AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #1 Skrevet 11. oktober 2014 Er arv noe alle får? Tenker i leddet foreldre til barna sine. Er jo flere som får forskudd på arv nå om dagen, men hvordan kan jeg vite om jeg kunne fått det, og eventuelt for mye? Jeg har ikke så veldig lyst til å grave i mine foreldres økonomi, eller spørre i første omgang, men man blir jo nysgjerrig.. Anonymous poster hash: 34890...94d
Gjest Gjest_mann1979 Skrevet 11. oktober 2014 #2 Skrevet 11. oktober 2014 Forskudd på arv er positivt om foreldrene har muligheten, barna har mer behov for hjelp i etableringsfasen eller når de er 40-50 år og har kansje fått egne barnebarn, da går liksom arven til deres barn og barnebarn alt ettersom da
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #3 Skrevet 11. oktober 2014 Om alle arver? Tror de fleste arver noe, men det er jo 100% basert på hva foreldrene dine har av verdi. Har de ingenting av verdi, leier bolig, lever på sosialen kan du ikke forvente mye. Forskudd på arv er noe folk gjerne får av foreldrene sine som hjelp til å komme inn på boligmarkedet, og det er de selvsagt foreldrene dine som bestemmer om du skal få. skal du arve 10 mill om 10 år, men du trenger 1 mill i egenkap til bolig nå er det nok greit å lage avtale med foreldrene dine. Anonymous poster hash: dda88...a08 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #4 Skrevet 11. oktober 2014 Okei. Jeg forventer virkelig ingenting, bare slik at det er sagt. Mine foreldre har grei økonomi, men jeg TROR de fremdeles har litt huslån igjen pga diverse oppussinger som de hele tiden styrer på med. Anonymous poster hash: 34890...94d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #5 Skrevet 11. oktober 2014 De eier ikke båt/hytte eller lignende, men reiser på 2-4 utenlands turer i løpet av året. Anonymous poster hash: 34890...94d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #6 Skrevet 11. oktober 2014 Forskudd på arv er det absolutt ikke som får, det er et overskuddsprosjekt. Jeg fikk forskudd på arv da jeg var nyutdannet og skulle kjøpe leilighet, og mine foreldre hadde vært gjeldfrie i over 20 år. Hadde ikke akkurat spurt hvis ikke de hadde tilbudt. Anonymous poster hash: 31f28...9a1 1
Zzyzx Skrevet 12. oktober 2014 #7 Skrevet 12. oktober 2014 Er arv noe alle får? Tenker i leddet foreldre til barna sine. Er jo flere som får forskudd på arv nå om dagen, men hvordan kan jeg vite om jeg kunne fått det, og eventuelt for mye? Jeg har ikke så veldig lyst til å grave i mine foreldres økonomi, eller spørre i første omgang, men man blir jo nysgjerrig.. Anonymous poster hash: 34890...94d Jeg tror du tenker litt feil. Forskudd på arv er en gave foreldrene velger å gi til sine barn. Grunnen til at det refereres til som forskudd på arv er at det ikke er helt fritt fram for foreldre å gi store gaver til barna sine. Tidligere var det arveavgift som skulle betales på alt over fribeløpet, nå skal det uansett sendes inn skjema til skatteetaten uavhengig av beløp. Det er ikke alle som får store gaver av foreldrene sine, nei. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 12. oktober 2014 #8 Skrevet 12. oktober 2014 Jeg begriper ikke hvorfor du tror dette er noe alle får? Jeg har aldri fått noe slikt og har spurt om hjelp ved to anledninger og fått avslag. Jeg kan ikke annet enn akseptere at de velger grov forskjellsbehandling av meg kontra andre søsken selv om det er litt bittert. Men det er deres penger. Den dagen de dør trer arvelovgivning i kraft og sørger for at det de har av verdier deles rettferdig mellom alle deres barn. Om det er lite eler mye som kommer til fordeling den dagen vedkommer meg ikke før den dagen kommer. Jeg kjenner noen få i min generasjonsom har fått hjelp av foreldre til å komme inn på boligmarkedet, men det er unntakene og ikke regelen.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #9 Skrevet 12. oktober 2014 Man får i hvertfall ikke forskudd på arv om foreldrene fortsatt har huslån etc. Det får man gjerne hvis foreldrene er såpass formuende at de f.eks kan cashe ut el leilighet til deg e.l og hvis de hadde vært såpass velstående er jeg sikker på at du hadde visst om det . Vi er fire søsken som fikk ca 7,5 mill hver i forskudd på arv for snart tre år siden. De er øremerket boligkjøp og kan ikke brukes til andre formål. Vår yngste bror syns dette er meget urimelig, da han ikke ønsker å kjøpe en bolig nå, men heller vil reise og oppleve verden. Men betingelsene fra foreldrene våre er helt klare og det er derfor mange hissige diskusjoner ved søndagsmiddagene for tiden .Anonymous poster hash: 44670...5da
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #10 Skrevet 12. oktober 2014 Om du får arv fra foreldrene dine er avhengig av om de etterlater seg noe. Forskudd på arv er "gave" foreldre gir av sitt overskudd og sin velvilje ikke noe barn kan kreve eller be om. Foreldre kan testamentere bort det meste av det de eier, men barn har plikt på pliktdelsarv når begge foreldrene er døde. Dør den ene forelderen før den andre kan lengstlevende sitte i uskiftet bo livet ut. Anonymous poster hash: 75e85...506
lykkelige.meg Skrevet 12. oktober 2014 #11 Skrevet 12. oktober 2014 Be om forskudd på arv? Noe av det frekkeste jeg har hørt! La foreldrene dine ha pengene sine i fred. Hadde de følt at de hadde for mye så hadde du nok allerede fått en slump. Tenker at å be om noe slikt er på lik linje med å mene at foreldrene ikke kan kose seg med SINE penger, dra på reiser, gå ut å spise når de vil, kjøpe det de vil, fordi det minsker beløpet arven en dag ville kunne vært. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #12 Skrevet 12. oktober 2014 Man får i hvertfall ikke forskudd på arv om foreldrene fortsatt har huslån etc. Det får man gjerne hvis foreldrene er såpass formuende at de f.eks kan cashe ut el leilighet til deg e.l og hvis de hadde vært såpass velstående er jeg sikker på at du hadde visst om det . Vi er fire søsken som fikk ca 7,5 mill hver i forskudd på arv for snart tre år siden. De er øremerket boligkjøp og kan ikke brukes til andre formål. Vår yngste bror syns dette er meget urimelig, da han ikke ønsker å kjøpe en bolig nå, men heller vil reise og oppleve verden. Men betingelsene fra foreldrene våre er helt klare og det er derfor mange hissige diskusjoner ved søndagsmiddagene for tiden .Anonymous poster hash: 44670...5da Huff. Hva sutrer han for! Han slipper jo å spare til bolig og kan bruke alle sparepengene sine på reiser! Anonymous poster hash: 32c82...72d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå