Gå til innhold

moralske grunner for pillenekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

dette foregår i USA. jeg personlig blir ganske så sjokkert - kan man virkelig nekte noen medisiner på et moralsk/etick grunnlag? er de virkelig så fundamentalistiske at de ikke takler p-piller (og alle andre typer hormonprevansjon)?

som det sto i artikkelen, det er minst 20 grunner til at kvinner tar hormonbaserte prevansjonsmidler, ikke bare fordi de ikke vil bli gravide.

jeg blir bare helt :hakeslepp: jeg, klarer ikke si noe fornuftig om dette fordi jeg kjenner at jeg blir så sint på disse personenes brudd på respekt for andre mennesker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lompa
Skrevet

:o

Er det mulig!!!!

Jeg er SÅ glad jeg ikke bor i USA. Det er jo faen ikke mye "land of the free", snarere "land of extremity"!

Gjest Poirot
Skrevet

Jøss.

Vet om at på en del katolske sykehus i USA kan man ikke føde, for de ønsker ikke å måtte ha å gjøre med for tidlig fødte, fordi det er på grensen til abort når de dør.

Skrevet

Jeg finner ikke ord.... :o

Skrevet

godt å vite at jeg ikke er den eneste som ble sjokkert her.

nekte å skrive ut p-piller fordi det kan skje at et egg blir befruktet for så å ikke feste seg. men min ringe kunnskap om befruktning går ut på at det skjer ofte når man har sex uten beskyttelse. man befrukter et egg som aldri fester seg... og det kan jo ikke kalles en abort? at 4-8 celler (eller kanskje litt flere) som ikke er liv laga med mindre det sitter festet til en livmorvegg i minst 4-5måneder er et liv? det er jo bare noen celleklumper etter mitt skjønn.

uansett. jeg er glad jeg ikke bor i USA akkurat nå. takke meg til Norge, selv om vi styres av en prest så er han jo ikke akkurat på samme fundamentalistiske nivå som en del amerikanske politikere...

Gjest Anonymous
Skrevet

Litt på siden her, men det er likevel innen temaet, så jeg skriver det ned.

En ting jeg personlig har opplevd (i Norge) er at legen ikke informerer om at p-piller har denne virkningen som her er nevnt (at befruktede egg ikke klarer å feste seg), jeg fant heldigvis dette ut ved en ren tilfeldighet før noe slikt kunne ha skjedd.

Ble rimelig sjokkert da jeg leste det, pga at det for meg er uaktuelt å bruke midler som avslutter et svangerskap, uansett hvor tidlig det skjer, så om jeg hadde tatt p-piller og hatt sex hadde jeg resten av livet måtte leve med å lure på om jeg hadde (uten å være klar over det) avsluttet et svangerskap.

Vurderte i ettertid å melde legen inn, men jeg orket rett å slett ikke, tviler på at det hadde ført til noe uansett. Men jeg mener til dags dato at det var ekstremt uansvarlig av legen å ikke gi meg den informasjonen uoppfordret slik at jeg selv kunne velge om jeg ville ta et slikt middel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...