AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #1 Skrevet 11. oktober 2014 Gledens dag i heimen, samtidig som jeg er litt skeptisk. Jeg har spist elendig, og da mener jeg elendig de siste ukene/månedene. Jeg har ikke spist frukt på iallefall flere måneder.. Tror jeg. Litt i ny og ne kanskje men sjeldent. Samme gjelder grønnsaker. Jeg har spist potetgull og sjokolade hver eneste dag! Men så har det seg slik at jeg går ned i vekt, ser ut som jeg har gått ned 0,5 kg i uken, eller kanskje 1 kg, har ikke full kontroll på dette. Jeg har gått ned fra 76 kg til 71 kg. Greia er at jeg har alltid prøvd å gå ned, men alle gangene jeg har prøvd så har det ikke gått.. Men nå går det. Og jeg prøver ikke engang. Hva gjør jeg egentlig? Og ja, jeg vet, dette er ikke sunt i det hele tatt, men jeg er livredd for å legge om kosten og spise sunt og trene og det der også går jeg opp i vekt. Jeg kan ikke se på speilbildet mitt, jeg gikk ned 20 kg for ett-to år siden og da så jeg IKKE forskjell i speilet. Merk mine ord. Sliter litt med vrangforestillinger tror jeg - men uansett så går det ikke for meg å følge med på speilet. Det jeg spiser på en vanlig dag er en halv stor plate sjokolade, kanskje en stor en. En pose potetgull, da mener jeg dette tortilla potetgullet med dipen, det er det eneste potetgullet jeg spiser. En skål mandelpudding med rød saus kanskje og en halv grandiosa med masse dressing på.. Matlysten er veldig laber også. Er vell ganske tydelig med tanke på at jeg bare spiser dritt.. Anonymous poster hash: 547a3...65c
Gjest lillelarve Skrevet 11. oktober 2014 #2 Skrevet 11. oktober 2014 Vil anbefale deg å prøve (i alle fall litt) sunnere matprodukter uansett. Selv om du nå går ned i vekt betyr det ikke at det er bra for kroppen din. Det du propper i deg nå kan gi konsekvenser i senere tid (som f.eks. når du begynner å bli eldre). Ja, kanskje du mister vekt, men det er likevel ikke på en god måte + at du senere kan få problemer. Ikke vær redd for å gå opp i vekt om du begynner å trene og spise sunt. Det er ikke dårlig vekt. Selve vekta di betyr ingenting. Du går ned i fettprosent, men går opp i muskelvekt, og det er bra - IKKE dårlig. (Men ikke vær redd for fett). Og du vil ikke se ut som en bodybuilder av å trene f.eks. styrketrening i stua med små/ingen vekter, så ikke vær redd for det om det skulle være en redsel du har. Jeg var redd for det, men så innså jeg at det ikke skjedde. Dette er helt opp til deg. Det er ditt valg, og jeg gir deg bare min mening Det trenger ikke bety noe. Jeg personlig ønsker å gjøre det beste for kroppen min - Gi den næringen den trenger for å bygge seg opp og forbli frisk. Jeg spiser godt med grønnsaker og frukt daglig, grove kornprodukter, mye vann, melk, egg, nøtter, etc. Jeg holder meg aktiv (når jeg kan) regelmessig og jeg prøver å tenke positivt. Alt dette for å ta vare på meg selv. Jeg ønsker ikke plager grunnet dårlig kosthold og lite/ingen fysisk aktivitet (noe jeg hadde før). Jeg slet virkelig. Jeg var tynn, ja. Men jeg var absolutt ikke sunn eller frisk, og jeg var redd for framtiden. Jeg har gått litt ned i vekt, men opprettholder den samme vekta ved å være fysisk aktiv og spise sunt. Men jeg bryr meg ærlig talt ikke om vekta så lenge det jeg gjør er bra for meg + at jeg ser sunnere ut fysisk sett.
