Gå til innhold

Hva bør gjøres i hagen før vinteren kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har satt av denne helgen for å ordne i hagen, men er usikker på hva som bør gjøres.

Rabarbra - kutter dere denne helt ned?

Beskjæres skjærsmin, syrin og spirea?

Hva gjør dere med stauder?

Skal jeg gjøre noe med buskbom?

Rosebuskene bør jeg vel vente med å kutte ned til våren igjen?

Skal jeg gjøre noe med klematisen som har klatret oppover veggen?

Er det noe annet jeg bør tenke på før vinteren?

Som dere skjønner er hage ganske nytt for meg :)

Anonymous poster hash: 37b10...5c1

Skrevet (endret)

Jeg gjør vanligvis ingenting annet enn å dekke ømfindtlige stauder med granbar.

Kutter ikke rabarbraen ned, da jeg vil at næringen i bladene skal gå tilbake til rota. Det er noen få som gjør det, men jeg tror nok at det er mest for skjønnheten sin del.

Dersom du har fryktelig lyst, så kan du beskjære forvokste syrinen nå. Men om du tar toppskuddene kommer det ikke blomster til neste år. Det greieste er å vente med beskjæring til etter vinteren og en ser hva som har blitt skadd. Jeg gjør unna litt fjerning av trær og beskjæring av forvokste store busker nå, men det er fordi jeg har noen mål som vi bruker til hage og at den omtrent har stått ubeskjært og at buskaset ikke har blitt fjernet i nesten 10 år før vi kom hit.

Noen velger å binde opp busker og roser som er utsatt for greinbrekk eller å legge strie rundt.

Hva du skal gjøre med klematisen kommer an på hva slags klematis du har, noen skal skjæres ned, andre skal bare være som de er, dette er også litt forskjell mellom landsdelene.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet

Jasmin skal ikke beskjæres før vinteren, vent til våren

Anonymous poster hash: 6ab16...fb2
Skrevet (endret)

Du har fått mange gode tips allerede, vil bare legge til at du trenger ikke gjøre noe med stauder nå. De dør ned ettersom frosten kommer, og så dukker de opp igjen til våren/sommeren :) På sikt kan det lønne seg å dele noen av de, men dette er jeg ikke så stødig i selv, så skal ikke prøve å forklare det, men du finner mye bra info på nett om du søker litt på det du lurer på :)

Roser kan du vente med å beskjære til våren, her kan du også finne masse spesifikk informasjon på nett om du søker på rosetype, har du ikke rosenavn, kan du søke på feks buskroser, klatreroser osv. Masse bra info om sorts-beskjæring på youtube også. Generelt kan jeg si at et gammelt tips er å vente med beskjæring til bjørken har fått "ører". Altså til bjørken har begynt å sprette :)

Endret av Rumle
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hva gjør dere med nyplantede epletrær og små busker? :)

Skrevet (endret)

Hva gjør dere med nyplantede epletrær og små busker? :)

Ingenting.

Jeg kunne ha funnet på å dekke en liten lav busk med granbar om den var en sart type, men i år er det gnagerår og fjorårets erfaring sa meg at musene visstnok trodde at jeg hadde laget hus til dem der jeg dekket til med granbar. - Dette gjorde at det var flere oppspiste jordbærplanter i pallekarmene jeg hadde dekket med bar, enn de jeg ikke dekket.

Kjedelig når de gnager alt ned!

De liker visstnok ikke einer,små om du kan legge einer ved dem, får de sikkert være i fred.

Endret av absinthia
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Ingenting.

Jeg kunne ha funnet på å dekke en liten lav busk med granbar om den var en sart type, men i år er det gnagerår og fjorårets erfaring sa meg at musene visstnok trodde at jeg hadde laget hus til dem der jeg dekket til med granbar. - Dette gjorde at det var flere oppspiste jordbærplanter i pallekarmene jeg hadde dekket med bar, enn de jeg ikke dekket.

Kjedelig når de gnager alt ned!

De liker visstnok ikke einer,små om du kan legge einer ved dem, får de sikkert være i fred.

Men det er mye elg i området som gnager på busker her om vinteren. Bør jeg pakke de inn i en tøysekk? :)

Skrevet

Men det er mye elg i området som gnager på busker her om vinteren. Bør jeg pakke de inn i en tøysekk? :)

Kommer an på hvilken busk det et , men det er helt greit å pakke de inn i strie, uansett, så lenge du tar den av til våren.
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Kommer an på hvilken busk det et , men det er helt greit å pakke de inn i strie, uansett, så lenge du tar den av til våren.

Ok, takk for svar. Det ene er et epletre som ble plantet i sommer og det andre het noe med hortensiabusk. :)

Skrevet

Ok, takk for svar. Det ene er et epletre som ble plantet i sommer og det andre het noe med hortensiabusk. :)

Har aldri hørt om at elg har spist hortensia, men her jeg bor er det riktignok bare vanlig med klatrehortensia. Hortensia er giftig og har en irriterende plantesaft, så jeg tror det er tvilsomt at den gidder.

Har hørt at de har gnagd på epletre, så du kan sikkert forsøke å dekke det,

Hos meg gnager elgen bare på buskas som vokser i utkanten av hagen og litt på en fri hekk med sibirertebusk. Det er heldigvis ikke noe problem, da jeg har en hund som varsler med en gang han oppdager elg. :)

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Ok😊

Dårlig med vakthund her så får pakke dem inn😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...