Gå til innhold

Bør man snakke om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en sønn som sliter med nattevæting. Merker at dette er noe som er vanskelig å snakke om jo eldre ham blir. Han fylte 14 år ganske nylig, og jeg syns det er vanskelig å snakke om dette med han. Han er jo såpass stor så han ordner seg jo selv om kveldene osv. Eneste jeg gjør er jo å skaffe hjelpemidler til han. Men ham syns jo det er trist å ikke kunne sove borte med kameratene sine, og å dra på skoleturer eller generelt sove borte med andre. Er veldig frustrert på hannes vegne, og legen har jo sagt at han tror dette vil gå over av seg selv til slutt. Men er jo ikke så vanskelig for han i den alderen likssom. Noen som har noen råd til hvordan jeg kan snakke med han om dette, eller som har opplevd dette selv med sitt barn eller noe? Bare vil ikke at han skal føle at jeg ikke bryr meg noe. Har jo lyst å hjelpe likssom.:)

Anonymous poster hash: ed2b1...d2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har en sønn som sliter med nattevæting. Merker at dette er noe som er vanskelig å snakke om jo eldre ham blir. Han fylte 14 år ganske nylig, og jeg syns det er vanskelig å snakke om dette med han. Han er jo såpass stor så han ordner seg jo selv om kveldene osv. Eneste jeg gjør er jo å skaffe hjelpemidler til han. Men ham syns jo det er trist å ikke kunne sove borte med kameratene sine, og å dra på skoleturer eller generelt sove borte med andre. Er veldig frustrert på hannes vegne, og legen har jo sagt at han tror dette vil gå over av seg selv til slutt. Men er jo ikke så vanskelig for han i den alderen likssom. Noen som har noen råd til hvordan jeg kan snakke med han om dette, eller som har opplevd dette selv med sitt barn eller noe? Bare vil ikke at han skal føle at jeg ikke bryr meg noe. Har jo lyst å hjelpe likssom. :)

Var han spesialist eller fastlege, den legen som sa dette?

Hvilke spesialistundersøkelser har sønnen din vært gjennom?

Anonymous poster hash: 9075e...ade

Skrevet

Hei! Har en sønn som sliter med nattevæting. Merker at dette er noe som er vanskelig å snakke om jo eldre ham blir. Han fylte 14 år ganske nylig, og jeg syns det er vanskelig å snakke om dette med han. Han er jo såpass stor så han ordner seg jo selv om kveldene osv. Eneste jeg gjør er jo å skaffe hjelpemidler til han. Men ham syns jo det er trist å ikke kunne sove borte med kameratene sine, og å dra på skoleturer eller generelt sove borte med andre. Er veldig frustrert på hannes vegne, og legen har jo sagt at han tror dette vil gå over av seg selv til slutt. Men er jo ikke så vanskelig for han i den alderen likssom. Noen som har noen råd til hvordan jeg kan snakke med han om dette, eller som har opplevd dette selv med sitt barn eller noe? Bare vil ikke at han skal føle at jeg ikke bryr meg noe. Har jo lyst å hjelpe likssom. :)

Hvor lenge har dette pågått?

Er det først nå, at du finner det nødvendig å snakke med han og hjelpe han?

Skrevet

Finnes det også foreninger for dette, der man kan søke hjelp, råd og erfaringer fra andre?

Skrevet

Jeg ville oppsøkt spesialist, evnt en annen enn dere har vært hos. Veldig kjip situasjon for gutten din, men når han er blitt såpass stor og han enda ikke har vokst det av seg så burde noe gjøres av lege tenker jeg

Skrevet

Et "triks" jeg leste her inne for noen år siden:

Når han skal sove borte tar han med seg en sovepose, som dere har lagt en bleie og en myk plastikkpose (de hvite avfallsposene du får på rull knitrer mindre enn en vanlig pose fra dagligvarebutikk) nederst i. Når han legger seg kan han smyge på seg bleien uten at noen oppdager det. Så sover han i soveposen, tar av seg bleien og pakker den inn i posen, ruller sammen soveposen og ingen har merket noe.

Det løser jo ikke problemet i seg selv, men gjør det mulig å være på overnatting likevel.

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge har dette pågått?

Er det først nå, at du finner det nødvendig å snakke med han og hjelpe han?

Nei vi har jo snakket om dette mye tidligere. Men han syns det er flaut å snakke om nå siden han har blitt eldre. Han har vært til undersøkelser hos ekspert. De mener det er en kombinasjon av at han har liten blære, at han sover veldig tungt om natten og litt psykisk. Men legen sa at det er faktigst ungdommer som har dette problemet til 18-19- årsalderen, men at de aller fleste vokser det av seg før de er ferdig utvokst. Har jo prøvd med alarmmatte, medisin som heter minerin. Det hjelper jo litt, men skjer fortsatt ganske ofte. Håper bare det går over sånn at han tør å sove over hos kamerater og det blir lettere å sove borte:)

Anonymous poster hash: 6a99e...173

Skrevet

Et "triks" jeg leste her inne for noen år siden:

Når han skal sove borte tar han med seg en sovepose, som dere har lagt en bleie og en myk plastikkpose (de hvite avfallsposene du får på rull knitrer mindre enn en vanlig pose fra dagligvarebutikk) nederst i. Når han legger seg kan han smyge på seg bleien uten at noen oppdager det. Så sover han i soveposen, tar av seg bleien og pakker den inn i posen, ruller sammen soveposen og ingen har merket noe.

Det løser jo ikke problemet i seg selv, men gjør det mulig å være på overnatting likevel.

Ja det var jo lurt når han skal sove borte.:) Er litt lettere å sove i sovepose enn i vanlig dyne. Han er jo veldig redd for at noen skal oppdage at han har bleie på, noe jeg skjønner godt.:) Takk for tipset.:)

Skrevet

Er det andre som har hatt barn som hadde nattevæting til de var eldre? Er jo slitsomt for de å ha det sånn.

Skrevet

Er det andre som har hatt barn som hadde nattevæting til de var eldre? Er jo slitsomt for de å ha det sånn.

http://www.balderklinikken.no/artikler/77/article/item/null/bli-kvitt-sengevaeting

http://www.kiropraktikk.no/?pageID=4030&ItemID=3470

Se også kommentarfeltet under artikkelen her http://www.kjerringrad.com/sengevaeting-hos-barn-285.html

Skrevet

PS

Det er også fint om din sønn leser dette (om andre tenåringer som sliter med det samme, råd de har prøvd m.m.)

Skrevet

Ja det var jo lurt når han skal sove borte. :) Er litt lettere å sove i sovepose enn i vanlig dyne. Han er jo veldig redd for at noen skal oppdage at han har bleie på, noe jeg skjønner godt. :) Takk for tipset. :)

Det finnes også beier som ser ut som truser så jeg i en av linkene

Skrevet

Generelle tiltak

• – Praktiske råd om tiltak for å forhindre at urin kommer ned i madrassen.

• – Bruk av bleier om natten frarådes, da dette vedlikeholder plagene.

• – Vekking kan redusere klesvask, men medfører ikke at barnet blir tidligere varig tørr. Vekking bør bare iverksettes dersom barnet selv ønsker dette. For noen barn ”går det galt” sent på natten. Bruk av vekkerklokke kan hjelpe disse.

• – Væskerestriksjon for dem som drikker mye på kveldstid, kan gi mindre urinvolum om natten. Dette har ingen betydning for hvor fort de blir tørre.

• – Dagbokregistrering av våte/tørre netter anbefales i 2 – 4 uker før behandling, under behandling og i oppfølgingsperioden. I dagboken bør det være plass for kommentarer som f.eks. om han/hun våknet og gikk på toalettet selv eller glemte å ta medisin. Dagboken bør være slik satt opp at ett ark omfatter en ukes registrering. Dette gjør opptelling og evaluering lettere.

• – Noen legger vekt på at barnet selv skal skifte og fjerne vått sengetøy. For større barn kan dette være oppdragende, men for yngre vil disse tiltakene kunne oppfattes som straff.

• – Oppmuntring og belønning virker bedre enn kritikk og straff. Dersom barnet belønnes for tørre netter, bør et system for dette være diskutert og avtalt på forhånd mellom barn og foreldre. Belønningspoeng kan gis f.eks. når barnet har vært tørt, når den våte flekken er blitt mindre eller når barnet selv har våknet og gått på do. Opptjente belønningspoeng kan innløses i aktiviteter han/hun sjelden får lov til, som f.eks. kinobesøk (ev. sammen med venn/venninne)."

• http://tidsskriftet.no/article/242055/

• se også resten av artikkelen

Skrevet

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=642283

"

Uff. Dette er ikkje noko gøy deppa.gif

Dette bør dere ta opp med fastlegen deres

Det finnes medisiner som kan hjelpe (Minirin). Denne smeltetabletter som skal hjelpe til å redusere urinproduksjon om natta.

Du kan lese litt meir her om du vil smil.gif"

Skrevet

Et vennepar av foreldrene mine hadde 3 barn som slet med dette. INTET hjalp! Helt til de tok kontakt med en annen lege og fant ut av at det var mulig å få medisiner for det. Etter en stund med medisiner så ble det bedre og har ikke hatt problemer de siste 15 årene. :)

Anonymous poster hash: 1b6b7...ee9
Skrevet

Et vennepar av foreldrene mine hadde 3 barn som slet med dette. INTET hjalp! Helt til de tok kontakt med en annen lege og fant ut av at det var mulig å få medisiner for det. Etter en stund med medisiner så ble det bedre og har ikke hatt problemer de siste 15 årene. :)

Meg igjen, de brukte ikke medisiner lenge. De bruker intet den dagen i dag.

Skrevet

Får han medisiner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...