Supraspinatus Skrevet 11. oktober 2014 #3 Skrevet 11. oktober 2014 Man har forsøkt å la folk gå ned ved å bare spise "twinkies" og det fungerer så lenge det er en energirestriksjon. Men selv om overvekt også er den største risikofaktoren for metabolsk syndrom (hjerte/karsykdom, insulinresistens, diabetes, høyt blodtrykk, hyperkolesterolemi, etc), så inntreffer den også hos slanke mennesker, eller lett overvektige. Man kan altså bli syk og dø av usunt kosthold selv om man går ned i vekt, eller allerede er slank. Det har derfor alltid noe for seg å spise sunnere. Og det man er enige om er at grønnsaker er bra, mye av dem. I tillegg er det stor enighet om at sukker bør begrenses. Ut over dette er det en del uenigheter og jeg skal ikke bruke denne tråden til å "misjonere" om dem. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #4 Skrevet 11. oktober 2014 La du plutselig om til et usunt kosthold? For dersom du har spist omtrent som dette over flere måneder og så plutselig begynt å gå ned i vekt ville jeg kanskje oppsøkt lege. Anonymous poster hash: 699f8...328
Gjest Runforit Skrevet 12. oktober 2014 #5 Skrevet 12. oktober 2014 Man kan gå ned i vekt av å leve på sjokoalde. For min del så tenker jeg på hva kroppen har godt av. Jeg vil at kroppen min skal få god og næringsrik mat. Jeg vil gi kroppen min trening slik at den er rustet for alderdommen, så den holder seg frisk og sterk. Vekta er ikke alt. Vekta betyr egentlig ikke en skit for meg. Det som er viktig for meg er en god psyke, en frisk og sterk kropp som jeg tar vare på og en sunn livsstil med mer hverdagsaktivitet. 1
Vill Skrevet 12. oktober 2014 #6 Skrevet 12. oktober 2014 Ein kan også gå ned i vekt av å leve på McDonalds eller sjokolade som nokon nevner her. Det handler om kor mange kalorier og kor mykje næring og energi du får i deg. Det betyr jo ikkje at det er sunt! Det å vere i aktivitet, ete sunt, normalt og passelige mengder, er langt bedre måte for kroppen din å gå ned i vekt på!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #7 Skrevet 12. oktober 2014 La du plutselig om til et usunt kosthold? For dersom du har spist omtrent som dette over flere måneder og så plutselig begynt å gå ned i vekt ville jeg kanskje oppsøkt lege. Anonymous poster hash: 699f8...328 Nei, kostholdet mitt har egentlig vært ganske usunt det siste halvåret. Jeg prøver å tenke tilbake og huske om jeg har gjort noen endringer, men jeg er av den typen som konstant prøver å slanke meg, så har jo vært mange VELDIG korte perioder hvor jeg har spist sunt, men sist periode var før sommeren. De periodene er bare på sånn 2-3 dager, så skeier jeg ut og begynner å leve sunt igjen etter en uke eller noe. Jeg vet ikke om dette er plutselig eller om jeg uten at jeg selv er klar over det spiser mindre for å gå ned i vekt. Jeg begynte i ny jobb i sommer hvor jeg er i middels fysisk aktivitet i forhold til tidligere, men skjønner ikke hvorfor det gir resultater akkurat nå! Eneste forandringene jeg har gjort de to siste månedene er at jeg sluttet på p-pillen, men kan ikke forstå hvorfor det skal være grunnen (Cerazette). Jeg gikk ned over 10 kg i vekt omtrent etter jeg begynte på pillen når jeg var 17 år, både jeg og venner og familie tror det er det, for vektnedgangen slo ned som lyn fra klar himmel, jeg gjorde ikke noe selv. Spiste normalt (og da spiste jeg akkurat som jeg gjør nå) osv. Jeg så det ikke selv da at jeg hadde gått ned men. Ser det litt på bilder i ettertid... Æsj, dette er så vanskelig. Jeg er også redd for at vekten egentlig er feil og at jeg innbiller meg alt, men jeg har gått på vekten hjemme (iført klær da) og da har jeg ligget på 73-73 kg, noen ganger 74 kg men det er etter jeg har spist. Hver morgen har jeg nå veid rundt 71 kg, var faktisk nedi 70,9 kg nå i dag tidlig. Jeg skal skrive ned vekten, prøve å finpusse litt på kosten og så gå på vekten neste søndag igjen. Jeg aner derimot ikke hvordan jeg skal begynne - kutte ut sjokoladen og bytte det ut med frukt, men fortsatt spise grandis til middag og litt potetgull på kvelden....? Jeg kan IKKE kutte alt brått, det er det samme som om dere sunne mennesker slutter å spise grønnsaker og kjøtt og hiver innpå med ferdigmat og det feiteste potetgullet på markedet. Jeg kommer til å sprekke med en gang. Anonymous poster hash: 547a3...65c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå