville ikke gjort det selv om vi bodde i blokk. Anonymous poster hash: caa65...893
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #15 Skrevet 11. oktober 2014 finn deg en annen tråd om du ikke kan holde deg til tema. Anonymous poster hash: caa65...893 Jeg beskrev måten jeg følger med på når datteren min er ute. Det er du som ikke holder deg til tema. Anonymous poster hash: c0f26...7a3 4
Vera Vinge Skrevet 11. oktober 2014 #16 Skrevet 11. oktober 2014 Det fins jo ikke noe fasitsvar på dette, siden det avhenger av hvordan man bor, hvor gammelt barnet er og hvor ansvarlig det er. Min gutt begynte å være alene ute nå i sommer, da han rundet 2,5. Vi har ingen gjerder, men det er ingen trafikk her (bor innerst i en blindvei med bare noen få andre hus rundt) eller andre farlige ting som elv e.l. Han har alltid vært en som har hatt vett til å passe seg, og hagen ligger godt nedenfor (blind)veien. Jeg pleier for øvrig å ha en gløtt på vinduet, om døra ikke er åpen, så jeg har en viss peiling på hva han driver med, selv om jeg ikke alltid befinner meg i nærheten av dette vinduet. Men når min yngste sånn blir like gammel, er det ikke sikkert han får være alene ute. Man må jo se an barnet. Men med mindre du har et veldig utforskende barn, som kan finne på å klatre over gjerdet og hoppe rett ut i en trafikkert vei uten å se seg for, høres jo det du beskriver såpass greit ut at jeg nesten stusser på at du må spørre om dette er greit.
Teriyaki Skrevet 11. oktober 2014 #17 Skrevet 11. oktober 2014 Slik du beskriver det ville jeg ikke hatt problemer med det. Kunne latt min snart treåring gå ut alene under sånne forhold også. Her vi bor er det hav rett ved huset på baksiden, og elv 30 meter unna på forsiden, så her er det dessverre ikke aktuelt, selv om det er lite trafikk. Har enda til gode at han faktisk løper avgårde til havet eller elva, men kan jo ikke ta sjansen.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #18 Skrevet 11. oktober 2014 finn deg en annen tråd om du ikke kan holde deg til tema. Anonymous poster hash: caa65...893 Du trenger da ikke være så frekk! Hun har da ikke kritisert deg eller skrevet noe galt. Hun beskrev jo bare hvordan hun lot sin 3-åring være uteAnonymous poster hash: a1a1b...24b 3
mara2012 Skrevet 12. oktober 2014 #19 Skrevet 12. oktober 2014 Kommer jo veldig ann på hvor man bor og hva slags miljø man har. Men her har vi veranda, og jenta mi på 3,5 år får være der alene nå. Men for bare ett halvt års tid siden, kunne hun ikke det, for da skulle hun teste grensene ved å klatre på gelenderet og kaste ting ned derfra.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #20 Skrevet 12. oktober 2014 Det fins jo ikke noe fasitsvar på dette, siden det avhenger av hvordan man bor, hvor gammelt barnet er og hvor ansvarlig det er. Min gutt begynte å være alene ute nå i sommer, da han rundet 2,5. Vi har ingen gjerder, men det er ingen trafikk her (bor innerst i en blindvei med bare noen få andre hus rundt) eller andre farlige ting som elv e.l. Han har alltid vært en som har hatt vett til å passe seg, og hagen ligger godt nedenfor (blind)veien. Jeg pleier for øvrig å ha en gløtt på vinduet, om døra ikke er åpen, så jeg har en viss peiling på hva han driver med, selv om jeg ikke alltid befinner meg i nærheten av dette vinduet. Men når min yngste sånn blir like gammel, er det ikke sikkert han får være alene ute. Man må jo se an barnet. Men med mindre du har et veldig utforskende barn, som kan finne på å klatre over gjerdet og hoppe rett ut i en trafikkert vei uten å se seg for, høres jo det du beskriver såpass greit ut at jeg nesten stusser på at du må spørre om dette er greit. hvis du hadde tatt deg bryet med å lese hele tråden så ser du jeg skriver at jeg aldri ser noen av de andre her ha barna sine ute, selvom de er på samme alder og eldre. Så da får du bare stusse videre da vettu... Anonymous poster hash: caa65...893
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå