Gå til innhold

hvor ofte skal man vaske peisen?

Gjest anobano

Anbefalte innlegg

Gjest anobano

vasker du ruta etter hver gang, annen hver eller 1 gang i året for.eks?

for at det ikke skal sette seg så godt fast at man ikke KAN få det vekk?

Endret av anobano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vasker bare ruta hvis noen har vært uheldige og fått litt lite trekk en gang og jeg "trenger" å få det vekk med en gang. Hvis ikke brennes det jo bare av neste gang man fyrer med god trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Vasker den ca en gang i uka, samtidig som husvasken tas. Du får kjøpt ovnsspray der de selger peiser. Dette fjerner lett alt av sot, også det du ikke får bort med vanlig vindusspray.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her leste jeg "hvor ofte skal man vaske penisen" :P

Peis har jeg dessverre lite peiling på, selv om det er svært koselig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker den ca en gang i uka, samtidig som husvasken tas. Du får kjøpt ovnsspray der de selger peiser. Dette fjerner lett alt av sot, også det du ikke får bort med vanlig vindusspray.

Ingen grunn til å kjøpe noe spray :-) Avispapir med vann dyppet i aske gjør susen :-)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Ingen grunn til å kjøpe noe spray :-) Avispapir med vann dyppet i aske gjør susen :-)

Har stadig sett at folk anbefaler dette trikset, men jeg har fortsatt ikke fått det til å funke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Mennehhh... hvorfor skal den vaskes så ofte Badabing?

Vår har lett for å bli litt sotete i alle fall. Som regel bruker jeg bare vanlig glasspray, men innimellom bruker jeg den spesialsprayen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mye dumme spørsmål her inne!

Vask peisen akkurat så ofte du selv vil og drit i alle andre!

Selv vasker jeg glassrutene hver fredag, når jeg vasker huset forøvrig.

Anonymous poster hash: 9ba0b...de7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stadig sett at folk anbefaler dette trikset, men jeg har fortsatt ikke fått det til å funke :P

Merkelig, her fungerer det som bare det. Har ikke funnet noe bedre :-) Men det tar ikke fastbrent plast feks. Bare "ren" sot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det varmt nok og god nok trekk er de sjelden nødvendig å vaske.

Anonymous poster hash: 007d0...c45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det varmt nok og god nok trekk er de sjelden nødvendig å vaske.

Anonymous poster hash: 007d0...c45

Enig! Sotete ruter tyder på dårlig fyring, dårlig trekk og veldig dårlig utnyttelsen av veden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du brent plast i ovnen?

Fordi det hender at noe søppel går i ovnen ved opptrening. Så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at du ikke har hatt kjemiundervisning på skolen? Røyken fra brennende plast blir til syre i kontakt med vann. Så hver gang det regner gjør du ditt beste for å korte ned levetiden til pipe og tak på huset ditt når du brenner plast. For ikke å snakke om miljøskaden generelt og at moderne ovner takler alt annet enn ved svært dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper at du ikke har hatt kjemiundervisning på skolen? Røyken fra brennende plast blir til syre i kontakt med vann. Så hver gang det regner gjør du ditt beste for å korte ned levetiden til pipe og tak på huset ditt når du brenner plast. For ikke å snakke om miljøskaden generelt og at moderne ovner takler alt annet enn ved svært dårlig...

Om det er jeg eller kommunen som brenner plasten spiller vel ikke stor rolle og heldigvis har jeg langt fra noe moderne ovn.

Men det er ikke snakk om plastposer eller andre større plastting. Vinduene på en konvolutt er nok dersom det kommer uheldig bort i glasset, og at plasten i vinduet er så skadelig nekter jeg å tro. Konvolutter funker greit til opptenning:-)

Hender også at jeg har i melkekartonger dersom det allerede er fyr i ovnen og kartongposen var full akkurat da, og denne har litt plast på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er jeg eller kommunen som brenner plasten spiller vel ikke stor rolle og heldigvis har jeg langt fra noe moderne ovn.

Men det er ikke snakk om plastposer eller andre større plastting. Vinduene på en konvolutt er nok dersom det kommer uheldig bort i glasset, og at plasten i vinduet er så skadelig nekter jeg å tro. Konvolutter funker greit til opptenning:-)

Hender også at jeg har i melkekartonger dersom det allerede er fyr i ovnen og kartongposen var full akkurat da, og denne har litt plast på seg.

Miljøvennlig..... Råder deg til å ta en titt i en naturfagsbok for ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: a35f0...e03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøvennlig..... Råder deg til å ta en titt i en naturfagsbok for ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: a35f0...e03

Jeg forstår at det ikke er veldig miljøvennlig, men hvorfor er det mer miljøvennlig om kommunen brenner det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det ikke er veldig miljøvennlig, men hvorfor er det mer miljøvennlig om kommunen brenner det samme?

Så da må du gjøre det samme som kommunen bare fordi de gjør det? Er alt kommunen gjør, fasit på hvordan vi andre skal gjøre det? Summen av det jeg og du gjør har faktisk større konsekvenser enn det kommunen presterer å gjøre. Tenk selv.

Anonymous poster hash: 06cd2...0b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...