Gå til innhold

Tynt ideal, fet virkelighet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har vi et kroppsideale som er så langt unna slik vi faktisk er ? Med bakgrunn i denne artikkelen er det å lese at vi har et kroppsideal som ikke samsvarer med hvordan vi virkelig ser ut. Hvorfor har vi da dette usunne og urealistiske kroppsidealet? Under er et sitat fra artikkelene. Hele artikkelen finner du her selv om ikke alt er relevant for mitt spørsmål: http://www.bt.no/sprek/Det-farlige-magefettet-oker-betydelig-hos-norske-kvinner-3214747.html "Tynt ideal, fet virkelighet:

Professoren registrerer at overvekten i befolkningen står i sterk kontrast til kroppsidealet som gjelder.

- En amerikansk studie av kroppsmasseindeksen (BMI) til vinnerne av skjønnhetskonkurransen «Miss America» i perioden 1920-2000, viser at verdiene til vinneren er blitt lavere og lavere, sier Midthjell og legger til:

- Man kan jo spørre seg om hvorfor vi har kroppsidealer som er langt unna slik vi faktisk er"

- I et helseperspektiv, hvilket kroppsideal vil du foretrekke?

Anonymous poster hash: 67252...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var tenåring, syns jeg det var vanskelig å forstå at det var meg jeg så i speilet, jeg hadde ikke helt kontakt på en måte. Det var derfor lettere å tenke at jeg så annerledes ut.

Etter ballettlinja på VGS startet jeg på folkehøgskole, hvor jeg ble introdusert for mindfulness og yoga. Her fikk jeg en helt annen kontakt med med kroppen på en måte, jeg ble mer bevisst på en helhetlig kropp som fungerte i et system.

Litt etter litt ble det lettere å forstå at det i speilet var meg, og lettere ble det å ta utgangspunkt i min egen kropp.

Plutselig oppdaget jeg en slags samarbeidsvilje i hele systemet, jeg ble oppmuntret til å utfordre meg selv, gi kroppen min oppgaver jeg ikke hadde turt å gi før, utfordre den til å mestre. Ettersom kroppen forandret seg etter handlingene, ble jeg klar over at speilbildet faktisk var meg. Og "automatisk" ble jeg mitt eget kropsideal.

Skrevet

Det er det "ideal" betyr, noe tenkt, abstrakt, ettertraktelsesverdig, noe bare et fåtal, gjerne bare de rike og vellykkede, klarer å oppnå. Det har alltid vært sånn. For 400 år siden var det ideelle å være overvektig, og gjett hva, folk flest sultet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...